PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 2(16) | 29--42
Tytuł artykułu

Ocena dopuszczalności pomocy państwa dla inwestycji w sektorze energetycznym w świetle zasad ochrony środowiska : refleksje związane z orzeczeniem TSUE w sprawie elektrowni jądrowej Hinkley Point C

Warianty tytułu
Assessment of the Admissibility of State Aid to Energy Sector Investments in the Light of Environmental Principles : Reflections on the CJEU Ruling on the Hinkley Point C Nuclear Power Plant
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozważania dotyczące prawa o pomocy państwa i prawa ochrony środowiska Unii Europejskiej najczęściej sprowadzają się do odpowiedzi na pytanie, czy aspekty środowiskowe muszą, czy też mogą być brane pod uwagę podczas oceny dopuszczalności pomocy państwa dotyczących wsparcia ekonomicznego projektów mających wpływ na środowisko. Pytanie to składa się z dwóch części. Po pierwsze, czy dany środek stanowi pomoc państwa? Po drugie, jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie jest pozytywna, czy dany środek pomocy państwa jest zgodny z rynkiem wewnętrznym? Uwzględnienie aspektów środowiskowych może mieć istotne konsekwencje dla odpowiedzi na oba pytania. Przedmiotem artykułu jest próba ustalenia: (i) czy aspekty środowiskowe muszą, mogą lub nie mogą być częścią oceny w zakresie badania, czy środek wsparcia stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej? (ii) czy aspekty środowiskowe muszą lub mogą być częścią oceny zgodności środka pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym? Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania zostało poprzedzone ogólną charakterystyką relacji między prawem konkurencji (w tym prawem pomocy państwa) a prawem ochrony środowiska Unii Europejskiej. Celem badań była próba odpowiedzi na ww. pytania sformułowana na podstawie analizy prawnej orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i praktyki decyzyjnej Komisji Europejskiej w sprawach dotyczących pomocy państwa, w szczególności przełomowego orzeczenia w sprawie Hinkley Point C. Przeprowadzone studia pozwoliły na sformułowanie następujących ogólnych wniosków: 1) cele środowiskowe nie mogą zmienić pojęcia pomocy państwa (jego definicji), a zatem nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie, czy dany środek stanowi pomoc państwa; 2) zasady i przepisy dotyczące ochrony środowiska mają zastosowanie do oceny dopuszczalności pomocy państwa; 3) pomoc państwa, która narusza unijne zasady ochrony środowiska nie może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Konkluzje te mają zastosowanie także do pomocy dla sektora energetycznego, w szczególności do energetyki jądrowej. (abstrakt oryginalny)
EN
A discussion on State aid law and European Union environmental law most often boils down to the question of whether environmental aspects must or can be taken into account when assessing State aid for economic support of investments in projects with environmental impacts. This question has two parts. First, does the measure in question onstitute State aid? Second, if the answer to the first question is positive, is the State aid measure in question compatible with the internal market? The consideration of environmental aspects may have important consequences for both questions. The object of this article is to try to find an answer to the questions (i) whether environmental aspects must, may or may not be part of the assessment of the question whether a support measure constitutes State aid within the meaning of Article 107(1) of the Treaty on the Functioning of the European Union?, and (ii) whether environmental aspects must, may or may not form part of the assessment of the compatibility of a State aid measure with the internal market? The search for answers to these questions is preceded by a general characterisation of the relationship between competition law (including State aid law) and European Union environmental law. The aim of the research is to try to answer the above-mentioned questions. It is formulated on the basis of a legal analysis of the jurisprudence of the Court of Justice of the European Union and the decision-making practice of the European Commission in State aid cases. These studies lead to the following general conclusions: (I) environmental objectives cannot alter the concept of State aid (its definition) and therefore cannot be taken into account when assessing whether a measure constitutes State aid; (II) environmental principles and rules apply when assessing the compatibility of State aid with the internal market; (III) State aid that violates EU environmental rules cannot be considered compatible with the internal market. These conclusions also apply to aid to the energy sector, in particular to nuclear energy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
