PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | nr 4 (81) | 111--135
Tytuł artykułu

Zrobotyzowana automatyzacja procesów w bankowości - szanse i wyzwania

Warianty tytułu
Robotic Process Automation in Banking - Opportunities and Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA] pozwala przekazać operacje wykonywane przez człowieka w systemach komputerowych robotowi programowemu (programowi], stanowiącemu "wirtualny ekwiwalent" pracownika. Jest to nowe podejście do usprawniania procesów, gdzie w odróżnieniu od tradycyjnego oprogramowania automatyzującego, roboty programowe korzystają z systemów komputerowych nie w sposób typowy dla maszyn, ale zbliżony do tego, jak robi to człowiek. Celem artykułu jest przedstawienie zastosowania RPA w bankach oraz wskazanie jej wpływu na działanie banku i jego pracowników. Postawiono tezę, że robotyzacja w istotny sposób zmienia funkcjonowanie banków. W pracy posłużono się przeglądem literatury, w tym opracowań branżowych. Przedstawiono zasady działania robotów programowych, ich zalety oraz specyficzne cechy odróżniające je od alternatywnych rozwiązań usprawniających procesy. Wskazano istotne dla banków argumenty za ich wdrażaniem, a ich omówienie uzupełniono przykładami robotyzacji procesów typowych dla bankowości. Przedstawiono ryzyka i wyzwania związane z wdrażaniem robotyzacji. Wskazano oczekiwane, przyszłe kompetencje pracowników banków, które są kluczowe w pracy w wysoce zautomatyzowanym i zrobotyzowanym środowisku. W pracy zaprezentowano wieloaspektowy wpływ automatyzacji procesów na funkcjonowanie banku i jego pracowników. (abstrakt oryginalny)
EN
Robotic process automation (RPA] allows to transfer manual operations within computer systems to software robots (programs], which act as "virtual equivalents" of employees. It is a new approach to process improvement, where, unlike traditional automation software robots use computer systems not in a way typical for machines, but similarly to how humans do. The article aims to present the application of RPA and to show its impact on the functioning of the bank as an organization level and its employees. The thesis put forward in the paper assumes that robotic automation significantly transform banks' operation. A literature review and state-of-the-art industry reports has been used. The principles of operation of software robots, their advantages, and specific features that distinguish them from alternative solutions for improving processes are presented. Motives for their application which are relevant for banking have been presented, followed by a description of examples of robotization of bank typical processes. Risks and challenges related to the implementation of robots have been pointed out. The expected future competences of bank employees have been discussed, which may be crucial in relation to working in a highly automated and robotized environment. The paper presents the multifaceted impact of robotization on the functioning ofthe bank and its employees. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
111--135
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • ACCA, Embracing robotic automation during the evolution of finance, 2018, https://www. accaglobal.com/content/dam/ACCA_Global/professional-insights/embracing-robotics/Em-bracing%20robotic%20automation.pdf (dostęp: 26.06.2020].
  • Accenture, Workfusion, Intelligent Automation Delivering the Future of AML, 2020, https:// www.workfusion.com/wp-content/uploads/2020/05/Intelligent-Automation-Deliverin-g-the-Future-of-AML-WorkFusion.pdf (dostęp: 06.07.2020],
  • Aoun J.E., Robot-Proof: Higher Education in the Age of Artificial Intelligence, The MIT Press 2017.
  • BCG, Global Risk 2017, Staying the Course in Banking, 2017, https://image-src.bcg.com/BCG_ COM/BCG-Staying-the-Course-in-Banking-Mar-2017_tcm9-146794.pdf (dostęp: 26.06.2020].
  • BCG, Global Risk 2020, It's Time for Banks to Self-Disrupt, 2020, https://image-src.bcg.com/ Images/BCG-Global-Risk-2020-It%E2%80%99s-Time-for-Banks-to-Self-Disrupt-Apr-2020_ tcm78-243862.pdf (dostęp: 26.06.2020],
  • Bucy M., Finlayson A., Kelly G., Moye C., The 'how' of transformation, 9.05.2016, https://www. mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-how-of-transformation (dostęp: 02.07.2020].
  • Capgemini, Reshaping the future: unlocking automation's untapped value, 2018, https:// www.capgemini.com/wp-content/uploads/2018/10/Automation-Use-Cases_Digitall.pdf (dostęp: 26.06.2020],
  • Daugherty PR., Wilson H.J., Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI, Harvard Business Review Press, Boston 2018.
  • Davenport T.H., Brain D., Before Automating Your Company's Processes, Find Ways to Improve Them, 13.06.2018, Harvard Business Review, https://hbr.org/2018/06/before-automatin-g-your-companys-processes-find-ways-to-improve-them
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171675617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.