PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 59 | 127--156
Tytuł artykułu

Kształtowanie obszarowego produktu zrównoważonej turystyki zakupowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Shaping the Area Product of Sustainable Shopping Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel. Celem artykułu jest zaprezentowanie wskazówek dla władz miasta, organizacji zarządzających w miejscu recepcji turystycznej (DMO) oraz branży turystycznej i handlowej w zakresie kształtowania obszarowego produktu zrównoważonej turystyki zakupowej w destynacji turystycznej.
Metoda. W pracy zastosowano metody badawcze takie jak: analiza literatury przedmiotu, stron internetowych i studium przypadku.
Wyniki. Artykuł porusza problematykę zrównoważonej turystyki zakupowej. W pracy podejmuje się próbę zdefiniowania i scharakteryzowania pojęcia "zrównoważona turystyka zakupowa". Administracja publiczna podejmuje wiele działań mających wpływ na zrównoważony rozwój i rozwój turystyki zrównoważonej. Jednym z takich działań może być wykreowanie i wdrożenie obszarowego produktu zrównoważonej turystyki zakupowej. Praca zawiera autorskie wytyczne kształtowania obszarowego produktu zrównoważonej turystyki zakupowej tj. np. przeprowadzenie inwentaryzacji, stworzenie planu działań, sposób współpracy z interesariuszami i inne. Ograniczenia badań i wnioskowania. Praca ma charakter koncepcyjny. Studia przypadków dotyczą tylko dwóch rynków.
Implikacje praktyczne. Z pracy mogą skorzystać władze miast, organizacje zarządzające w miejscu recepcji turystycznej (DMO), branża turystyczna i handlowa, po to, żeby wykreować, a następnie wdrożyć i promować obszarowy produkt zrównoważonej turystyki zakupowej.
Oryginalność. W literaturze naukowej, zwłaszcza w Polsce, do tej pory nie było wytycznych w zakresie tworzenia obszarowego produktu zrównoważonej turystyki zakupowej w destynacji turystycznej.
Rodzaj pracy. Praca ma charakter koncepcyjny. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose. The aim of the article is to present guidelines for city authorities, tourist destination man- agement organisations (DMO) as well as the tourism and retail industry in the field of shaping a sustainable shopping tourism area product at a tourist destination.
Method. in the study, used such research methods as: analysis of literature, websites and case study, were used.
Results. The issue of sustainable shopping tourism is discussed. In the paper, an attempt is made to define and characterise the concept of "sustainable shopping tourism". Public administration undertakes many activities that have impact on sustainable development and that of sustainable tourism. One such activity may be the creation and implementation of a sustainable shopping tourism area product. The work contains original guidelines for shaping the product of sustainable shopping tourism.
Research and conclusion limitations. The work is conceptual. The case studies concerned only two markets.
Practical implications. The work can be used by city authorities, tourist destination management organisations (DMOs), the tourism and retail industries to create, then implement and promote a sustainable shopping tourism area product.
Originality. In the scientific literature to date, especially in Poland, there have been no guidelines for creating a sustainable shopping tourism area product in a tourist destination.
Type of work. The work is conceptual. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
127--156
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • 1. Adamowicz M., Zaręba M. (2015), Rozwój nowoczesnych powierzchni handlu detalicznego w dużych miastach Polski, Marketing i Rynek, nr 11, ss. 29-37.
  • 2. Adler D., Paliś B. (2017), Management of Sustainable Events - Case Studies, [w:] A. Jaki, B. Mikuła (red.), Knowledge, Economy, Society: Management in the Face of Contemporary Challenges and Dilemmas, Foundation of the Cracow University of Economics, Cracow, ss. 389-398.
  • 3. Airey D. (1997), Turystyka w miejscach wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury w obliczu przemian ekonomicznych, Kraków.
  • 4. Bajdor P., Grabara J.K. (2012), Turystyka zrównoważona przegląd literatury i charakterystyka, [w:] S. Nowak (red.), Regionalne i lokalne strategie rozwoju turystyki, Materiały i Studia, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, Katowice.
