Warianty tytułu
A Guardian, a Rebel or an Everyman? Archetypal Codes and the Teacher's Actions in a Pandemic Crisis.
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł przedstawia badania dotyczące zachowań nauczycieli w dobie zmian związanych z pandemią covid - 19. Podjęte badania wskazały na pewne style działań nauczycieli wobec dynamiki kryzysu/zmiany w sferze edukacji. Pomocna w analizie narracji badanych okazała się matryca archetypów Carla Gustawa Junga - odzwierciedlająca główne kody kulturowe, z którymi identyfikują się ludzie i których pochodną są określone zachowania, style działania, reakcje czy wybory. W bardzo plastyczny sposób pozwoliła ona zobaczyć a nawet nazwać główne sposoby reagowania na kryzysową sytuację badanych osób i przy okazji wskazała jakie naturalne zasoby kadry pedagogicznej aktywowały się w dobie kryzysu podyktowanego zmianami związanymi z ochroną zdrowia w czasie pandemii oraz w związku z nowymi, wymuszonymi warunkami pracy. Tytuł niniejszej publikacji zaznacza właśnie odniesienie do wskazanej jungowskiej koncepcji. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Collegium Witelona
Bibliografia
- Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przełożył S. Cieśla, PWN, Warszawa 2004.
- Cybal-Michalska A., Szkoła jako przestrzeń rozwoju proaktywności jednostki w świecie permanentnej zmiany [w:] Szkoła i nauczyciel, red. J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański, Impuls, Kraków 2021.
- https://sjp.pwn.pl/slowniki/zmiana.html, data dostępu: 22.07.2022 r.
- Jaworska E., Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej, "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stietinensis" 2013, nr 303(72).
- Jung C. G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tł. J. Prokopiuk, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1993.
- Kowal-Orczykowska A., Wszystko ma markę. Odnajdź swoją! Personal branding - o świadomym kreowaniu wizerunku w zgodzie ze sobą, CeDeWu, Warszawa 2021.
- Kozakiewicz H., Zwierciadło społecznego świata, PWN, Warszawa 1991.
- Kwaśnica R., Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2014.
- Kwieciński Z., Tropy, ślady, próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo "Edytor", Poznań - Olsztyn 2000.
- Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
- Mark M., Pearson C. S., The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, McGraw-Hill Professional, New York 2001.
- Nowak-Dziemianowicz M., Style zarządzania w sytuacji krytycznej oraz ich konsekwencje w perspektywie edukacyjnych badań zaangażowanych [w:] Szkoła i nauczyciel, red. J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański, Impuls, Kraków 2021.
- Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, GWP, Gdańsk 2004.
- Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980.
- Schulz R., Procesy zmian i odnowy w oświacie. Wstęp do teorii innowacji, PWN, Warszawa 1980.
- Szacki J., Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2003.
- Szymański M. J., Gwałtowna zmiana społeczna a zmiana edukacyjna [w:] Szkoła i nauczyciel, red. J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański, Impuls, Kraków 2021. Google Scholar
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171664099