PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | z. 164 Zarządzanie zasobami ludzkimi: perspektywy, wdrażanie i wyzwania = Human Resource Management : Perspectives, Implementation and Challenges | 553--563
Tytuł artykułu

The Ethical and Civic Competence of Young People in the Region of Wielkopolska

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: To present the results of research on the readiness of secondary school students to perform professional roles in Industry 4.0. The object of the research is the ethical and civic competence. Design/methodology/approach: The research was conducted with the use of an original empirical research tool. The theoretical reference of the research are forecasts identifying professional competencies for Industry 4.0. Findings: The research showed that young people from secondary schools are highly aware of social ethical norms in the context of the economic practice. Furthermore, the young people who took part in the research demonstrate readiness to behave responsibly and take account of non-economic values when making business decisions. Research limitations/implications: The research sample was a group of students from the schools of the region of Wielkopolska. The research is not representative and thus the results may not be extrapolated to the entire population of young people in Poland. The developed research tool, however, is of universal use. Practical implications: The research regards competencies that will be in demand in the Industry 4.0 labour market. Their identification allows for designing educational tools that will prepare young people better to perform professional roles. Social implications: The development of the ethical and civic competence of young people is of importance for the quality of social life and the condition of the natural environment. Effective formation of responsible attitudes among young people is socially important. Originality/value: The author has created an original tool to test the level of the ethical and civic competence. The tool may be used to verify educational effects in terms of the formation of the ethical and civic awareness among students.(original abstract)
Twórcy
  • Poznań University of Economics and Business
Bibliografia
  • 1. Carroll, A. (1999). Corporate Social Responsibility - Evolution of Definitional Construct, https://www.researchgate.net/publication/282441223_Corporate_social_responsibility_Evolution_of_a_definitional_construct, 20.06.2019.
  • 2. Cellary, W. (2019). Gospodarka 4.0 i Przemysł 4.0. Biuletyn PTE, No. 3(86).
  • 3. Frederick, W.C. (1994). From CSR₁ to CSR₂. The Maturing of Business-and-Society Thought. Business & Society, vol. 33, No. 2.
  • 4. Frederick, W.C. (1998). Moving to CSR₄. What to Pack for the Trip? Business & Society, vol. 37, No. 1.
  • 5. Frederick, W.C. (2013). Corporate Social Responsibility: Deep Roots, Flourishing Growth, Promising Future. In: A. Crane, D. Matten, A. MacWilliams, J. Moon, D.S. Siegel (ed.), The Oxford Handbook of Social Responsibility. Oxford: Oxford University Press.
  • 6. Górniak, J. (ed.) (2013). Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań Bilansu Kapitału Ludzkiego.
  • 7. Hausner, J. (2019). Społeczna czasoprzestrzeń gospodarowania. W kierunku ekonomii wartości. Warsaw: Wydawnictwo Nieoczywiste.
  • 8. Mazur-Wierzbicka, E. (2019). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową w organizacjach. In: I. Wyrwas (ed.), Oblicza zarządzania różnorodnością w Polsce. Warsaw: Wydawnictwo Nieoczywiste.
  • 9. Porter, M.E., Kramer, M.R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review, 89.
  • 10. Przyszłość edukacji. Raport z badań. Infuture Institute (2021).
  • 11. Valor, C. (2005). Corporate Social Responsibility and Corporate Citizenship: Towards Corporate Accountability. Business and Society Review, vol. 110, No. 2.
  • 12. Visser, W. (2010a) CSR 2.0. Ewolucja i rewolucja społecznej odpowiedzialności biznesu. In: M. Pohl, N. Tolhurst (ed.), Responsible Business: How to Manage a CSR Strategy Successfully. Wiley, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/csr-2-0-ewolucja-i-rewolucja-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/.
  • 13. Visser, W. (2010b). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. Journal of Business Systems, Governance and Ethics, 5(3), 7-22.
  • 14. Visser, W. (2011). The Ages and Stages of CSR: Towards the Future with CSR 2.0, https://www.researchgate.net/publication/318096937_The_Ages_and_Stages_of_CSR_Towards_the_Future_with_CSR_20, 1.09.2021.
  • 15. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. (2014). Pokolenie "Z" na rynku pracy - wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, No. 350.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171666963

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.