Warianty tytułu
Education for Democratisation. Inspirations of Critical Pedagogy.
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie perspektywy pedagogiki krytycznej i zwrócenie uwagi czytelników na przewodnią ideę zawartą w koncepcji współczesnych północnoamerykańskich pedagogów krytycznych. Stanowi ją dążenie do demokratyzacji związane z przekonaniem, że świadomi i zorientowani emancypacyjnie obywatele mogą zmieniać rzeczywistość społeczną. Idea ta wydaje się być interesującą inspiracją dla nauczycieli w polskiej rzeczywistości, w której młodzi ludzie nie wykazują aktywności obywatelskiej ani zainteresowania sprawami publicznymi. Pedagodzy krytyczni bowiem proponują edukację, której celem będzie wykształcenie myślących, krytycznych i aktywnych społecznie i politycznie ludzi. W tekście omówione są też rezultaty mini-badania autorki na temat świadomości społecznej nauczycieli i jej adekwatności wobec kształtowania zaangażowanych i świadomych wyzwań współczesności obywateli. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Collegium Witelona
Bibliografia
- Amin S., Wirus liberalizmu, tłum. A. Łukomska, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2007.
- Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002.
- Bauman Z., Globalizacja, tłum. E. Klekot, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
- Bauman Z., Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
- CBOS, Komunikat z badań: "Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich" nr 37/2020 www.cbos.pl, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_037_20.PDF, dostęp: 31.10.2022 r.
- Czerpaniak-Walczak M., Szanse i zagrożenia emancypacji poprzez edukację w szkole wyższej, "Pedagogika Szkoły Wyższej" 2016, nr 2.
- Freire P., Pedagogy of Oppressed, tłum. Myra Bergman Ramos, Penguin Books, London 1972.
- Giroux H. A., Critical Pedagogy and Postmodern/Modern Divide: Towards a Pedagogy forDemocratization, "Teacher Education Quarterly" Winter 2004, Caddo. Gap Press, 2004.
- Giroux H. A., Naga pedagogia i przekleństwo neoliberalizmu [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2010.
- Giroux H. A., Pedagogia pogranicza w wieku postmodernizmu [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2010.
- Giroux H. A. Odzyskiwanie uniwersytetu jako sfery publicznej (by to co pedagogiczne było bardziej polityczne) [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2010.
- Giroux H. A., Czy jest miejsce dla pedagogiki krytycznej na uniwersytecie, (rozmowa Manueli Guilherme [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2010.
- Griese H. M, Koniec pedagogiki [w:] Pedagogika alternatywna, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Łódź - Kraków 1995.
- Maciejewicz P., Bogatsi są coraz bogatsi, a nierówności pogłębiają się. Oxfam mówi do Davos: opamiętajcie się, wyborcza.biz, https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,19493935,bogaci -sa-jeszcze-bogatsi-a-nierownosci-sie-poglebiaja-oxfam.html?disableRedirects=true, dostęp: 31.10.2022 r.
- McLaren P., Życie w szkołach. Wstęp do pedagogiki krytycznej, tłum. A. Dziemianowicz- -Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictwo Naukowe DSW Wrocław 2015.
- Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2013.
- Śliwerski B., Edukacja - wybrane kontrowersje i dylematy [w:] Pedagogika alternatywna, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Łódź - Kraków 1995.
- Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, tłum. M. Bilewicz, A. Jelonek, K. Tyszka, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2004.
- Witkowski L., Szkoła i walka o sferę publiczną [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2010.
- Witkowski L., Wokół pedagogiki krytycznej (retrospekcja i projekcja na tle doświadczeń w pedagogice polskiej [w:] "Ars Educandi" 2012, nr 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171664139