  • 5. Bohdanowicz P. (2006), Turystyka a świadomość ekologiczna, Adam Marszałek, Toruń, ss. 141-152, 263.
  • 6. Chairat T., Raksuntorn W., Witchayangkoon B., Raksuntorn N., Chayanan S. (2021), Trips Generated by Night Markets in Thailand, International Transaction Journal of Engineering, Management & Applied Sciences & Technologies, ss. 1-8.
  • 7. Chang J., Min J., Lin Y., Chiang C.H. (2007), Profiling Japanese tourists visiting night markets in Taiwan, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 8(2), ss. 25-44.
  • 8. Chih-Chin Liang, Yu A., Thi Hong Le (2021), Customers focus and impulse buying at night markets, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 60. Online: https://www.sciencedirect.com (18.09.2022).
  • 9. Correia A., Kozak M. (2016), Tourists' shopping experiences at street markets: Cross-country research, Tourism Management, ss. 85-95.
  • 10. Dallen T.J. (2005), Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure, Channel View Publications, USA.
  • 11. Durydiwka M., Kowalczyk A., Kulczyk S. (2010), Definicja i zakres pojęcia "turystyka zrównoważona", [w:] A. Kowalczyk (red.), Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 12. Egresi I.O., Kara F. (2018), Residents' attitudes to tourists visiting their mosques: a case study from Istanbul, Journal of Tourism and Cultural Change, Vol. 16(1), ss. 1-21. DOI: 10.1080/14766825.2016.1192182.
  • 13. EY Centro de Estudios (2015), The new area of travel retail: Impact and challenges. Online: http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf.Fashion (25.08.2019).
  • 14. Fangxuan (Sam) L., Qianqian S. (2021), The roles of novelty seeking and food authenticity in youth travellers' decision-making process at night markets: an application of a model of goal-directed behaviour, Current Issues in Tourism, Vol. 25, ss. 2322-2337.
  • 15. Fennel D. (2003), Ecotourism, Routledge, UK.
  • 16. Fundusze Europejskie 2014-2020 (2015), Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa.
  • 17. Gawor L. (2006), Idea zrównoważonego rozwoju jako priorytet nowej ogólnoludzkiej cywilizacji, Diametros, nr 9, ss. 84-104.
  • 18. Global Code of Ethics for Tourism, pobrane z: https://www.unwto.org (9.10.2022).
  • 19. Gryszel P. (2010), Destination management company a kształtowanie konkurencyjności obszaru turystycznego, [w:] J. Sala (red.), Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, PWE, Warszawa, ss. 637-653.
  • 20. Hadzik A., Hadzik A. (2008), Wybrane aspekty turystyki uzdrowiskowej na wiejskich obszarach uzdrowiskowych, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, nr 2/2008.
  • 21. Harris R., Williams P., Griffin T. (red.) (2012), Sustainable tourism, Routledge.
  • 22. Henderson J.C., Chee L., Mun C.N., Lee C. (2011), Shopping, tourism and retailing in Singapore, Managing Leisure, 16(1), ss. 34-68.
  • 23. Hołderna-Mielcarek B., Majchrzak K. (2007), Strategia rozwoju turystyki zakupowej na przykładzie miasta Poznania, [w:] J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel. Gastronomia. Turystyka, WSHiU, Poznań.
  • 24. Iqbal M., Karsono B., Atthaillah A., Lisa N.P. (2017), Night Market Contribution to Sustainability of Urban Spaces, Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 25, ss. 131-138.
  • 25. Ivars-Baidal J.A., Vera-Rebollo J.F., Perles-Ribes J., Femenia-Serra F., Celdrán-Bernabeu M.A. (2021), Sustainable tourism indicators: what's new within the smart city/destination approach?, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-24.
