Warianty tytułu
The Impact of Covid-19 Pandemic on Development of Electronic Banking in Poland on the Example of PKO Banku Polskiego
Języki publikacji
Abstrakty
Cel - Głównym celem artykułu jest analiza i ocena wpływu pandemii SARS-CoV-2 na funkcjonowanie bankowości elektronicznej w Polsce na przykładzie Banku PKO Banku Polskiego. Metoda badań - W tym celu zbadano aktualną sytuację dotyczącą funkcjonowania bankowości elektronicznej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju elektronicznych usług bankowych w Banku PKO Banku Polskim. Do badań wykorzystano modele tendencji rozwojowej (trendu), które zastosowano do prognozowania zmian jakie będą zachodziły na rynku bankowości elektronicznej w Banku PKO Banku Polskim pod koniec 2022 roku oraz roku 2023. Analizę przeprowadzono z użyciem programu STATISTICA 13.3. Wnioski - Na skutek pandemii COVID-19 wszystkie banki - w tym również Bank PKO Bank Polski - będą musiały w coraz większym stopniu rozwijać swoją infrastrukturę cyfrową oraz wprowadzać innowacje, żeby nadążyć za zmieniającym się stylem życia. W przyszłości stosowanie gotówki będzie ulegać marginalizacji, na rzecz płatności elektronicznych. Oryginalność/wartość/ implikacje /rekomendacje - Dynamiczny rozwój rynku bankowości elektronicznej zmienia warunki świadczenia elektronicznych usług bankowych, co również może wpływać na efektywność i stabilność funkcjonowania sektora bankowego. Postęp informatyczno-telekomunikacyjny spowoduje, że będą się pojawiać coraz to nowe rozwiązania dotyczące usług bankowych i dzięki temu rozwinie się rynek pieniądza elektronicznego. (abstrakt oryginalny)
Purpose - The main objective of this article is to analyze and evaluate the impact of SARS-CoV-2 pandemic on the functioning of electronic banking in Poland on the example of PKO Bank Polskiego. Research method - For this purpose, the current situation regarding the functioning of e-banking in Poland was examined, with particular emphasis on the development of electronic banking services at PKO Bank Polski. Classical development trend (trend) models were used to forecast the changes that will take place in the electronic banking market at PKO Bank Polski at the end of 2022 and in 2023. The analysis was carried out using the STATISTICA 13.3 program Results - As a result of the COVID-19 pandemic, all banks - including PKO Bank Polski - will need to increasingly develop their digital infrastructure and innovate to keep pace with changing lifestyles. In the future, the use of cash will be marginalized in favor of electronic payments. Originality /value / implications / recommendations - The dynamic development of the electronic banking market changes the conditions for providing electronic banking services, which may also affect the efficiency and stability of the banking sector. IT and telecommunication advances will result in more and more new solutions for banking services and thus the electronic money market will develop. (original abstract)
Twórcy
autor
- Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
- Al-Najjar, H., Al-Rousan, N., Al-Najjar, D., Assous, H.F. & Al-Najjar, D. (2021). Impact of COVID-19 Pandemic Virus on G8 Countries' Financial Indices Based on Artificial Neural Network. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 14 (1), 89-103. DOI: 10.1108/ JCEFTS-06-2020-0025.
- Ayo, Ch.K., Oni, A.A., Adewoye, O.J., Eweoya, I.O. Ibukun, O. (2016), E-banking users' behaviour: e-service quality, attitude, and customer satisfaction, International Joural of Bank Marketing, 34(3), 347-367. DOI:10.1108/IJBM-12-2014-0175.
- Bahar S., Hobikoglu E.(2015), Development of Internet Banking as the Innovative Distribution Channel and Turkey Example, Procedia - Social and Behavioral Sciences 195, 343 - 352. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.06.362.
- Bhaskara R.B. (2010), Deterministic and stochastic trends in the time series models: A quide for the applied economist, Applied Economics, 42(17), 2193-2202. DOI: 10.1080/00036840701765494.
- Borcuch A. (2011), Bankowość elektroniczna w Polsce, Warszawa: CeDeWu.
- Brits J.H., Winder C.C.A. (2005), Payments are no free lunch, DNB Occasional Studies, 3(2), De Nederlandsche Bank NV, Amsterdam.
- Chmielarz W. (2005), Systemy elektronicznej bankowości, Warszawa: Difin.
- Deb R, Lodh S. (2016), Perception about credit cards, Journal of Commerce & Accounting Research, 5(4), 18-36. https://www.researchgate.net/publication/305702909_Perceptions_about_Credit_Cards.
- Feruś A. (2020), Karty płatnicze jako nowoczesne formy rozliczeń pieniężnych w Polsce, In: D. Zarzecki (ed.), Zarządzanie finansami. Analiza finansowa, bankowość, finanse samorządowe (154-163), Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Feruś A. (2021), Rynek kart kredytowych w Polsce, In: D. Zarzecki (ed.), Zarządzanie finansami. Narzędzia i kluczowe wyzwania (268-276), Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Flögel, F. & Gärtner, S (2020). The COVID-19 Pandemic and Relationship Banking in Germany: Will Regional Banks Cushion an Economic Decline or is A Banking Crisis Looming? Royal Dutch Geographical Society (Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig), 111 (3), 416-433. DOI: 10.1111/tesg.12440.
- Golnik B. (2019), The role of payment cards as a transaction tool in Poland, Economic and Regional studies,12(4), 444-455. DOI: 10.2478/ers-2019-0039.
- Hirschman E. C. (2015), Consumer Payment Systems: Conceptual and Empirical Perspectives. In: "Marketing Horizons: A 1980's Perspective", Springer, 198-203. DOI:10.1007/978-3-319-10966-4_45.
- Korzeń K. (2007), Bankowość elektorniczna jako kanał dystrybucji usług bankowych, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
- Kożliński T. (2014), Bankowość internetowa, Warszawa: CeDeWu.
- Mansour, H. (2021). How Successful Countries Are in Promoting Digital Transactions during COVID19. Journal of Economic Studies, 435-452, DOI: 10.1108/JES-10- 2020-0489.
- Polasik M. (2007), Bankowość elektroniczna. Istota - stan - perspektywy, Warszawa: CeDeWu.
- Polasik M. (2013), Wykorzystanie elektronicznych kanałów dystrybucji usług bankowych w Polsce, Copernican Journal of Finance & Accounting, 2(1), 139-152. DOI: 10.12775/CJFA.2013.010.
- Ślązak E., Guzek E. (2012), Innowacyjna bankowość internetowa, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer Business.
- Thaker, H. M. T., Thaker, M.A. M. T., Khaliq, A., Pitchay, A. A. & Hussain, H. I. (2021). Behavioral Intention and Adoption of Internet Banking among Clients' of Islamic Banks in Malaysia: an analysis using UTAUT2, 13(5), 1171-1197, Journal of Islamic Marketing, DOI: 10.1108/ JIMA-11-2019-0228.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171664551