Warianty tytułu
Rola BIZ w zrównoważonym rozwoju Unii Europejskiej
Języki publikacji
Abstrakty
This paper aims to examine the role of international business behavior in the sustainable development of the European Union (EU) and to answer two questions: (1) To what degree could international business contribute to the development of a "green economy" under the uncertainty caused by the COVID-19 pandemic?; (2) In what way could host countries attract "green" and socially responsible foreign direct investment (FDI)? The statistical analysis of international business involvement in environmentally harmful sectors/industries of the EU economy indicates that the share of such investments in most member states did not exceed 20% of the total FDI stocks between 2015 and 2020. The structure of investments changed in half of the analyzed countries towards sectors/industries that were less harmful to the environment. These changes and high requirements for domestic and foreign companies within the framework of the EU's environmental policy allow us to conclude that international business contributed to the ecological transformation of the EU. On the other hand, changes in the structure of FDI stocks located abroad by the EU Member States in environmentally harmful sectors/industries were multidirectional. Six of the EU states remained net exporters of direct investment in these sectors/industries. The involvement of foreign direct investors in the new EU Member States in sectors that are important for implementing the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda was not very high. It was characterized by high volatility and did not play a significant role in their economies. Attracting "green FDI" and socially responsible investments requires changes in policy towards foreign investors. They should include facilitating foreign investment, including investments aimed at sustainable development, incentives for investors to engage in "green investments", and making investment agreements more flexible to combat climate change.(original abstract)
Celem artykułu jest zbadanie roli międzynarodowych zachowań biznesowych w procesie zrównoważonego rozwoju UE oraz udzielenie odpowiedzi na dwa pytania, a mianowicie: (1) "W jakim stopniu międzynarodowy biznes może przyczynić się do rozwoju »zielonej gospodarki« w warunkach niepewności spowodowanej pandemią COVID-19?"; (2) "W jaki sposób kraje otrzymujące mogłyby przyciągnąć "zielone" i społecznie odpowiedzialne bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ)?" Analiza statystyczna zaangażowania biznesu międzynarodowego w gospodarce UE w sektorach/gałęziach uciążliwych dla środowiska wskazuje, że w latach 2015-2020 udział tego typu inwestycji w większości krajów członkowskich nie przekraczał 20% ogółu skumulowanych BIZ. Struktura inwestycji zmieniała się w przypadku połowy badanych krajów w kierunku sektorów/gałęzi mniej uciążliwych dla środowiska. Zmiany te oraz wysokie wymogi wobec firm krajowych i zagranicznych w ramach polityki ochrony środowiska UE pozwalają wnioskować, że biznes międzynarodowy przyczyniał się do transformacji ekologicznej UE. Natomiast zmiany w strukturze skumulowanych BIZ ulokowanych przez kraje członkowskie UE za granicą w latach 2015-2020 w sektorach/gałęziach uciążliwych dla środowiska były różnokierunkowe. Sześć spośród analizowanych krajów UE pozostawało nadal eksporterami netto bezpośrednich inwestycji w tych sektorach/gałęziach. Zaangażowanie bezpośrednich inwestorów zagranicznych w nowych krajach członkowskich UE w sektorach ważnych dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju - SDGs Agendy 2030 osiągało niezbyt duże wartości, cechowało się dużą zmiennością, nie odgrywając znacznej roli w ich gospodarkach. Przyciąganie "zielonych BIZ" i społecznie odpowiedzialnych inwestycji wymaga zmian w polityce wobec inwestorów zagranicznych. Powinny one dotyczyć ułatwień dla inwestycji zagranicznych, w tym inwestycji ukierunkowanych na zrównoważony rozwój, zachęt do angażowania się inwestorów w "zielone inwestycje", uelastycznienia umów inwestycyjnych w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
- University of Lodz, Poland
Bibliografia
- Budnikowski, A. (1998), Ochrona środowiska jako problem globalny, PWE, Warszawa.
- Carroll, A.B., Shabana, K.M (2010), The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice, "International Journal of Management Reviews", 12 (1), pp. 85-105, https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00275.x
- European Commission (2011), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social, Brussels, 25.10.2011, COM(2011) 681 final, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX: 52011DC0681&from=EN (accessed: 15.02.2022).
- European Commission (2019), Corporate Social Responsibility, Responsible Business Conduct, and Business and Human Rights, Overview of Progress, https://ec.europa.eu/docsroom/do cuments/34963 (accessed: 13.02.2022).
