PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 24 | 14--20
Tytuł artykułu

Kompetencje lidera w działalności usługowej

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie pojęcia lidera, przywódcy, kierownika oraz menedżera, a także przegląd dotychczasowych badań na temat kompetencji lidera w działalności usługowej i (tym samym) znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Czy kwestia zarządzania w działalności usługowej jest odmienna niż w działalności produkcyjnej? Czy badano problem lidera w działalności usługowej? Czy branża determinuje kompetencje lidera? Co badania te wnoszą do nauki o zarządzaniu i jakości? (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
14--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, doktorantka
Bibliografia
  • Balcerzyk D. i Zapała M. (2020), Military Organization Leader Competence, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 1(132), s. 65-81.
  • Bartkowiak P. i Niewiadomski P. (2011), Menedżer a kierownik w organizacji, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 48(687), s. 25-36.
  • Bratianu C., Hadad S., Bejinaru R. (2020), Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach, https://www.mdpi.com/2071-1050/12/4/1348/htm, [dostęp: 09.02.2022].
  • Chomątowska B. i Żarczyńska-Dobiesz A. (2016), DNA lidera według przedstawicieli pokolenia Z, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 430, s. 59-68.
  • Dobrowolska M. i Knop L. (2020), Fit to Work in the Business Models of the Industry 4.0 Age, https://www.mdpi.com/2071-1050/12/12/4854/htm, [dostęp: 17.02.2022].
  • Dobrzyniak M. (2019), Rozumienie kompetencji przez edukatorów osób dorosłych w świetle badań fenomenograficznych, "Edukacja Ustawiczna Dorosłych", nr 1, s. 29-38.
  • Dobska M. (2020), Postać prof. zw. dr hab. Kazimierza Rogozińskiego, "Przegląd Ekonomiczny" nr 19, s. 7-9.
  • Dolasinski M.J. i Reynolds J. (2019), Hotel leader competencies: Industry practitioner perspectives, "Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism", nr 18(3), s. 349-367.
  • Eizaguirre A., García-Feijoo M. i Laka J.P. (2019), Defining Sustainability Core Competencies in Business and Management Studies Based on Multinational Stakeholders' Perceptions, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/8/2303/htm, [dostęp: 09.02.2022].
  • Filipowicz G. (2016), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Freund B. (2017), Rola liderów edukacyjnych w procesie kształcenia lekarzy, [w:] R. Dorczak, Z. Dobrowolski (red.), Wybrane problemy współczesnego zarządzania i przywództwa edukacyjnego, Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ.
  • Gnusowski M. (2012), Kompetencje menedżera kancelarii prawnej, [w:] K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, Poznań: Wydawnictwo Ekonomiczne w Poznaniu.
  • Górecki J. (2017), Osobowość projektowa menedżerów zarządzających budowlanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 475, s. 45-54.
  • Hauke-Lopes A. (2014), Kluczowe wyzwania dla lidera strategicznej sieci biznesowej działającej na zagranicznym rynku usług, "Studia Oeconomica Posnaniensia", nr 2(1), s. 7-26.
  • Hawrysz L. (2011), Kompetencje menedżerów klastrów, "Organizacja i Zarządzanie", nr 4(16), s. 175-188.
  • Howard C.S. i Irving J.A. (2012), The role of obstacles in leadership formation, "Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences", nr 19(1), s. 433-442.
  • Howard C.S. i Irving J.A. (2013), The impact of obstacles and developmental experiences on resilience in leadership formation, "Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences", nr 20(1), s. 679-687.
  • Jarecki W. i Wyrzykowska B. (2017), Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu spółdzielniami mleczarskimi, "Problemy Rolnictwa Światowego", tom 17 (XXXII), zeszyt 3, s. 137-144.
  • Juchnowicz M. i Kinowska H. (2018), Proinnowacyjne kompetencje polskich menadżerów, "Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 161, s. 41-54.
  • Kaźmierczak J. i Łabuz A. (2017), Manager czy kierownik, zarządzam kierując, czy kieruję zarządzając? Próba systematyki pojęć, "Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek", nr 2(52), s. 27-35.
  • Kieliszewski P. (2021), Przywództwo instytucji artystycznej w czasie pandemii na przykładzie Teatru Muzycznego w Poznaniu, "Zarządzanie w Kulturze", nr 22(1), s. 83-97.
  • Kiełtyka L. (2016), Rola menedżera we współczesnych organizacjach, "Przegląd Organizacji", nr 8, s. 4-11.
  • Knap-Stefaniuk A. (2016), Dojrzali pracownicy we współczesnych przedsiębiorstwach - kompetencje, wiedza i różnorodność, "Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula" nr 46(1), s. 28-38.
