PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2 | 136--154
Tytuł artykułu

Działania mediacyjne a uczenie się i nauczanie języków specjalistycznych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podsumowując rozważania zawarte w niniejszym rozdziale, należy podkreślić, że mediacja stała się pełnoprawnym działaniem językowym, które należy uwzględniać w procesie kształcenia językowego. Mediacja nie powinna ograniczać się tylko do warstwy tekstowej, ale powinna też odnosić się do wymiarów poznawczego i relacyjnego procesu komunikacji, stąd ćwiczenia i zadania proponowane uczniom powinny uwzględniać założenia mediacji tekstu, mediacji pojęć oraz mediacji komunikacji. Na lekcji języka specjalistycznego mediacja odgrywa szczególną rolę. Nie tylko jest umiejętnością, którą uczący się wykorzystują lub będą wykorzystywać w ich życiu zawodowym, ale - dzięki specyfice języka specjalistycznego, o której była mowa - może pozytywnie wpływać na motywację uczniów. Ważne jednak, aby w czasie wykonywania zadań mediacyjnych zachęcać uczniów do refleksji dotyczącej sposobów wykonywania zadań, bo tylko wtedy będą mogli stać się świadomym, a więc skutecznym mediatorem zarówno w zakresie mediacji tekstów, jak i mediacji pojęć i komunikacji.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Calvet, N., Coulomies-Friscic, B., Daoulas, A., Nguyen-Gateff, H. (2020). Affaires etrangeres. Franęais des relations internationales. B1-B2. Paris: Cle International.
  • Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (2003). Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Warszawa.
  • College of Europe. Welcome to Natolin, https://www.coleurope.eu/about-college/ welcome-natolin (dostęp: 7.02.2022).
  • Conseil de la Cooperation Culturelle (2018). Cadre europeen commun de reference pour les langues: apprendre, enseigner, evaluer. Volume complementaire avec de nou- veaux descripteurs. Strasbourg: Comite de l'Education, Division des Langues Vivantes.
  • Coste, D., Cavalli, M. (2015). Education, mobilite, alterite. Les fonctions de mediation de l'ecole. Strasbourg: Conseil de l'Europe.
  • Coste, D., Cavalli, M. (2020). Des traits constitutifs de la mediation?. W: D. Londei (red.). L'essentiel de la mediation. Le regard des sciences humaines et sociales (s. 261-287). Bruxelles - Bern - Berlin - New York - Oxford - Wien: Peter Lang.
  • Gajewska, E., Sowa, M. (2014). LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
  • Gajewska, E., Sowa, M., Kic-Drgas, J. (2020). Filologia wobec wyzwań komunikacji specjalistycznej. Od współpracy z biznesem po kształcenie nauczycieli. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
  • Goullier, F. (2019). Les cles du Cadre. Enjeux et actualite pour l'enseignement des lan- gues aujourd'hui. Paris: Didier.
  • Guillaume-Hofnung, M. (2020). La mediation. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Janowska, I. (2011). Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
  • Janowska, I. (2017). Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych. Języki Obce w Szkole, 3, s. 80-86.
  • Janowska, I., Plak, M. (2021). Działania mediacyjne w nauczaniu i uczeniu się języków obcych. Od teorii do praktyki. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  • Kucharczyk, R. (2018). Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego). Lublin: Werset.
  • Kucharczyk, R. (2020). Językowe działania mediacyjne na lekcjach języka obcego. Od teorii do praktyki dydaktycznej. Języki Obce w Szkole, 2, s. 5-14.
  • Kucharczyk, R., Szymankiewicz, K. (2015). Nauczanie drugich języków obcych, czyli jak wykorzystać repertuar językowy uczącego się (na przykładzie języka francuskiego dla potrzeb zawodowych). W: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindienst, U. Czyżewska (red.). Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy (s. 250-265). Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
  • North, B., Piccardo, E. (2016). Cadre europeen commun de reference pour les langues: apprendre, enseigner, evaluer. Elaborer des descripteurs pour illustrer les aspects de la mediation pour le CECR. Strasbourg: Conseil de l'Europe.
  • Piccardo, E. (2012). Mediation et apprentissage des langues: pourquoi est-il temps de reflechir a cette notion?. Ela. Etudes de Linguistique Appliquee, 3(167), s. 285-297.
  • Plis, J. (2020). Kompetencje komunikacyjne mediatora. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawna, 110, s. 195-209.
  • Sobczak, E. (2017). Społeczny rozwój mediacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 25(2), s. 167-175.
  • Sowa, M., red. (2014). Enseigner le franęais sur objectifs specifiques: de la theorie a la pratique. Lublin: Werset.
  • Wojakowska, M. (2021). Developper la competence plurilingue et pluriculturelle en classe de franęais sur objectifs specifiques (exemple du franęais de la diplomatie). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171663682

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.