PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 16 (2) | 307--318
Tytuł artykułu

Use of (Selected) E-Business Models in the Agribusiness Sector to Shorten the Food Supply Chains

Warianty tytułu
Wykorzystanie (wybranych) modeli e-biznesu w sektorze agrobiznesu w celu skracania łańcuchów dostaw żywności
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this paper was to identify and evaluate the potential of using e-business models to shorten short supply chains in food trade made by farmers. The research was based on a diagnostic survey. The interviews were conducted with a previously elaborated questionnaire. 104 food producers from the Province of Warmia and Mazury (województwo warmińsko-mazurskie) took part in the study. E-business models make it possible to shorten food supply chains. Farmers who sell their produce through e-commerce can eliminate intermediaries from the supply chain or at least limit their number, using such e-commerce platforms as polskiebazarek.pl, olx.pl, allegro.pl. The research results indicate that the most popular e-business model among food producers was the market creator model. (original abstract)
Głównym celem artykułu była identyfikacja i ocena możliwości wykorzystania modeli e-biznesu do skracania krótkich łańcuchów dostaw żywności stosowanych wśród rolników. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a techniką badawczą był wywiad przeprowadzony z wykorzystaniem wcześniej opracowanego kwestionariusza ankiety. W badaniach wzięło udział 104 producentów rolnych z województwa warmińsko-mazurskiego. Modele e-biznesu zwiększają możliwości skracania łańcuchów żywności. Rolnicy, sprzedając swoje produkty za pośrednictwem e-sklepów, mogą wyeliminować pośredników z łańcucha żywnościowego lub przynajmniej ograniczyć ich liczbę, wykorzystując takie platformy sprzedażowe, jak: polskiebazarek.pl, olx.pl, allegro.pl. Wyniki badań własnych pokazują, że spośród opisywanych modeli e-biznesu najbardziej popularny wśród producentów żywności jest model market creator. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
307--318
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • Afuah, A., & Tucci, C.L. (2003). Biznes internetowy strategie i modele. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Allegro. (2021). https://allegro.pl/ (09.02.2022).
  • Amazon. (2021). https://www.amazon.com/ (09.02.2022).
  • Chwast, A. (2021). Sprzedaż bezpośrednia produktów roślinnych z gospodarstwa rolnego. Retrieved from https://modr.pl/marketing-produktow-rolnych/strona/sprzedaz-bezposrednia-produktow-roslinnych-z-gospodarstwa-rolnego (14.12.2021).
  • Cudze chwalicie, swoje poznajcie - zapraszamy na polskiebazarek.pl. (2020). Polski e-bazarek. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Retrieved from https://www.gov.pl/web/rolnictwo/cudze-chwalicie-swoje-poznajcie--zapraszamy-na-polskiebazarekpl (23.01.2022).
  • Deverre, C., & Lamine, C. (2010). Les systèmes agrialimentaires alternatifs. Une revue de travaux anglophones en sciences sociales. Ekonomie Rurale, 317, 57-73. https://doi.org/10.4000/ economierurale.2676.
  • EIP-AGRI. (2021). Retrieved from https://www.eip-agri.eu/ (11.12.2021).
  • IV nabór wniosków 2021. (2021). Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Retrieved from https://www.gov.pl/web/arimr/dzialanie-16-wspolpraca-tworzenie-krotkich-lancuchow-dostaw---nabor-od-29-marca-do-31-maja-2021-r (16.11.2021).
  • Kapała, A. (2015). Prawne uwarunkowania wsparcia krótkich łańcuchów dostaw żywności w PROW 2014-2020. Studia Iuridica Agraria, 13, 151-164. https://doi.org/10.15290/sia.2015.13.09.
  • Komunikat z badań nr 95/2019. (2019). Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.
  • Leszczewska, K. (2013). Model biznesu jako koncepcja prowadzenia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XIV(12), 65-75.
  • Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, May.
  • Nojszewski, D. (2006). Przegląd modeli e-biznesowych (cz. 1). E-mentor, 5(17).
  • OLX. (2022). Retrieved from https://www.olx.pl/rolnictwo/ (23.01.2022).
  • Parker, G. (2005). Sustainable food? Teikei, co-operatives and food citizenship in Japan and the UK. Working Papers in Real Estate & Planning 11/05, Centre of Planning Studies, Department of Real Estate and Planning. The University of Reading, UK.
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). (2014). Skrócona wersja programu. Warszawa: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
  • Raszeja-Ossowska, I. (2017). Cykle dostaw i systemy jakości w rolnictwie. Retrieved from http:// www.dotacje.pl/dla-rolnikow/cykle-dostaw-i-systemy-jakosci-w-rolnictwie/ (11.12.2021).
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Współpraca" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Dz.U. z 2017 r., poz. 25.
  • Ryszko, A. (2014). Modele biznesowe w działalności ekoinnowacyjnej przedsiębiorstw. In J. Kaź-mierczak & J. Bartnicka. Zarządzanie innowacjami w produkcji i usługach. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
  • SIR. (2021). Retrieved from https://sir.cdr.gov.pl/ (10.10.2021).
  • Sitko-Lutek, A., & Skurzyńska-Sikora, U. (2016). Modele biznesu organizacji nowego paradygmatu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 99.
  • Sprzedajemy.pl. Wszystko kupisz, wszystko sprzedasz. (2021). Retrieved from https://sprzedajemy.pl.
  • Szulc, R., & Kobylański, A. (2014). E-biznes. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
  • Szymańska, E.J., & Lukoszova X. (2019). Krótkie łańcuchy dostaw produktów żywnościowych. Ekonomika i Organizacja Logistyki, 4(1), 91-101. https://doi.org/10.22630/EIOL.2019.4.1.8.
  • Timmers, P. (1998). Business models for electronic commerce. Electronic Markets, 8(2), 3-8.
  • Tutaj, J. (2019). Digitalizacja usług w modelu biznesowym przedsiębiorstwa uzdrowiskowego na przykładzie programu Kuracjusz. Przedsiębiorczość-Edukacja, 15(2), 171-183. https://doi.org/ 10.24917/20833296.152.12.
  • Weill, P., & Vitale, M.R. (2001). Place to Space - Migrating to e-Business Models. Harvard Business School Publishing Corporation.
  • Wierzbiński, M. (2015). Model biznesowy a strategia i zarządzanie strategiczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 398, 481-499. https://doi.org/10.15611/pn.2015.398.46.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171665463

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.