PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | nr 25 | 27--31
Tytuł artykułu

Analiza wybranych obszarów pracy osób wysoko wrażliwych w perspektywie kierunków badań empirycznych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie narzędzi wykorzystywanych do badania satysfakcji z pracy. Dokonano również analizy literatury dotyczącej pojęcia satysfakcji oraz wysokiej wrażliwości, a także skonstruowano zalecenia dotyczące kierunków przyszłych badań empirycznych. Przegląd dotychczasowych badań wskazuje natomiast, w jakim stopniu badana jest satysfakcja osób wysoko wrażliwych. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
27--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, doktorantka
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, studentka
Bibliografia
  • Acevedo B.P, Aron E.N, Aron A., Sangster M.D., Collins N., Brown L.L. (2014), The highly sensitive brain: an fMRI study of sensory processing sensitivity and response to others' emotions, "Brain and Behaviour", nr 4(4), s. 580-594.
  • Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Dom Wydawniczy ABC.
  • Aron E.N. (1997), The Highly Sensitive Person: How to Thrive When the World Overwhelms You, New York: Broadway Books.
  • Aron E.N., Aron A. i Jagiellowicz J. (2012), Sensory Processing Sensitivity: A Review in the Light of the Evolution of Biological Responsivity, "Personality and Social Psychology Review", nr 16(3), s. 262-282.
  • Aron E.N. (2017), Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza, Łódź: Feeria.
  • Baryła-Matejczuk M. (2021), Wspieranie rozwoju dzieci wysoko wrażliwych, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Baryła-Matejczuk M. (2021), Program profilaktyczny "A, B, C... wrażliwości", Wspieranie w rozwoju dzieci wysoko wrażliwych w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, https://highlysensitive.eu/platforma/materialy-do-pracy-z-dziecmi/, [dostęp: 08.03.2023].
  • Baryła-Matejczuk M., Kata G. i Poleszak W. (2021), Environmental Sensitivity and Multiple Intelligences of Primary School Students: Research Based on the Polish Version of the Highly Sensitive Child Scale (HSC), "Annales", nr XXXIV, s. 43-65.
  • Białas S. i Litwin J. (2013), Kierunki badań nad satysfakcją z pracy, "Organizacja i kierowanie", nr 3(156), s. 161-172.
  • Bosco F. (2019), Mówili, że jestem zbyt wrażliwa, Łódź: Feeria.
  • Clark A.E. (1997), Job satisfaction and gender: why are women so happy at work?, "Labour Economics", nr 4(4), s. 341-372.
  • Dormann C. i Zapf D. (2001), Job satisfaction: A meta-analysis of stabilities, "Journal of Organizational Behavior", nr 22(5), s. 483-504.
  • Fields D.L. (2002), Taking the measure of work: A guide to validated scales for organizational research and diagnosis, SAGE Publications, Inc.
  • Gigol T. i Pajewska-Kwaśny R. (2022), Wspieranie uczenia się przez całe życie przez pracodawcę a satysfakcja z pracy na przykładzie pracowników administracji uczelni. "E-mentor", nr 1(93), s. 77-86.
  • Gulla B. (2021), Wrażliwość człowieka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Gros U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hackman J.R. i Oldham G.R. (1975), Development of the Job Diagnostic Survey, "Journal of Applied Psychology", nr 60(2), s. 159-170.
  • Hellrieger P. i Slocum J.W. (2007), Organizational behawiour, USA: Thomson Learning.
  • Jinnett K. i Alexander J.A. (1999), The Influence of Organizational Context on Quitting Intention: An Examination of Treatment Staff in Long-Term Mental Health Care Settings, "Research on Aging", nr 21(2), s. 176-204.
  • Kopertyńska M.W. (2008), Motywowanie pracowników, "Teoria i praktyka", Warszawa: Placet.
  • Korzeniowski L. (2005), Menedżment. Podstawy zarządzania, Kraków: Wydawnictwo EAS.
  • Landy F.J. i Conte J.M. (2010), Work in 21st century, California: Wiley-Blackwell.
  • Locke E.A. (1976), The Nature and Causes of Job Satisfaction, [w:] Dunnette M.D. (red.)"Handbook of Industrial and Organizational Psychology", nr 1, s. 1297-1343.
  • Luthans F. (1992), Organisational behawior, New York: McGraw-Hill.
  • Macko M. (2010), My i oni w organizacjach. Poczucie niesprawiedliwości organizacyjnej a kontrproduktywność pracowników, [w]: T. Listwana i A. Witkowskiego (red.), "Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy", Wrocław: Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 115.
  • Miklewska A. i Miklewska A. (2000), Związek temperamentu z zachowaniami agresywnymi i zagrożeniami uzależnieniem od alkoholu w świetle regulacyjnej teorii temperamentu, "Przegląd Psychologiczny", nr 43(2), s. 173-190.
  • McCausland W.D., Pouliakas K. i Theodossiou I. (2005), Some are punished and some are rewarded: a study of the impact of performance pay on job satisfaction, "International Journal of Manpower", nr 26(7/8), s. 636-659.
  • Pluess M., Assary E., Lionetti F. i in.. (2018), Environmental sensitivity in children: Development of the highly sensitive child scale and identification of sensitivity groups, "Developmental Psychology", nr 54(1), s. 51-70.
  • Robak E. (2013), The Importance of Job Satisfaction in Human Resource Management,"Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie", nr 9, s. 73-83.
  • Schulz D.P. i Schulz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Winch S. (2016), Substytuty przywództwa w przedsiębiorstwie - koncepcja teoretyczna i jej implikacje praktyczne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Wudarzewski G. (2013), Satysfakcja z pracy - konceptualizacja pojęcia w świetle badań naukowych, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu", nr 5(37), s. 323-344.
  • Wright T.A. (2006), To be or not to be (happy): The role of employee well-being, "Academy of Management Perspectives", nr 20, s. 118-120.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171666611

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.