PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 2 (64) | 19--27
Tytuł artykułu

Employee Multigeneraliy in the Aspect of the Use of ICT

Autorzy
Warianty tytułu
Multigeneracyjność pracownicza w aspekcie wykorzystania technologii ICT
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article is to analyse the degree of use of ICT solutions by employees of Silesian companies from different generations. Research was conducted among 300 people from different generations and employed in Silesian enterprises. The conducted research has shown that representatives of the Baby Boomers generation have some difficulties in using ICT devices, and that their digital competences remain the lowest in relation to the younger generations. Yet, a small percentage of people from the oldest generation take part in training to increase their digital competences, and it would be a good practice to organise such training. It is very positive that the digital competences of the Y, X and Z generation employees are at a satisfactory level. The transfer of knowledge between generations could be a good solution members of younger generations could support older employees in the use of ICT.(original abstract)
Celem artykułu jest analiza stopnia wykorzystania rozwiązań ICT przez zróżnicowanych wiekowo pracowników śląskich firm. Przeprowadzono badania wśród należących do różnych pokoleń 300 osób zatrudnionych w śląskich przedsiębiorstwach. Pokazały one, że przedstawiciele pokolenia Baby Boomers mają pewne trudności w posługiwaniu się urządzeniami ICT, a ich kompetencje cyfrowe są niższe niż młodszych pokoleń. Wciąż niewielki odsetek osób z pokolenia najstarszego bierze udział w szkoleniach podwyższających ich kompetencje cyfrowe, a z pewnością ich zorganizowanie byłoby korzystne. Optymistyczne jest to, iż kompetencje cyfrowe pracowników pokoleń Y, X i Z kształtują się na zadowalającym poziomie. Dobrą praktyką mógłby być transfer wiedzy pomiędzy pokoleniami. Przedstawiciele młodszych pokoleń mogliby wspierać starszych pracowników w zakresie wykorzystania technologii ICT.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
19--27
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Carolyn, A. M. (2015). From high maintenance to high productivity. Industrial and Commercial Training, 37(1), 39-44.
  • Chomątowska, B., and Smolbik-Jęczmień, A. (2013). Zespoły wielopokoleniowe wyzwaniem dla współczesnego organizatora pracy w warunkach nowej gospodarki. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Dwyer, R. J., and Azevedo, A. (2016). Preparing leaders for the multi-generational workforce. Journal of Enterprising Communities, People and Places in the Global Economy, 10(3), 3-11.
  • Gadommska-Lila, K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Glass, A. (2007). Understanding generational differences for competitive success. Industrial and Commercial Training, 39(2), 98-103.
  • Half, R. (2015). Get ready for Generation Z. London: Business.
  • Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej, 97, 386-387.
  • Kaczmarek, P., Krajnik, A., Morawska-Witkowska, A., Remisko, B. R., and Wolsa, M. (2009). Firma = różnorodność. Zrozumienie, poszanowanie, zarządzanie. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
  • Lester, S. W., Standifer, R. L., Schultz, N. J., and Windsor, J. M. (2012). Actual versus perceived generational differences at work: an empirical examination. Journal of Leadership & Organizational Studies, 19(3), 411-429.
  • Lorsch, J. (2010). A contingency theory of leadership. Handbook of leadership theory and practice. Harvard Business Review Press, 2, 411-429.
  • Madera, J. M., Kapoor, C. E., and Solomon, N. (2011). Understanding and managing generational differences in the workplace. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3(4), 308-318.
  • Martucci, I., de Felice, A., and Schirone, D. (2012). Knowledge Exchange between IKEA and Suppliers Through Social and Environmental Strategy (European Conference on Knowledge Management, Academic Conferences International Limited, Kidmore End).
  • Ozkan, M., and Solmaz, B. (2015). The changing face of the employees - generation Z and their perceptions of work (a study applied to university students). Procedia Economics and Finance, 26, 476-483.
  • Posthuma, R. A., and Campion, M. A. (2009). Age stereotypes in the workplace: common stereotypes, moderators and future research directions. Journal of Managements, 35, 158-188.
  • Pręgowski, P., and Juza, M. (2011). Twórczość w Internecie. Prosumenci, kognitariat, demokratyzacja, Zagadnienia Naukoznawstwa, 4(190), 701-709.
  • Pyka, M. (2009). Pomiędzy ,,homo sovieticus" a ,,homo aemulans". Uwagi o idei solidarności i potrzebie filozofii pracy w społeczeństwie rynkowym. Warszawskie Studia Teologiczne, 1, 103-114.
  • Raišienė, A. G., Bilan, S., Smalskys, V., and Gečienė, J. (2019). Emerging changes in attitudes to inter- -institutional collaboration: the case of organizations providing social services in communities. Administratie si Management Public, 33, 34-56.
  • Reisenwitz, T. H., and Iyer, R. (2009). Differences in Generation X and Generation Y: implications for the organization and markets. Marketing Management Journal, 19(2), 91-103.
  • Smolbik-Jęczmień, A. (2013). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y - podobieństwa i różnice. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Tulgan, B. (2009). Not everyone gets a trophy: How to manage Generation Y. San Francisco: Jossey- -Bass.
  • Żarczyńska-Dobiesz, A., and Chomątowska, B. (2014). Pokolenie ,,Z" na rynku pracy - wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171669867

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.