Czasopismo
2022
|
z. 164 Zarządzanie zasobami ludzkimi: perspektywy, wdrażanie i wyzwania = Human Resource Management : Perspectives, Implementation and Challenges
|
341--350
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Purpose: The aim of the article is to propose a teacher's professional model adapted to the changing conditions of students' education due to the pandemic. Design/methodology/approach: The author conducted a pilot study using the survey method with a partially structured author's questionnaire (the survey also included open-ended questions) on a sample of 95 students from extended physics and mathematic classes in general secondary school. The questionnaire examined the problem and needs of students (in this part there open-ended questions) and students' expectations towards the teacher (structured questions) during remote education, which allowed for the preparation of a professional teacher model. Findings: The author drew attention to the impact of external factors, including legal regulations and the created image of the teacher, on his daily work, especially during the pandemic. Research limitations/implications: Due to the pandemic author could carry out the research only in extended physics and mathematics classes in general secondary school, where she works. In the future, research may be extended to other schools teaching students extended physics. Practical implications: The author proposes a physics teacher model that reflects students' expectations of a teacher during a pandemic, which can also be applied at higher educational stages. Social implications: The new model of teacher can raise awareness of the needs of young people in times of crisis and help teachers adapt to students' expectations, which would have a positive impact on the educational process and well-being of students during and after the pandemic. Originality/value: The author proposes the teachers' professional model which meets changes in the environment such as online work and the pandemic. The model is aimed at secondary school teachers, but it can also be used by academic teachers.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
341--350
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- University of Szczecin
Bibliografia
- 1. Famuła-Jurczak, A., (2013). O potrzebie nowego spojrzenia na rolę zawodową nauczyciela. In: B. Akimjaková, A. Famuła-Jurczak, P. Mazur, O. Račková (eds.), Nauczyciel kreatorem zmiany. Ružomberok: Verbum.
- 2. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/nauczyciel;4009280.html.
- 3. https://www.intensive-group.pl/blog/zawod-coach-na-czym-polega-taka-praca.
- 4. https://www.zawodowe.com/kategorie/edukacja/nauczyciel_psycholog/.
- 5. Kutrowska, B. (2017). Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Szkoła Zawód Praca, no. 14.
- 6. Nauczyciel pedagog - role i zadania, https://edukuj.pl/nauczyciel-pedagog.html.
- 7. Odrowąż, E., Maciejowska, I., Kędzierska, E., Ellermeijer, T. (2013). Konsorcjum ESTABLISH. Rola nauczyciela w szkole XXI wieku. In: Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Wydział Chemii.
- 8. Sana, E.A. (2010). Teaching and Learning in the Health Science. Quezon City: The Uniwersity of the Philippines Press.
- 9. Serafin, J. (2009). Potrzeba modyfikacji roli nauczyciela w obliczu zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zarządzanie Publiczne, 2(6).
- 10. Strykowski, W. (2008). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- 11. Superczyńska, E. (2005). Nauczycielem być.... Uczyć lepiej, no. 5.
- 12. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Rozdział 2, Obowiązki nauczycieli, Art. 6, (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 oraz z 2021 r. poz. 4).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171666561