- European Commission (2022), Sustainable development, https://policy.trade.ec.europa.eu/deve lopment-and-sustainability/sustainable-development_en (accessed: 13.02.2022).
- European Union (2019), Regulation (EU) 2019/452 of the European Parliament and of the Council of 19 March 2019 establishing a framework for the screening of foreign direct investments into the Union, Official Journal of the European Union, L 79 I/1, 21.3.2019, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0452&from=EN (accessed: 15.02.2022).
- Kawecka-Wyrzykowska, E. (2020), A new industrial policy in the EU: in search for a new paradigm of public intervention, [in:] A.A. Ambroziak (ed.), New Challenges for the European Union's Industrial Policy: Climate Change, Servitisation, Digitalisation, SGH Publishing House, Warszawa, pp. 11-36.
- Nimac, I.A. (2020), COVID-19 and FDI: How should governments respond?, "Columbia FDI Perspectives", 288.
- OECD (1999), Foreign Direct Investment and the Environment, Paris.
- OECD (2021), OECD International Direct Investment Statistic 2020, https://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/oecd-international-direct-investment-statistics-2020_e6696186-en (accessed: 20.02.2022).
- Oman, Ch. (2000), Policy Competition for Foreign Direct Investment. A Study of Competition among Governments to Attract FDI, OECD, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264181083-en
- Sauvant, K.P., Gabor, E. (2021), Facilitating Sustainable FDI for Sustainable Development in a WTO Investment Facilitation Framework: Four Concrete Proposals, "Journal of World Trade", 55, pp. 261-286, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3496967 (accessed: 10.02.2022).
- Sauvant, K.P., Stephenson, M., Kagan, Y. (2021), Green FDI: Encouraging carbon-neutral investment, "Columbia FDI Perspectives", 316.
- Stephenson, M. (2021), Launching a program for investment partnerships, "Columbia FDI Perspectives", 319.
- TFEU (2012), The Treaty on the Functioning of the European Union (Consolidated version) , "Official EN Journal of the European Union", C 326/47, 26.10.2012, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=EN (accessed: 15.02.2022).
- Thrasher, R. (2021), Room to move: Building flexibility into investment treaties to meet climate-change commitments, "Columbia FDI Perspectives", 296.
- UN/UNCTAD (2016), World Investment Report 2016. Investor Nationality: Policy Challenges, Geneva, https://unctad.org/system/files/official-document/wir2016_en.pdf (accessed: 10.02.2022).
- UN/UNCTAD (2019), World Investment Report 2019. Special Economic Zones, Overview, Geneva, https://unctad.org/system/files/official-document/wir2019_en.pdf (accessed: 10.02.2022).
- UN/UNCTAD (2021a), World Investment Report 2021. Investing in Sustainable Recovery, Overview, Geneva, https://unctad.org/system/files/official-document/wir2021_overview_en.pdf (accessed: 11.02.2022).
- UN/UNCTAD (2021b), World Investment Report 2021. Investing in Sustainable Recovery, Geneva, https://unctad.org/system/files/official-document/wir2021_en.pdf (accessed: 11.02.2022).
- UNCTAD (1999), World Investment Report 1999. Foreign Direct Investment and the Challenge of Development, New York-Geneva, https://unctad.org/system/files/official-document/wir1999_en.pdf (accessed: 12.02.2022).
- UNCTAD (2022), Global FDI rebounds strongly in 2021, but recovery highly uneven, "Investment Trends Monitor", 40, https://unctad.org/system/files/official-document/diaeiainf2021d3_en.pdf (accessed: 15.02.2022).
- Witkowska, J. (2011), Foreign Direct Investment and Sustainable Development in the New EU Member States: Environmental Aspects, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 14 (3), pp. 5-23, https://doi.org/10.2478/v10103-011-0016-0
- World Trade Organization (2021), Ministerial Statement on Fossil Subsidies, https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN21/9R1.pdf&Open=True (accessed: 11.02.2022).
- World Trade Organization (2022), Joint Initiative on Investment Facilitation for Development, https://www.wto.org/english/thewto_e/minist_e/mc12_e/briefing_notes_e/bfinvfac_e.htm (accessed: 8.02.2022).
- Wysokińska, Z., Witkowska, J. (2004), Handel i inwestycje zagraniczne a zrównoważony rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Zahn, J. (2021), Global FDI prospects for 2021-2022, https://www.fdiintelligence.com/content/opinion/global-fdi-prospects-for-20212022-80145 (accessed: 18.01.2022).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171664459