Warianty tytułu
Innovative Processes in a New Concept of Society Organization
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, czym powodowana jest inicjacja procesu innowacyjnego w nowoczesnej koncepcji organizacji społeczeństwa. Jest to interesujące ze względu na szeroki wachlarz procesów zmian, które oddziałują na wszelkie sfery życia społecznego. Po zapoznaniu się z definicjami innowacyjności - których jest ogromna liczba - można sformułować twierdzenie, że jest to przejawianie zdolności do generowania i implementacji innowacji. Z procesami innowacyjnymi mamy do czynienia w prawie wszystkich typach społeczeństw, co więcej, są one istotnym czynnikiem ich rozwoju, nie zawsze pożądanym. Aby zapobiec niekorzystnemu wpływowi innowacji na życie społeczne, w tym także polityczne, należy dążyć do budowy społeczeństwa otwartego. Przedsiębiorstwa, by efektywnie działać w realiach ulegającej ciągłym zmianom gospodarki, potrzebują katalizatora, za który uznaje się innowacje. To one generują potencjał konkurencyjności i budowy przewagi. Mówiąc o procesie innowacyjnym, należy zauważyć, że sprowadza się on do obszaru polityki gospodarczej, która jest obecnie ważnym instrumentem wykorzystywanym w polityce. Ma zatem istotny wpływ na sferę społeczną, wchodząc tym samym w przestrzeń innowacji społecznych. Powód i czas rozpoczęcia procesu innowacyjnego w nowoczesnej koncepcji organizacji społeczeństwa każdorazowo odnosić się będzie do oddzielnego obszaru badawczego i nie jest możliwe ich konkretne określenie. Części składowe są zaś dyskusyjne, niejednorodne i jednostkowo zmienne. (abstrakt oryginalny)
This article explores the causes of the innovation process in contemporary society. This is interesting because of the wide range of processes of change that affect all spheres of social life. After getting acquainted with the definitions of innovation - of which there are a huge number - one can formulate a statement that it is a manifestation of the ability to generate and implement innovations. We deal with innovative processes in almost all types of societies, what is more, they are an important factor in their development, not always desirable. To prevent the negative impact of innovation on social life, including political life, one should strive to build an open society. Enterprises, to operate effectively in the realities of a constantly changing economy, need a catalyst, which is innovation. They generate the potential for competitiveness and building an economic advantage. Speaking of the innovation process, it should be noted that it boils down to the area of economic policy, which is currently an important instrument used in politics. Therefore, it has a significant impact on the social sphere, thus entering the space of social innovation. The reason for and the time of starting the innovation process in society will every time refer to a separate research area and it is not possible to pinpoint them specifically. The components are debatable, heterogeneous, and individually variable. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--49
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
Bibliografia
- Białoń L., Obrębski T. (1989), Nauka i technika w rozwoju społeczno-gospodarczym, PWN, Warszawa.
- Frączak P., Wygnański J.J. (2013), Manifest Ekonomii Społecznej cztery lata później. Lekcje i wnioski na przyszłość, "Ekonomia Społeczna", nr 1(6).
- Guide to social innovation (2013), European Union, http://publications.europa.eu/ resource/cellar/12d044fe-617a-4131-93c2-5e0a951a095c.0001.02/DOC_1 [dostęp: 30.05.2021].
- Innowacja, innowacyjność (b.r.), [w:] Słownik pojęć, Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju, https://pfr.pl/slownik/slownik-innowacja.html [dostęp: 30.05.2021].
- Janasz W. (2002), Proces innowacji w modelu działalności przedsiębiorstw, [w:] tegoż (red.), Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
- Janczewska D. (2012), Rozwój potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa w sektorze MŚP na przykładzie branży konstrukcji stalowych, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 92.
- Jasiński A.H. (2014), Innowacyjność w gospodarce Polski: modele, bariery, instrumenty wsparcia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Jasiński A.H. (2018), Polityka innowacyjna w procesie transformacji w Polsce: czy skuteczna?, "Optimum: studia ekonomiczne", nr 3(93).
- Kędzierska-Szczepaniak A. (2016), Wprowadzenie, [w:] A. Kędzierska-Szczepaniak, K. Szopik-Depczyńska, K. Łazorko, Innowacje w organizacjach, Texter, Warszawa.
- Kolimaga M. (2019), Definicja i rodzaje innowacji, https://crido.pl/blog-business/ definicja-i-rodzaje-innowacji/ [dostęp: 15.05.2021].
- Kwaśnicki W. (2014), Jak wspierać rozwój innowacji społecznych?, [w:] A. Olejniczuk- Merta (red.), Innowacje społeczne - od idei do upowszechniania efektu, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
- Moskwa A. (2018), Współczesne formy organizacji społeczeństwa, https://documen. site/download/wspoczesne-formy-organizacji-spoeczestwa_pdf [dostęp: 1.06.2021].
- Olejniczuk-Merta A. (2013), Innowacje społeczne, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1.
- Pawlak Z., Smoleń A. (2007), Innowacyjność a strategia rozwoju przedsiębiorstwa, "Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie", nr 1-4(I).
- Przyszły Ł., Kłusek J. (b.r.), Proces innowacyjny, [w:] Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Proces_innowacyjny [dostęp: 30.05.2021].
- Schumpeter J.A. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
- Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie - próba zdefiniowania, "Zarządzanie i Finanse", nr 2/2.
- Stanisławski R. (2011), Założenia polityki innowacyjnej państwa, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 70.
- Szelągowska A. (2013), W poszukiwaniu innowacyjności polskich przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 786.
- Trzmiel-Grzybowska W. (2011), Rozwój przedsiębiorczości przez innowacje w Polsce Wschodniej, [w:] D. Zarzecki, Czas na pieniądz. Zarządzanie finansami. Współczesne wyzwania teorii i praktyki, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
- Wasiluk A. (2002), Innowacyjność współczesnych przedsiębiorstw, [w:] W. Kowalczewski (red.), Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem, "Dialog", Warszawa.
- Wronka-Pośpiech M. (2015), Innowacje społeczne - pojęcie i znaczenie, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 212.
- Wziątek-Kubiak A., Balcerowicz E. (2009), Determinanty rozwoju innowacyjności firmy w kontekście poziomu wykształcenia pracowników. Ekspertyza przygotowana dla PARP - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, https://www.parp.gov.pl/storage/ publications/pdf/2009_determinanty_rozwoju_innowacyjnosci_wyksztalcenie. pdf [dostęp: 30.05.2022].
- Zastempowski M. (2010), Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171664373