PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | nr 47 | 7--16
Tytuł artykułu

Wybrane regulacje ustawowe a doskonalenie zarządzania jakością w mediach publicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Statutory Regulations and Improving Quality Management in Public Media
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prześledzenie i ocena wpływu na jakość zarządzania najważniejszych regulacji ustawowych w obrębie mediów publicznych, jakie dokonały się po wyborach parlamentarnych w 2015 roku. Badane nowelizacje dotyczą wyboru kadry kierowniczej i trybu przyznawania dotacji. Autor dostrzega mieszanie rozwiązań politycznych z zarządzaniem przedsiębiorstwem medialnym, stanowiące zagrożenie dla pluralizmu i bezstronności mających istotny wpływ na zarządzanie przez jakość. Można jednak przyjąć, że realizacja zadań misji publicznej w mediach publicznych, według zapisów ustawy medialnej, posiada odniesienia do procesów doskonalenia zarządzaniem jakością, chociaż istnieje konieczność poszukiwań np. właściwego wariantu ustawowego praktykowanych rozwiązań.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to trace and assess the impact on the quality of management of the most important statutory regulations in the field of public media that took place after the parliamentary elections in 2015. The examined amendments concern the selection of management staff and the procedure for granting subsidies. The author notices the mixing of political solutions with media company management, which poses a threat to pluralism and impartiality having a significant impact on quality management. However, it can be assumed that the implementation of the tasks of a public mission in public media, according to the provisions of the Media Act, has references to the processes of improving quality management, although there is a need to search for, for example, the appropriate statutory variant of the solutions used.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Chadwick, P. (2013). Prologue. W: G. Ferrell Love, & F. Martin (Eds.). The Value of Public Service Media (s. 11-18). Nordicom.
  • Drab, T. (2020). Art.21c [Plan programowo-finansowy przedsięwzięć określonych w karcie powinności]. W: A. Niewęgłowski (Red.), Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz (s. 352-356). Wolters Kluwer.
  • Druk sejmowy (2018). Druk nr 2501. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach abonamentowych. http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2501
  • Dziomdziora, W., & Weksler, J. (2015). Strategia rozwoju rynku medialnego w Polsce 2015-2020. Fundacji Sztuka Media Film.
  • Hamrol, A., & Mantura, W. (2002). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie stosowania zasad pomocy państwa wobec radiofonii i telewizji publicznej (2009/C 257/01) (Dz. Urz. UE C 257/1, 27.10.2009).
  • KRRiT. (2014). Podsumowanie drugiego konkursu na członków rad nadzorczych w publicznej radiofonii i telewizji. http://www.archiwum.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/publiczni /wybory-wladz-mediow-publicznych/konkurs2013/news,1650,podsumowanie-drugiego -konkursu-na-czlonkow-rad-nadzorczych-mediow-publicznych.html
  • KRRiT. (2016). Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2016 roku. http://www.archiwum.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr-i-inf- 2016/sprawozdanie-krrit-2016.pdf
  • Niewęgłowski, A. (2020). Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz. Wolters Kluwer.
  • Piątek, S., Dziomdziora, W., & Wojciechowski, K. (2014). Ustawa o radiofonii i telewizji - komentarz. C.H. Beck.
  • Rogowski, S. (2018). Universal Audiovisual Contribution - Possibility or Necessity?. W: A. Pethe, B. Nierenberg, D. Marquardt, J. Gołuchowski, M. Łuczak, & M. Barańska (Red.), Media Economics. Economics Issues in the Media. Theory and Practise (s. 31-45). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rogowski, S. (2020). Dystrybucja utworów audiowizualnych w społeczeństwie kontentowym. W: S. Rogowski & A. Wróblewska (Red.), Dystrybucja filmowa. Od kina do streamingu (s. 22-23). Semper.
  • Rogowski, S. (2021). Poszukiwanie jakości w mediach. Zarządzanie Mediami, 9(4), 663-679. DOI: 10.4467/23540214ZM.21.036.14579
  • Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu planów programowo-finansowych i trybu ich uzgadniania (Dz.U. 2018 poz. 235).
  • Sok, K. L., & Taib, C. (2012). Diffusion of Juran Trilogy toward Students' Satisfaction: A Case Study at School of Technology Management and Logistic (STML), Journal of Technology and Operations Management, 7(1), 48-53. DOI: https://doi.org/10.32890/jtom2012.7.1.4
  • Tazowski, L. (2019). Kreowanie władz mediów publicznych w projektach legislacyjnych 2005-2018. W: J. Dworak, M. Jethon, S. Jędrzejewski, A. Krajewski, K. Luft, & L. Tazowski (Red.), Raport Media Publiczne 2015-2019: studium przypadku i co dalej? (s. 82-94). Instytut Bronisława Komorowskiego.
  • Tejaningrum, A. (2019). Implementation the Trilogy Juran in SMEs Business Case Study in Indonesia. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 506, 012031. DOI: 10.1088/ 1757-899X/506/1/012031
  • Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych (Dz.U. 2016 poz. 929).
  • Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34).
  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach abonamentowych (Dz.U. 2010 nr 152 poz.1023).
  • Węglińska, A., Szurmiński, Ł., & Wąsicka-Sroczyńska, M. (2021). Politicization as a Factor of Shaping News in the Public Service Media: A Case Study on Public Television in Poland. Athenaeum Polish Political Science Studies, 72(4), 29-50. DOI: 10.15804/athena.2021.72.02
  • Wróblewski J., & Czubaj M. (2018). Kraina analfabetów. Polityka, https://www.polityka.pl/ tygodnikpolityka/klasykipolityki/1760878,1,kraina-analfabetow.read
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171670395

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.