  • 26. Jankowska M. (2015), Smart city jako koncepcja zrównoważonego rozwoju miasta - przykład Wiednia, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 42, t. 2, Uniwersytet Szczeciński.
  • 27. Jeon M.M., Kang M., Desmarais E. (2016), Perceived Quality Of Life in a Cultural-Heritage Tourism Destination, Applied Research Quality Life, 11, ss. 105-123. DOI: https://doi.org/10.1007/s11482-014-9357-8.
  • 28. Jin H., Moscardo G., Murphy L. (2017), Making sense of tourist shopping research: A critical review, Tourism Management, 62, ss. 120-134.
  • 29. Jurczak A. (2011), Zrównoważony rozwój, [w:] T. Jemczura, H. Kretek (red.), Zrównoważony rozwój - debiut naukowy 2010, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Racibórz.
  • 30. Kanapot K., Pornpisanu P. (2021), Dimensions of Night Market Visit Experience of International Tourists: An Analysis of Google Reviews of Night Markets in Phuket, Asia-Pacific Social Science Review, Vol. 21, No. 3, ss. 57-63.
  • 31. Kapera I. (2018), Rozwój zrównoważony turystyki. Problemy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze na przykładzie Polski, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
  • 32. Kazimierczak B. (2011), Turystyka zrównoważona jako istotny czynnik aktywizacji małych miast, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych.
  • 33. Kazimierczak M. (2009), Turystyka zrównoważona synonimem turystyki zorientowanej etycznie, Studia Periegetica, z. 3, Poznań.
  • 34. Kikuchi A., Ryan C. (2007), Street markets as tourist attractions e Victoria Market, International Journal of Tourism Research, Auckland, ss. 297-300.
  • 35. Kowalczyk A. (2005), Nowe formy turystyki miejskiej, Prace i Studia Geograficzne, tom 35, ss. 155-197.
  • 36. Kowalczyk A. (red.) (2010), Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 37. Krakow Aiport im. Jana Pawła II. Centrum Edukacji Lotniczej (2021), Informator Konwencja Cites.
  • 38. Królikowska-Tomaczak A., Machnik A. (2019), Zrównoważona turystyka miejska w kontekście turystyki kulturowej, Turystyka Kulturowa, nr 5/2019, ss. 76-98.
  • 39. Laconte P. (2012), Towards Sustainability in European Cities Contrasts between the Overall Effects of European Union Policies and Achievements at the Level of Individual Cities, ISOCARP - Reviev 08: Towards Sustainability in European Cities.
  • 40. Lang LaSalle J. (2012), Odnowa, Przebudowa, Rozbudowa. Kierunki Rozwoju Polskich Centrów Handlowych.
  • 41. León-Gómez A., Ruiz-Palomo D., Fernández-Gámez M.A., García-Revilla M.R. (2021), Sustainable Tourism Development and Economic Growth: Bibliometric Review and Analysis, Sustainability, 13, 2270. DOI: https://doi.org/10.3390/su13042270.
  • 42. Lestari N.S., Wiastuti R.D. (2019), Fostering the Shopping Malls Accessibility to Encourage the Sustainable Tourism, The 2nd International Conference on Inclusive Business in the Changing World.
  • 43. Leszczycki S., Domański R. (1992), Geografia Polski Społeczno-Ekonomiczna, PWN, Warszawa.
  • 44. Li X., Hang Kong W., Yang X. (2021), Authentic food experiences bring us back to the past: an investigation of a local food night market, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 38, ss. 233-246.
  • 45. Liu D.-Y., Wang K.-Ch., Mao T.-Y., Yang Ch.-Ch. (2021), The Impact of Instagram Stories on Tourists, Consumption Behavior in Smart City Night Markets, Hindawi Mathematical Problems in Engineering, Vol. 2021, ss. 1 -11. DOI: https://doi.org/10.1155/2021/5509265 (18.09.2022).
  • 46. Lubbe B. (1998), Primary Image as a Dimension of Destination Image: An Empirical Assessment, Journal of Travel and Tourism Marketing, No. 7(4).
