Czasopismo
2022
|
z. 164 Zarządzanie zasobami ludzkimi: perspektywy, wdrażanie i wyzwania = Human Resource Management : Perspectives, Implementation and Challenges
|
465--475
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Purpose: This article will aim to show to what degree the representatives of the examined generations BB, X, Y and Z identify with their generation's stereotypical characteristics and indicate the fundamental differences concerning the values they prefer in the workplace. Design/methodology/approach: The applied research method was a diagnostic survey using a questionnaire survey conducted employing the CAWI technique. The study was conducted between 25 October and 07 November 2020, on a sample of 1009 respondents from 4 generation groups (Baby Boomers, Z, Y and Z). The spatial scope of the research covered the entire territory of Poland, and the samples were selected according to population size. Findings: Significant differences can be observed between the representatives of the surveyed generations regarding their subjective assessment of belonging to a given generation. Studied generations vary regarding preferred work values. Practical implications: Identification and analysis of the fundamental values esteemed at the workplace by representatives of particular generations operating in the labor market, along with a subjective assessment of their belonging to a given generation, can significantly increase the employer's understanding of the needs, expectations, and motivations their employees. Originality/value: The authors concluded that further research on age diversity in teams and organizations is still very much needed. First of all, the right approach to generational diversity can have a significant impact on organizational performance and employee engagement levels, and second of all, available research results in the literature are inconclusive.(original abstract)
Rocznik
Strony
465--475
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wroclaw University of Economics and Business
autor
- Wroclaw University of Economics and Business
Bibliografia
- 1. Costanza, D., Finkelstein, L. (2015). Generationally Based Differences in the Workplace: Is There a There There? Industrial and Organizational Psychology, 8(3), 308-323. doi:10.1017/iop.2015.15.
- 2. Gadomska-Lila, K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1(102), 25-39.
- 3. Heger, B.K. (2007). Linking the employment value proposition (EVP) to employee engagement and business outcomes: Preliminary findings from a linkage research pilot study. Organisational Development Journal, 25, 121-132.
- 4. Joshi, A., Dencker, J.C., Franz, G. (2011). Generations in organizations. Research in Organizational Behavior, 31, 177-205.
- 5. Kołodziejczyk-Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- 6. Kupperschmidt, B.R. (2000). Multigenerational employees: strategies for effective management. The health care manager, 19, 65-76.
- 7. Lewicka, D., (2017). Przywiązanie organizacyjne w zróżnicowanych pokoleniowo grupach pracowników. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4(116-117) "Zarządzanie różnorodnością w świetle wyzwań współczesnego rynku pracy" (Managing Diversity in Light of the Challenges of the Contemporary Labor Market)), pp. 67-86.
- 8. Lipka, A., Waszczak, S. (2017). Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w kontekście sterotypizacji generacyjnej jako ryzyko w obszarze HR. Warszawa: CeDeWu.
- 9. Lubrańska, A. (2016). Wartości cenione w pracy zawodowej - óżnice międzypokoleniowe. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4(110-111) "Zarządzanie różnorodnością (Diversity management), pp. 81-94.
- 10. Marshall, T. (ed.) (2006). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: PWN.
- 11. Palen-Tondel, P., Smolbik-Jeczmien, A. (2021). Looking for a Fulcrum - Are Preferred Work Values Different for Four Generation Cohorts Co-existing in the Labour Market of Poland? European Research Studies Journal, Vol. XXIV, Iss. 3, 102-119.
- 12. Parry, E., Urwin, P. (2011). Generational Differences in Work Values: A Review of Theory and Evidence. International Journal of Management Reviews, 13.
- 13. Randstad, (2021). Raport krajowy: Randstad Employer Brand.
- 14. Rogozińska-Pawełczyk, A. (2014). Pokolenia na rynku pracy. Łódź: Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego.
- 15. Smolbik-Jęczmień, A. (2017). Kształtowanie własnej kariery zawodowej w kontekście wielopokoleniowości. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- 16. Smolbik-Jęczmień, A. (2019). Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości. In: S. Przytuła (Ed.), Zarządzanie różnorodnością pracowników. Perspektywa globalnej mobilności i migracji (pp. 95-113). Warszawa: PWN.
- 17. Warwas, I., Wiktorowicz, J., Kuba M., Staszewska, E., Woszczyk, P., Stankiewicz, A., Kliombka-Jarzyna J., (2016). Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
- 18. Williams, G. (2020). Management Millennialism: Designing the New Generation of Employee, Work, Employment and Society, 34(3), 371-387, doi.org/10.1177/ 0950017019836891.
- 19. Zingheim, P.K., Schuster, J.R. (2006). Career directions for total rewards professionals. Compensation & Benefits Review, 38(3), 18-23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171666763