29--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • ClientEarth
Bibliografia
  • de Sadeleer N., EU Environmental Law and the Internal Market, Oxford University Press 2014.
  • de Sadeleer, Environmental Principles. From Political Slogans to Legal Rules, Oxford University Press 2005.
  • Hancher L., State aid, (w:) Ch. Jones (red.), EU Energy Law, Volume II, EU Competition Law and Energy Markets, Sweet & Maxwell UK, Leuven 2007.
  • Korzeniowski P., Zasady prawne ochrony środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
  • Krämer L., EU Environmental Law, 7th ed., Oxford University Press 2011.
  • Kutenicova E., Seinen, A.T., Environmental Aid, (w:) W. Mederer, N. Pesaresi, M. van Hoof (red.), EU Competition Law. Volume IV, State aid, Claeys & Casteels Publishing, Leuven 2008.
  • Macrory R. (red.), Principles of European Environmental Law, Europa Law Publishing, Groningen 2004.
  • Porzeżyńska M., Pomoc państwa na produkcję energii ze źródeł odnawialnych w prawie Unii Europejskiej, C.H. Beck, Warszawa 2020.
  • Quigley Q.C., European State Aid Law and Policy, 2nd ed., Hart Publishing, Oxford 2009.
  • Stoczkiewicz M., Environmental aspects of State aid for energy investment projects, (w:) B. Vanderheusen, L. Squintani, EU Environmental and Planning law Aspects of Large-Scale Projects, Intersentia, Cambridge-Antwerp-Portland 2016.
  • Stoczkiewicz M., Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych w prawie Unii Europejskiej, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  • Stoczkiewicz M., Śniegocki A. (red.), Subsidies: a driving force or obstruction for the Polish energy transition. Analysis of State aid for the power sector in Poland, ClientEarth, Warsaw 2020.
  • Stoczkiewicz M., The Polluter Pays Principle and State aid for Environmental Protection, Journal of European Environmental & Planning Law 2009, nr 2, s. 171-196.
  • Stoczkiewicz M., The Emission Trading Scheme in Polish Law: Selected Problems Related to the Scope of Derogation from the General Rule for Auctioning in Poland (November 19, 2011). Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies 2011, nr 4(4), s. 96-113.
  • Szafrański A., Pomoc publiczna dla energetyki jądrowej - na przykładzie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie elektrowni jądrowej Hinkley Point C w Wielkiej Brytanii, Forum Prawnicze 2016, nr 2(34), s. 18-32.
  • Van de Casteele, K., Hocine M., Favouring certain undertakings or the production of certain goods. Selectivity, (w:) G. Lo Schiavo, The General Court Reassess the British Aggregates Levy: Selective Advantages "Permeated" by an Exercise on the Actual Effects of Completion? European State Aid Law Quarterly 2013, nr 2, s. 383-390.
  • Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana: Dz. Urz. UE 2012 C 202 z 2016 r., s. 47, ze sprost.).
  • Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana: Dz.Urz. UE C 202 z 2016 r., s. 13).
  • Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej z dnia 25 marca 1957 r. (tekst skonsolidowany, Dz.U. C 203 z 7.6.2016, s. 1-112).
  • Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu, środowiska i energii 2022, C/2022/481, Dz.U. UE C 80 z 2022, s. 1-89).
  • TSUE, sprawa C-139/79, Maizena p. Radzie, ECLI:EU:C:1980:250.
  • TSUE, sprawa C-390/06, Nuova Agricast, EU:C:2008:224.
  • TSUE, sprawa C-44/94, The Queen v Minister of Agriculture, Fisheries and Food, ECLI:EU:C:1995:325.
  • TSUE, sprawa C-487/06 P, British Agreegates p. Komisji. ECLI:EU:C:2008:757.
  • TSUE, sprawa C-594/18 P, Austria p. Komisji, ECLI:EU:C:2020:742.
  • TSUE, sprawa T-210/02, British Aggregates p. Komisji, ECLI:EU:T:2014:65.
  • TSUE, sprawa T-356/15, Austria p. Komisji, EU:T:2018:439.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171667195

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.