PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2023 | nr 6 | 43--55
Tytuł artykułu

Znaczenie wiedzy w podnoszeniu sprawności działalności innowacyjnej przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
The Importance of Konwledge in Improving the Efficiency of Innovative Activities of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem publikacji jest dokonanie analizy i krytycznej oceny wybranej literatury przedmiotu i zaproponowanie nowej koncepcji zarządzania wiedzą i zarządzania innowacjami, opartej na integracji tych dwóch obszarów funkcjonalnych w jedną systemową całość. Do realizacji tego celu wykorzystano metody badawcze, takie jak: analiza krytyczno- poznawcza wybranej literatury przedmiotu, metoda opisowa i porównawcza oraz metoda projekcyjna. Metody te umożliwiły dokonanie krytycznej interpretacji kluczowych pojęć, takich jak: wiedza, jej rodzaje, zarządzanie wiedzą; innowacja, jej typy, zarządzanie innowacjami. Natomiast metoda projekcyjna posłużyła do opracowania i prezentacji autorskich definicji: wiedzy, zarządzania wiedzą, innowacji, zarządzania innowacjami oraz do przedstawienia modelu integracji sprawnego zarządzania wiedzą i zarządzania działalnością innowacyjną. Wskazane elementy konstrukcyjne artykułu stanowią o jego oryginalności. Mają one istotne dla kadry kierowniczej walory poznawcze i praktyczne, umożliwiające (po ich zastosowaniu) systemowe przekształcenie przedsiębiorstwa z tradycyjnego w przedsiębiorstwo innowacyjne, oparte na wiedzy, uczące się. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the publication is to analyze and critically evaluate the selected literature and propose a new concept of knowledge management and innovation management based on the integration of these two functional areas into one systemic whole. To achieve this goal, research methods were used, such as: critical-cognitive analysis of selected literature, the descriptive and comparative method, and the projective method. These methods enabled a critical interpretation of key concepts such as: knowledge, its types, knowledge management; innovation, its types, innovation management. On the other hand, the projection method was used to develop and present original definitions: knowledge, knowledge management, innovation, innovation management, and to propose a model for integrating efficient knowledge management and innovation activity management. The indicated structural elements of the article determine its originality. They have significant cognitive and practical values for the managerial staff, enabling (after their application) a systemic transformation of a traditional enterprise into an innovative, knowledge-based, learning enterprise. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
43--55
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Baruk, J. (2011). Wiedza w procesach tworzenia innowacji. Organizacja i Kierowanie, (4). 113-127.
  • Baruk, J. (2018). Wiedza i innowacje jako czynniki rozwoju organizacji - podejście zintegrowane. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 29(3), 83-110. https://10.14611/MINIB. 29.09.2018.05
  • Baruk, J. (2020). Zarządzanie innowacjami ukierunkowane na współtworzenie wartości w ramach partnerskich relacji. Marketing i Rynek, (5), 3-14. https://10.33226/1231-7853.2020.5.1
  • Baruk, J. (2022). Racjonalizacja zarządzania innowacjami - koncepcje modelowe. Marketing i Rynek, (5), 10-23. https://10.33226/1231-7853.2022.5.2
  • Bay, M., & Cil, U. (2016). Haw well do companies manage innovation? An analysis on low-tech industries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 709-718. https://10.1016/j.sbspro.2016.11.072
  • Britannica. (b.r.). https://www.britannica.com/dictionary/knowledge (dostęp: 08.12.2022).
  • Chang, Ch.-Y., Chang, Y.-Y., Tsao, Y.-CH., & Kraus, S. (2022). The power of knowledge management: How top management team bricolage boosts ambidexterity and performance. Journal of Knowledge Management, 26(11), 188-213. https://10.1108/JKM-10-2021-0753
  • Clarke, Th. (2001). The knowledge economy. Education + Training, 43(4/5), 189-196. https://doi.org/10.1108/00400910110399184
  • Czakon, W. (2020). Krótkowzroczność strategiczna menedżerów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
  • Davenport, T. H., & Prusak, L. (2005). What do we talk about when we talk about knowledge?. http://a-small-lab.com/resources/data-informationknowledge, 301-321 (dostęp: 08.12.2022).
