PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 2 | 42--57
Tytuł artykułu

Etyka stanowienia cen a dyrektywa Omnibus w Unii Europejskiej

Warianty tytułu
Ethics of Pricing Versus EU Directive Omnibus
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problem nieetycznego stanowienia cen stale pojawia się na rynku. We wszystkich cywilizowanych krajach (a także na szczeblu Unii Europejskiej) występują regulacje, w tym dotyczące cen zakazanych; nie zawsze jednak skuteczne. W artykule przedstawiono teoretyczne aspekty etyki stanowienia cen detalicznych, w tym w kontekście regulacji prawnych, włączając tu nową dyrektywę UE, tzw. Omnibus, dotyczącą ochrony konsumentów przed nieuczciwą, nieetyczną informacją cenową. Dyrektywa ta nie została jeszcze w Polsce wdrożona. Etyka stanowienia cen wiąże się z zarządzaniem opartym o koncepcje: społecznej odpowiedzialności biznesu, fair trade i ESG.(abstrakt oryginalny)
EN
Problem of non-ethics pricing was appearances by the market for ever. First of all one it is concern in retail prices. Law prohibition of use some types of price are make in all development countries, include European Union. To rank non-ethics prices among the prohibition prices and overmuch high prices. In this paper was showed theoretical ethics aspects of pricing, psychological pricing, price regulations, include new EU Directive "Omnibus" and case studies. The Directive Omnibus hasn't been jet implemented in Poland.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; Towarzystwo Naukowe Prakseologii
Bibliografia
  • Co to jest Sprawiedliwy Handel (Fair Trade)? https://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy-handel/co-jest-sprawiedliwy-handel-fair-trade/, dostęp: 1.10.22 r.
  • Dec P., Masiukiewicz P. Odpowiedzialność menedżerów, Wydawnictwo IOiZP Orgmasz, Warszawa, 2016.
  • Dec P., Masiukiewicz P. Ethics of Price Strategies in Business, Journal of Business Management and Economic Research, vol. 3, no 3/2019.
  • Dyrektywa 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U. L 080 z 18.3.1998, z późn. zmianami).
  • Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniająca dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (OJ L 149, 11.6.2005, z późn. zmianami).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (OJ L 304, 22.11.2011, z późn. zmianami).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (OJ L 328, 18.12.2019).
  • Etyka i ekonomia. W stronę nowego paradygmatu, red. E. Mączyńska, J. Sójka, PTE, Warszawa, 2017.
  • Maison D. Nieczystość i wstyd oczami Polaków, Nienieodpowiedzialni, nr 9/2022.
  • Masiukiewicz P. Marketing w enklawach finansowych, Difin Warszawa, 2007.
  • Masiukiewicz P. Ceny prawnie zakazane, Prawo Europejskie nr 12/2007.
  • Masiukiewicz P. Ochrona konsumenta usług finansowych w zakresie cen, Kurier Finansowy, nr 3/2016.
  • Masiukiewicz P. Consumer Protection in Financial Services. Prices Area, Eureka: Social and Humanities, no. 4/2016.
  • Masiukiewicz P. O etyce stanowienia cen, Prakseologia i Zarządzanie, nr 2/2018.
  • Matusiak M. Zagrożenia prowadzące do nieetycznych strategii, www.log24.pl/artykuly/zagrozenia-prowadzace-do-nieetycznych-strategii,236, dostęp: 20.10.18 r.
  • Rozporządzenie (WE) nr 864/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. dotyczące prawa właściwego dla zobowiązań pozaumownych (Dz.U. L 199 z 31.7.2007).
  • Sąd przyznał rację UOKiK: Biedronka ma zapłacić 115 mln zł kary za mylące oznaczanie cen, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/biedronka-sklepy-ceny-kara-uokik, dostęp: 29.09.22 r.
  • Stanforth N., Hauck W., The effects of ethical framing on consumer price, Journal of Fashion Marketing and Management, Bradford, vol. 14, issue 4/2010.
  • Śliwińska M. Geneza i kierunki rozwoju ruchu fair trade, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE Katowice, nr 372/2018.
  • Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, (Dz.U.2021.275 z dnia 2021.02.11).
  • Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2019.178 z dnia 2019.01.30).
  • Waniowski P. Uczciwość cen. Etyczne aspekty procesu kształtowania cen w przedsiębiorstwach, Nauki o Zarzadzaniu, nr 4/2013.
  • Zawiadomienie Komisji Europejskiej - Wytyczne dotyczące wykładni i stosowania art. 6a dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (OJ C 526, 29.12.2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171667377

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.