PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | 37 | nr 2 Przemiany przemysłu i usług warunkach zmienności otoczenia = Industrial and Service Transformation in a Changing Environment | 49--63
Tytuł artykułu

Postrzeganie sił napędowych determinujących zakładanie startupów przez przedstawicieli pokolenia Z w Polsce

Warianty tytułu
Perception of Driving Forces Determining the Establishment of Startups by Representatives of Generation Z in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie postrzegania sił napędowych determinujących proces zakładania startupu przez przedstawicieli pokolenia Z. Osiągnięcie tak założonego celu było możliwe dzięki dokonaniu przeglądu literatury oraz przeprowadzeniu badania ankietowego. Uzyskane wyniki zinterpretowano za pomocą narzędzi analizy statystycznej. Praktyczna część artykułu przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pokolenia Z. Na podstawie omawianych badań można stwierdzić, że największy wpływ na chęć zakładania startupów przez młodych ludzi mają nowe technologie, fundusze inwestycyjne, wiedza, doświadczenie oraz kontakty z osobami zakładającymi startupy i nimi zarządzającymi. Zaskakujące, że do podęcia takiej decyzji jedynie w nieznacznym stopniu motywują współpraca z uczelniami, rozwiązania instytucjonalne, akceleratory, parki technologiczne i czwarta rewolucja przemysłowa, co może wynikać z braku zrozumienia idei i zasad działania tych instytucji. Opinie kobiet i mężczyzn z pokolenia Z dotyczące wpływu sił napędowych determinujących do zakładania startupów są istotnie różne. Opisane tu badania są jednymi z pierwszych tego typu badań w Polsce i stanowią inspirację dla przeprowadzenia kolejnych. Wartością artykułu jest określenie sił napędowych determinujących ankietowanych przedstawicieli pokolenia Z do założenia startupu. Z kolei wskazane przez badanych niedoceniane siły sugerują konieczność wprowadzenia edukacji w tym zakresie.(abstrakt oryginalny)
EN
The article aims to determine the perception of the representatives of Generation Z toward the driving forces in the process of setting up a startup. The goal was achieved by reviewing the literature and conducting a survey. The results were interpreted using statistical analysis tools. The practical part of the article presents the results of a survey conducted among Generation Z participants. Based on the conducted research, it can be concluded that new technologies, investment funds, knowledge, experience, and contact with people establishing and managing startups have the greatest impact on the willingness of young people to set up startups. Surprisingly, Generation Z is only slightly motivated by cooperation with universities, institutional solutions, accelerators, technology parks, and the fourth industrial revolution. This may be due to a lack of understanding of the institutional ideas or the principles of operation. The opinions of women and men from Generation Z differ significantly regarding the influence of driving forces that motivate them to set up startups. The conducted research is one of the first in Poland and is an inspiration for the next ones. The value of the article is the identification of the driving forces behind the surveyed representatives of Generation Z who set up a startup. Identification of the respondents' lack of appreciation for the importance of some forces indicates a need to initiate education in these areas.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Adamczyk, M., Bill, R. i Bohatkiewicz, J. (2015). Krakowski Ekosystem Startupowy. Raport badawczy [Krakow Startup Ecosystem. research report], Fundacja Kraków Miastem Startupów. Pozyskano z: www.business.krakow.pl/załącznik/257545 (dostęp: 26.02.2018).
  • Akkizidis, I., Stagars, M. (2016). Marketplace Lending, Financial Analysis, and the Future of Credit: Integration, Profitability, and Risk Management. Chichester: John Wiley & Sons.
  • Bańka, M., Salwin, M., Kukurba, M., Rychlik, S., Kłos, J., Sychowicz, M. (2022). Start Up Accelerators and Their Impact on Sustainability: Literature Analysis and Case Studies from the Energy Sector. Sustainability, 14(20), 13397. doi: https://doi.org/10.3390/su142013397
  • Białoń, L., Werner, K. (2018). Fourth Industrial Revolution and managers cognitive competences. Marketing Scientific and Research Organizations, 27(1), 81-106. doi: https://doi. org/10.14611/minib.27.03.2018.10
  • Blank, S., Dorf, B. (2013). Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku [Startup Handbook. Building a great company step by step]. Gliwice: Helion.
  • Čalopa, M.K., Horvat, J., Lalić, M. (2014). Analysis of financing sources for start up components. Management, 19, 19-44.
  • Chan Kim, W., Mauborgne, R. (2004). Blue Ocean Strategy. Harvard Business Review Newton, 9, 1-9.
  • Coleman, S., Robb, A.M. (2016). The Next Wave: Financing Women's Growth-Oriented. Stanford: Stanford Economics and Finance.
  • Czyżewska, M., Kozioł, K., Pitera, R. (2019). Analiza możliwości zastosowania metod wyceny przedsiębiorstw do startupów [Analysis of the possibility of applying business valuation methods to startups]. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 174, 47-63. doi: https://doi.org/10.33119/SIP.2019.174.3
  • Edvinsson, L., Michael, M. (2001). Kapitał intelektualny [Intellectual capital]. Warszawa: PWN.
  • Keogh, D., Johnson, D.K.N. (2021). Survival of the funded: Econometric analysis of startup longevity and success. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, 17(4), 29-49. Doi: https://doi.org/10.7341/20211742
  • Kozioł Nadolna, K. (2015). Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego [Crowdfunding as a source of financing innovative projects, Scientific Journals of the University of Szczecin]. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia [Finance, Financial Markets, Insurance], 73, 671-683.
  • Kowal, D., Kowal, B. (2019). Finansowanie przedsiębiorczości innowacyjnej w Polsce. Pozyskano z: http://www.kzp.zarz.agh.edu.pl/Monografia%20I%20 %20 INNOWACYJNO%C5%9A%C4%86.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171670373

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.