  • Du Preez, N. D., & Louw, L. (2008). A framework for managing the innovation process. "PICMET" 08-2008 Portland International Confrence on Management of Engineering & Technology, 546-558. https://10.1109/PICMET.2008.4599663
  • Edvinsson, L., & Malone, M. S. (2001). Kapitał intelektualny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Encyklopedia zarządzania. (b.r.) https://mfiles.pl/pl/index.php/Sprawno (dostęp: 19.12.2022).
  • Eurostat (b.r.). https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database (dostęp: 02.12.2022).
  • Fallatah, M. I. (2019). Knowledge workers mobility in innovative organizations: The role of individual differences. International Journal of Business and Management, 14(9), 23-35. https://10.5539/ijbm.v14n9p23
  • Girard, J. P. (2006). Where is the knowledge we have lost in managers? Journal of Konwledge Management, 10(6), 22-38. https://10.1108/13673270610709198
  • Griffin, R. W. (2009). Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Grudzewski, W. M., & Hejduk, I. (2005). Zarządzane wiedzą w organizacjach. E-mentor, 1(8). https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/8/id/115 (dostęp: 04.01.2023).
  • Gupta, A., Singh, R. K., Kamble, S., & Mishra, R. (2022). Knowledge management in industry 4.0 environment for sustainable competitive advantage: A strategic Framework. Knowledge management Research & Practice, 20(6), 878-892. https://doi.org/10.1080/14778238.2022.2144512
  • GUS. (2020). Podręcznik Oslo 2018. Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • GUS. (2022). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2019-2021. Informacje sygnalne. Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • Hajric, E. (2018). Knowledge management. System and practices. A theoretical and practical guide for knowledge management in your organization. Knowledge_Management_A_Theoretical_And_Practical_Guide_Emil_Hajric(PDF).pdf
  • https://tok2022.com/what-is-knowledge/ (dostęp: 09.12.2022).
  • Kowalczyk, A., & Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. Difin.
  • Nonaka, I., & Takeuchi H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Poltext.
  • Nurulin, Y., Skvortsova, I., Tukkel, I., & Torkkeli, M. (2019). Role of knowledge in management of innovation. Resources, 8(87), 1-12. www.mdpi.com/journal/resources. https://doi.org/10.3390/resources8020087
  • Öberg, Ch., & Lundberg, H. (2022). Mechanisms of knowledge development in a knowledge ekosystem. Journal of Knowledge Management, 26(11), 293-307. https://10.1108/JKM-11-2021-0814
  • OECD/Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018. Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264304-en
  • Okwemba, E. (2018). Influence of knowledge management capabilities on performance of telecommunication companies in Kenya. International Journal of Business and Management Invention, 7(6), 16-21.
  • Perez, J. R., & Ordonez de Pablos, P. (2003). Knowledge management and organizational competitiveness: A frame work for human capital analysis. Journal of Knowledge Management, 7(3), 82-91. https://doi.org/10.1108/13673270310485640
  • Peters, Th. J., & Waterman, R. H. (2000). Poszukiwanie doskonałości w biznesie. Wydawnictwo Medium.
  • Potocki, A. (2011). Komunikacja jako proces zarządzania wiedzą. W: A. Potocki (Red), Komunikacja w procesach zarządzania wiedzą (33-57). Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2005). Przyszłość konkurencji. PWE.
  • Probst, G., Raub, S., & Romhardt, K. (2004). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna.
  • Radević, I., Dimovski, V., Lojpur, A., & Colnar, S. (2021). Quality of healthcare services in focus: The role of knowledge transfer, hierarchical organizational structure and trust. Knowledge Management Research & Practice, 21(3), 1-12. https://doi.org/10.1080/14778238.2021.1932623
  • Sokoh, G. Ch., & Okolie, U. Ch. (2021). Knowledge management and its importance in modern organizations. Journal of Public Administration, Finance and Law, (20), 283-300. https://doi.org/10.47743/jopafl-2021-20-19
  • Stabryła, A. (2015). Koncepcja zarządzania wiedzą i rozwojem przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 26(1), 169-178.
  • Świadek, A. (2021). Krajowy system innowacji. CeDeWu.
  • Tidd, J., & Bessant, J. (2013). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych. Oficyna. A Wolters Kluwer business.
  • Wang, T.-Ch., & Chen, M.-F. (2017). Perceiving organisational culture influence on knowledge management performance. Science Journal of Business and Management, 5(3), 96-100. https://doi.org/10.11648/j.sjbm.20170503.11
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171674281

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.