  • 47. Łojewski S., Skinder Z. (1998), Koncepcja badań w dziedzinie zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, Zeszyty Naukowe AR, Sesja Naukowa, nr 59, ss. 289-290.
  • 48. Madhavan H., Rastogi R. (2013), Social and psychological factors influencing destination preferences of domestic tourists in India, Leisure Studies, 32(2), ss. 207-217. DOI: 10.1080/02614367.2011.632781.
  • 49. Majdak P. (2019), Rozwój zrównoważony i innowacje w turystyce, Studia i Monografie, Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Piłsudskiego, Warszawa.
  • 50. Mika M. (2007), Przemiany pod wpływem turystyki na obszarach recepcji turystycznej, [w:] W. Kurek (red.), Turystyka, Kraków.
  • 51. Mirowski W. (2002), Wpływ świadomości i kultury ekologicznej na ekologizację turystyki, [w:] S. Bosiacki (red.), Gospodarka turystyczna w XXI w., AWF, Poznań.
  • 52. Niemczyk A. (2012), Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej, Zeszyty Naukowe. Seria specjalna: Monografie, nr 214, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • 53. Niemczyk A. (2015), Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju, Handel Wewnętrzny, 3(356), ss. 174-184.
  • 54. Niemczyk A., Seweryn R., Smalec A. (2018), Sustainable tourism in the activities of city authorities. Poland-case study, European Journal of Service Management, 28, ss. 283-297.
  • 55. Niezgoda A. (2006), Obszar recepcji turystycznej w warunkach zrównoważonego rozwoju, Prace Habilitacyjne, 24, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  • 56. Nitkiewicz-Jankowska A., Szromek R. (2010), Turystyka a zasady zrównoważonego rozwoju, Kształtowanie środowiska geograficznego i ochrona przyrody na obszarach uprzemysłowionych i zurbanizowanych, 42, Uniwersytet Śląski, Katowice-Sosnowiec, ss. 52-59.
  • 57. Paliś B. (2019), Turystyka zrównoważona w przedsięwzięciach instytucji publicznych - studia przypadków, [w:] S. Krysiński, A. Wikarczyk, J. Żylińska (red.), Nauki społeczne w dobie innowacji, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa, ss. 161-177.
  • 58. Paliś B. (2022), Turystyka zakupowa w miastach, Difin Sp. z o.o.
  • 59. Paliś B., Śliwińska I. (2019), Possibility to recover vat in a journey as a determinant of the shopping tourism, Współczesne Problemy Zarządzania, 7(1), ss. 81-92.
  • 60. Report of the World Commission on Environment and Developmen, Our Common Future (1987).
  • 61. Salleh F., Noryati Y., Kamariah Y., Mazuri Abd G., Wan K., Wan S. (2012), Factors Influencing the Night Market Traders' Performance in Malay- sia, International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 14, ss. 31-39.
  • 62. Scheyvens R., van der Watt H. (2021), Tourism, empowerment and sustainable development: A new framework for analysis, Sustainability, 13(22), 12606.
  • 63. Sharpley R. (2000), Tourism and Sustainable Development: Exploring the Theoretical Divide, Journal of Sustainable Tourism, 8(1), ss. 1-19. DOI: 10.1080/09669580008667346.
  • 64. Singh T.V., Singh S. (1999), Searching for sustainable development options for the Bhotias of the Bhyundar Valley, Contemporary issues in tourism development, 6, 189.
  • 65. Streimikiene D., Svagzdiene B., Jasinskas E., Simanavicus A. (2020), Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review, Sustainable Development Wiley, Vol. 21, Issue 1, ss. 259-271.
  • 66. Sun Y., Lin S. (2019), A Feasibility Study on the Transformation and Sustainable Development of "Disposable Tableware" in Taiwan Night Market, HCII (2019), Cross-Cultural Design, Culture and Society, ss. 370-381.