  • le Deist F.D. i Winterton J. (2005), What is Competence?, "Human Resource Development International", nr 8, s. 27-46.
  • Łukasiński W., Bińczycki B. i Dorocki S. (2021), Kluczowe kompetencje organizacji XXI wieku, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.
  • Madalińska-Michalak J. (2012), Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Mao J., Chiang J.T., Chen L., Wu Y. i Wang J. (2019), Feeling safe? A conservation of resources perspective examining the interactive effect of leader competence and leader self-serving behaviour on team performance, "Journal of Occupational and Organizational Psychology", nr 92, s. 52-73.
  • Mayen P. i Métral J.F. (2008), Compétences et validation des acquis de l'expérience, "Regards croisés sur les relations formation-emploi", nr 101, s. 183-197.
  • Mazurek-Kucharska B. (2018), Przywództwo akademickie w sytuacji zmiany i niepewności, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty", nr 2(48), s. 131-142.
  • Meraku A. (2017), Role of Leadership in Organizational Effectiveness, "Journal of Economics, Business and Management", nr 5(11), s. 336-340.
  • Oleksyn T. i Oleksyn A.E. (2008), Menedżerowie i liderzy, "Zarządzanie zasobami ludzkimi", nr 3-4, s. 25-36.
  • Piasecki A.K. (red.), (2013), Lider społeczny w XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Rogoziński K. (2000), Usługi rynkowe, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Rogoziński K. (2012), Kompetencje menedżera organizacji usługowej, [w:] K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, Poznań: Wydawnictwo Ekonomiczne w Poznaniu.
  • Rogoziński K. i in. (2017), Zarządzanie usługami, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Rostkowski T. i Strzemiński J. (2019), Przywództwo w systemie ochrony zdrowia, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty", nr 1(51), s. 133-144.
  • Roszyk-Kowalska G. (2018), Kompetencje kadry kierowniczej w przedsiębiorstwach wysokich technologii, Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • Roszyk-Kowalska G. i Kraśniak J. (2020), Kluczowe kompetencje kadry kierowniczej przedsiębiorstw sektora hi-tech. Diagnoza luki umiejętności, "Przegląd organizacji", nr 4, s. 38-44.
  • Sienkiewicz W. (2014), Human Resource Management in Knowledge-Intensive Services, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 6, s. 33-49.
  • Słaboń E. (2019), Kompetencje lidera w zespole wielokulturowym, "Nowoczesne Systemy Zarządzania", nr 14, 43-52.
  • Stachowicz-Stanusch A. i Aleksander A. (2018), Kompetencje przyszłości, "Organizacja i Zarządzanie", nr 121, s. 485-497.
  • Stoma M. (2012), Usługa jako kluczowy produkt współczesnego rynku - charakterystyka rynku usług w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 120, s. 125-144.
  • Testa M.R. i Sipe L. (2012), Service-leadership competencies for hospitality and tourism management, "International Journal of Hospitality Management", nr 31(3), s. 648-658.
  • Thierry D., Sauret C. i Monod N. (1994), Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwach w procesie zmian, Warszawa: Poltext.
  • Wajdi B.N. (2017), The differences between management and leadership, "Sinergi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen", nr 7(1), s. 75-84.
  • Watson L.D. i Hoefer R.A. (2014), Developing Nonprofit and Human Service Leaders: Essential Knowledge and Skills, London: SAGE Publications.
  • Weinmann-Urbańska M. (2012), Niewystarczalność kompetencji zawodowych doradcy handlowego w firmie dealerskiej branży motoryzacyjnej, [w:] K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, Poznań: Wydawnictwo Ekonomiczne w Poznaniu.
  • Wiatrak G. (2016), Rola przywództwa w procesie kierowania organizacją Policji, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie", nr 1, s. 319-330.
  • Wojciechowska M. (2019), Przywództwo i role menedżerskie, "Zarządzanie biblioteką", nr 11, s. 311-333.
  • Wojtas-Klima M. (2014), Istota tworzenia modeli kompetencji w przeprowadzeniu efektywnej rekrutacji i selekcji pracowników, "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie", nr 72, s. 197-207.
  • Zeller P. (2010), Identyfikacja funkcjonalnych obszarów zarządzania przedsiębiorstwem usługowym na podstawie analizy dorobku marketingu usług, [w:] K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, Poznań: Wydawnictwo Ekonomiczne w Poznaniu.
  • Żukiewicz P. (2016), Kapitał społeczny lidera i jego zwolenników a zakres wpływu społecznego w procesie przywództwa, [w:] B. Pająk-Patkowska (red.), Wpływ społeczny - konteksty i zastosowania badawcze, Poznań: Wydawnictwo WNPiD UAM.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171667107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.