PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2023 | nr 1 | 21--31
Tytuł artykułu

The Concept of the Business Model of Football Clubs on the Example of Legia Warsaw

Warianty tytułu
Koncepcja modelu biznesowego klubów piłkarskich na przykładzie Legii Warszawa
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Business model is a concept that has been used in the sciences for about 20 years. In general, a business model can be regarded as a certain (more or less detailed) description or characterization of a business idea. The main objective of this paper is to develop a concept and evaluate the possibility of using the Osterwalder and Pigneur business model to describe how a football club operates, using the example of Legia Warszawa (hereinafter: Warsaw). The key elements of the business model in the reality of Legia Warsaw's operation were described, which resulted in a graphical representation of the Canvas Model.(original abstract)
Model biznesowy jest pojęciem, które funkcjonuje w naukach ścisłych od około 20 lat. Ogólnie rzecz biorąc, model biznesowy można uznać za pewien (mniej lub bardziej szczegółowy) opis lub charakterystykę pomysłu biznesowego. Głównym celem niniejszego artykułu jest opracowanie koncepcji oraz ocena możliwości wykorzystania modelu biznesowego Osterwaldera i Pigneura do opisu sposobu działania klubu piłkarskiego na przykładzie Legii Warszawa. Opisano kluczowe elementy modelu biznesowego w realiach funkcjonowania Legii Warszawa, co zaowocowało graficznym przedstawieniem modelu Canvas.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
21--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polska
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Amit, R., & Zott, Ch. (2001). Value creation in e-business. Strategic Management Journal, 22.
  • Chesbrough, H., & Rosenbloom, R. S. (2002). The role of business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation's technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change, 11(3), 529-555. https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
  • Cyfert, S., & Janicki, M. (2016). Modele biznesowe klubów piłkarskich - próba typologizacji. Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce - Teoria i Praktyka, (4).
  • Dahan, N. M., Doh, J. P., Oetzel, J., & Yaziji, M. (2010). Corporate-NGO collaboration: Co-creating new business models for developing markets. Long Range Planning, 43(2-3). https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.11.003
  • Finnie, W. C. (2000). Leading the revolution: An interview with Gary Hamel. Strategy & Leadership, 29, 4-10. https://doi.org/10.1108/10878570110367141
  • Gołębiowski, T., Dudzik, T. M., Lewandowska, M., & Witek-Hajduk, M. (2008). Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • Koźmiński, A. K. (2008). Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Legia Warszawa. (2022). Raport finansowy 2020-2021. https://pliki.legia.pl/Raport_finansowy_2020-2021.pdf
  • Magretta, J. (2002). Why business models matter? Harvard Business Review, 80(5), 86-92.
  • Mangematin, V., Lemarie, S., Boissin, J. P., Catherine, D., Corolleur, E., Coronini, R., & Trommetter, M. (2003). Development of SMEs and heterogeneity of trajectories: The case of biotechnology in France, Research Policy, 32(4), 621-638. https://doi.org/10.1016/s0048-7333(02)00045-8
  • Morris, M., Schindehutte, M., & Allen, J. (2005). The entrepreneur's business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58(6), 726-735. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001
  • Obłój, K. (2002). Tworzywa skutecznych strategii. PWE.
  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation. John Willey and Sons.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 15, 1-25. https://doi.org/10.17705/1cais.01601
  • Rappa, M. A. (2004). The utility business model and the future of computing services. IBM Systems Journal, 43, 32-42. https://doi.org/10.1147/sj.431.0032
  • Richardson, J. (2008). The business model: An integrative framework for strategy execution. Strategic Change, 17(5-6), 133-144. https://doi.org/10.1002/jsc.821
  • Smith, W. K., Binns, A., & Tushman M. L. (2010). Complex business models: Managing strategic paradoxes simultaneously. Long Range Planning. 43(2-3), 448-461. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.12.003
  • Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43, 172-194. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
  • Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic Markets, 8(2), 3-8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  • Zott, Ch., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: Recent developments and future research, Journal of Management, 37(4). https://doi.org/10.1177/0149206311406265
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171665673

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.