  • 67. Sustainable Development of Tourism, pobrane z: http://www.unwto.org/sdt/mission/en/mission.php?op=1, (10.10.2022).
  • 68. Tanguay G.A., Rajaonson J., Therrien M.Ch. (2013), Sustainable Tourism Indicators: Selection Criteria for Policy Implementation and Scientific Recognition, Journal of Sustainable Tourism, Vol. 21(6), ss. 1-18.
  • 69. The World Conservation Union, pobrane z: http://www.unep-wcmc.org (10.10.2022).
  • 70. Twardzik M. (2017), Współczesne formaty handlu jako czynnik rozwoju miasta - przykład Katowic, Prace Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Nowe sektory gospodarki w rozwoju miasta - hybrydyzacja rozwoju, ss. 131-141.
  • 71. UNEP (2004), Sustainable tourism development in UNESCO, UNEP, Wiedeń.
  • 72. UNEP, UNWTO (2005), Making Tourism More Sustainable - A Guide for Policy Makers, ss. 11-12.
  • 73. UNWTO (2013), Sustainable tourism for development guidebook, UNWTO, Madryt.
  • 74. UNWTO (2014), Indicators of sustainable development for tourism destinations: A guidebook, pobrane z: https://observe.pt/wp-content/up-loads/2018/05/Indicators-of-Sustainable-Development-for-Tourism-Destinations-A-Guide-Book-by-UNWTO.pdf (9.10.2022).
  • 75. UNWTO (2017), 2017 is the international year of sustainable tourism for development, pobrane z: http://www.unwto.org/archive/global/press-release/2017-01-03/2017-international-year-sustainable-tourism-development (9.10.2022).
  • 76. UNWTO (2019), International tourism highlights. 2019 Edition, pobrane z: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (9.10.2022).
  • 77. World Tourism Organization (UNWTO) (2014), Global Report on Shopping Tourism, Madryt.
  • 78. Zaręba D. (2000), Ekoturystyka. Wyzwania i Nadzieje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 36-37.
  • 79. Zmyślony P., Kowalczyk-Anioł J., Dembińska M. (2020), Deconstructing the Overtourism-Related Social Conflicts, Sustainability, 12(4), 1695. DOI: https://doi.org/10.3390/su12041695 (10.10.2022).
  • 80. https://connect-mta.com/en/noticias/madrid-precious-time-colaboracion-para-un-turismo-urbano-innovador/ (8.10.2022).
  • 81. https://csf.uw.edu/application/creating-sustainable-night-market (18.09.2022).
  • 82. https://csf.uw.edu/application/uw-night-market (10.10.2022).
  • 83. https://dobryslownik.pl/slowo/eko/216998/ (10.10.2022).
  • 84. https://www.ey.com/pl_pl/biuletyn-ryzyka/zrownowazony-rozwoj-jako-nowy-wymog-strategii-przedsiebiorstw (9.10.2022).
  • 85. https://www.innovataxfree.com/en/ (10.10.2022).
  • 86. http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing (4.06.2017).
  • 87. https://mskpu.pl/2021/12/28/eco-friendly-jakie-materialy-i-tkaniny-sa-przyjazne-srodowisku/.
  • 88. https://www.robertoverino.com (22.10.2022).
  • 89. https://sustainablecircle.pl/knowledge/strategia-zrownowazonego-rozwoju/ (19.02.2023).
  • 90. https://sustainabledevelopment.un.org/topics/sustainabletourism (8.10.2022).
  • 91. https://www.unwto.org (9.10.2022).
  • 92. https://www.unwto.org/archive/europe/press-release/2014-03-06/madrid-precious-time-collaboration-innovative-city-tourism (10.10.2022).
  • 93. https://www.unwto.org/first-shopping-tourism-pilot-project-mexico (10.10.2022).
  • 94. http://www.uwnightmarket.com/ (18.09.2022).
  • 95. https://worldshoppingtourism.com/en/ (10.10.2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171665617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.