Warianty tytułu
Preferencje konsumentów względem influencer marketingu w branży beauty na platformach Instagram oraz YouTube (analiza porównawcza)
Języki publikacji
Abstrakty
The purpose of this article is to compare consumers' preferences towards activities and content, published by beauty influencers, on Instagram and YouTube platforms. The motive behind embarking on this topic is to address the research gaps in the available literature and studies on this subject. Previous research works mainly concentrated on markets other than Polish or addressed topics in other contexts. To achieve the purpose of the paper, a study was conducted using a survey technique supported by an online questionnaire, on a sample of 146 individuals who use social media platforms. The survey results reveal that users in the beauty category are most likely to watch product reviews on both Instagram and YouTube platforms. Moreover, favourite products in the beauty category for Instagram users are facial care products, and for YouTube viewers, are makeup cosmetics. (original abstract)
Celem artykułu jest porównanie preferencji konsumentów wobec działań i treści publikowanych przez influencerów kosmetycznych na platformach Instagram oraz YouTube. Podjęcie tego tematu ma na celu wypełnienie luki badawczej zauważonej po analizie dostępnej literatury i opracowań na omawiany temat. Wcześniejsze prace badawcze koncentrowały się głównie na rynkach innych niż polski lub podejmowały temat w innych kontekstach. Aby osiągnąć cel artykułu, przeprowadzono badanie metodą sondażu diagnostycznego przy użyciu techniki ankietowej wspartej kwestionariuszem online na próbie 146 osób korzystających z serwisów społecznościowych. Wyniki badania pokazują, że użytkownicy z kategorii "beauty" najchętniej oglądają recenzje produktów zarówno na platformie Instagram, jak i YouTube. Ponadto, ulubionymi produktami z kategorii "beauty" dla użytkowników Instagrama są produkty do pielęgnacji twarzy, a dla widzów YouTube - kosmetyki do makijażu. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
47--64
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Ayuaspharalinda, R., & Tanuwidjaja, I.P. (2021, August). The influence of attitude factors toward beauty influencer on brand attitude and consumers' repurchase intention. In: 2021 International Conference on Information Management and Technology (ICIM Tech) (Vol. 1, pp. 732-737). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICIMTech53080.2021.9535041
- Bishop, S. (2019). Managing visibility on YouTube through algorithmic gossip. New Media and Society, 21(11-12), 2589-2606.
- Celestino, P. (2023). Influencer marketing in 2023: Benefits and best practices, Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2023/03/10/influencer-marketing-in-2023-benefits-and-best-practices/ (Accessed 30 January 2023)
- Chai, S., & Kim, M. (2012). A socio-technical approach to knowledge contribution behavior: An empirical investigation of social networking sites users. International Journal of Information Management, 32(2), 118-126.
- DataReportal, (2023). "Digital 2023 global digital overview." https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
- Dekavalla, M. (2022). Facework in confessional videos by YouTube content creators. Convergence. https://doi.org/10.1177/135485652210858
- Devos, S., Eggermont, S., & Vandenbosch, L. (2022). Instagram influencers as superwomen: Influencers' lifestyle presentations observed through framing analysis. Media and Communication, 10(1), 173-174.
- Duboff, J. (2015). Kylie Jenner's Lip Kit Sells Out, Ruptures Internet, Vanity Fair. https://www.vanityfair.com/style/2015/11/kylie-jenner-lip-kit-sells-out (Accessed 20 January 2023).
- Edosomwan, S., Prakasan, S.K., Kouame, D., Watson, J., & Seymour, T. (2011). The history of social media and its impact on business. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 16(3), 79.
- Fitriati, R., Madu Siwi, I.S. (2022). Mega-influencers as online opinion leaders: Establishing cosmetic brand engagement on social media. Journal of Promotion Management, 1-24. https://doi.org/10.1080/10496491.2022.2143992
- Geyser, W. (2022). The state of influencer marketing in the beauty industry, influencer marketing hub. https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-beauty-industry/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171672070