PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 20 | nr 53 Kształcenie w szkole i w rodzinie w dobie pandemii COVID-19 | 89--101
Tytuł artykułu

Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra

Warianty tytułu
Children's Education in the Spirit of Technical Thinking as an Expression of the Cluster Social Responsibility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: W artykule dokonano charakterystyki społecznie odpowiedzialnego podejścia klastra do kształtowania myślenia technicznego dzieci w ramach pozaszkolnej edukacji technicznej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W procesie badawczym zastosowano tradycyjną metodykę przeglądu literatury naukowej, analizę danych zastanych (desk research) i metodę studium przypadku. W trakcie badań jakościowych metoda studium przypadku pozwoliła wpierw na pogłębioną eksplorację wybranego problemu badawczego, a następnie na jego kompleksową charakterystykę. W polskiej literaturze naukowej brakuje publikacji i szerszej dyskusji z zakresu pozaszkolnej edukacji technicznej w polskich klastrach, wyjaśniających istotę, mechanizmy oraz uwarunkowania inicjatyw i programów edukacyjnych powstających w przedsiębiorczym i innowacyjnym środowisku klastrów. Jest to relatywnie nowy obszar badań i analiz, który dostarcza wielu nurtujących pytań badawczych. PROCES WYWODU: Badania własne, których efekty zostały zamieszczone w artykule, koncentrowały się na analizie pozaszkolnej edukacji technicznej dzieci w klastrze. Odwołanie do edukacji technicznej dzieci jako przejawu społecznej odpowiedzialności klastra jest zjawiskiem ważnym, gdyż wraz z zaangażowaniem społeczności klastrowej we współczesny proces edukacji pojawiają się nowe wyzwania i możliwości. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych badań i analiz wynika, że klastry mniej lub bardziej zaawansowane technologicznie jako organizacje uczące się i oparte na partnerstwie trójsektorowym zapewniają doskonałe warunki do sprawnej edukacji technicznej dzieci. Z jednej strony ich wyjątkowa aktywność społecznie użyteczna sprzyja ciągłemu upowszechnianiu i uspołecznianiu nauki, w tym transferowi wiedzy, a z drugiej wzbogaca kwestie pedagogiczne wynikające z inkluzji dzieci w dziedziny zarezerwowane dotychczas dla społeczności akademickiej. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podjęta w artykule problematyka wymaga dalszych badań i analiz. Zasadne jest uwzględnienie szerszych rozważań socjologicznych, psychologicznych i aksjologicznych nad naturą współczesnych wyzwań w zarządzaniu klastrem w obszarze inkluzyjnego doskonalenia technicznej edukacji, która powinna sprostać różnorodnym oczekiwaniom pracodawców i wymogom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.(abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The article focus on characteristics of the cluster socially responsible approach to the shaping of children technical thinking within the framework of extracurricular technical education. RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the research process traditional methodology of scientific literature review, desk research and case study method were used. During the qualitative research, the case study method allowed for an in-depth exploration of the selected research problem, and then for its comprehensive characterisation. The Polish scientific literature lacks publications and a broader discussion on extracurricular technical education in Polish clusters explaining the essence, mechanisms and conditions of educational initiatives and programs emerging in the entrepreneurial and innovative environment of clusters. This is a relatively new area of study and analysis that provides many research questions. PROCESS OF ARGUMENTATION: The own research, whose effects were included in the article, focused on the analysis of extracurricular technical education of children in the cluster. Reference to the children's technical education as an indication of the cluster social responsibility is an important phenomenon, as new challenges and opportunities emerge with the involvement of cluster community in the contemporary education process. RESEARCH RESULTS: A typical research and analyses show that clusters more or less technologically advanced as learning organisations and based on a three-sector partnership provide excellent conditions for efficient children technical education. On the one hand, their unique socially useful activity is conducive to the continuous dissemination and socialisation of science, including the transfer of knowledge, and on the other hand, it enriches the pedagogical issues resulting from the inclusion of children in areas previously reserved for the academic community. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The issues discussed in the article require further research and analysis. It is justified to take into account broader sociological, psychological and axiological considerations on the nature of contemporary challenges for cluster management in the area of inclusive improvement of technical education, taking into account the various expectations of employers and the requirements of a dynamically changing labour market.(original abstract)
Rocznik
Tom
20
Strony
89--101
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Autio, O. i Hansen, R. (2002). Defining and measuring technical thinking: Students' technical abilities in Finnish comprehensive schools. Journal of Technology Education 14(1), 5-19.
  • Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.
  • Dyrenfruth, M.J. (1990). Technological literacy: Characteristics and competencies, revealed and detailed. W: H. Szydlowski i R. Stryjski (red.), Technology and school. Report of the PATT Conference (s. 26-50). Zielona Góra: Pedagogical University Press.
  • Franus, E. (2000). Wielkie funkcje technicznego intelektu. Struktura uzdolnień technicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Gadomska-Lila, K. i Wasilewicz, J. (2016). Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność z perspektywy biznesowej. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 46(1), 299-309.
  • Hansen, R. (2008). The roots of technical learning and thinking: Situating TLT in schools. Journal of Technology Education 20(1), 5-15.
  • http://www.dolinalotnicza.pl (dostęp: 8.03.2021).
  • https://dolina-wiedzy.pl/dut (dostęp: 8.03.2021).
  • https://dolina-wiedzy.pl/fundacja (dostęp: 8.03.2021).
  • https://pwrze.com (dostęp: 8.03.2021).
  • Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  • Kuziev, N.M. (2019). Structural features of technical thinking. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences 7(2), 56-59.
  • Layton, D. (1994). Aschool subject in the making? The search for fundamentals. W: D. Layton (red.), Innovations in science and technology education (t. 5, s. 11-28). Paris: Unesco Publishing.
  • Leśniewska, G. (2014). Nowe trendy w edukacji. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 37(3), 95-105.
  • Morańska, D. (2019). Znaczenie uniwersytetów dziecięcych w kształtowaniu kompetencji cyfrowych dzieci. Dydaktyka Informatyki 14, 69-79.
  • Odo, J.U., Okafor, W.C., Odo, A.L, Ejikeugwu, L.N. i Ugwuoke, C.N. (2017). Technical education - the key to sustainable technological development. Universal Journal of Educational Research 5(11), 1878-1884.
  • Pardej, K. (2017). Wyobraźnia jako komponent myślenia technicznego. Szkoła - Zawód - Praca 14(19), 221-239.
  • Piotrowski, M. (2014). Standardy zarządzania klastrem. Warszawa: PARP.
  • Skiba, M. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna 37(3), 87-103.
  • Stasiłowicz, G. i Gajewska, H. (1980). Struktura i kształtowanie umiejętności technicznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Techniczne 7, 22-30.
  • Śniadkowski, M. i Maj, A. (2015). Conditions for the development of technical thinking in the learning process. Advances in Science and Technology Research Journal 9(25), 34-40.
  • Umborg, J. i Uukkivi, A. (2020). Continuity in the development of technical thinking. W: F. Soares, A.P. Lopes, K. Brown i A. Uukkivi (red.), Developing technology mediation in learning environments (s. 96-116). Harrisburg: IGI Global Publisher of Timely Knowledge.
  • Wileczek, A., Lewicka-Kalka, E. i Ziółkowski, P. (2017). Uniwersytet (dla) dzieci. Wokół teorii i praktyki. Zagadnienia Naukoznawstwa 3(213), 343-361.
  • Ziółkowski, P. (2016). Uniwersytet dla dzieci. Uniwersytet dziecięcy jako przykład innowacji pedagogicznej na rzecz rozwoju twórczości i kreatywności dziecięcej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171674561

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.