Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Przepisy o czasie pracy były wielokrotnie nowelizowane. Ostatnio wynikało to z konieczności dostosowania norm polskiego prawa pracy do standardów unijnych, gwarantujących pracownikom czas odpoczynku. Celem wielu zmian było także wprowadzenie rozwiązań bardziej jednoznacznych i unormowań bardziej przejrzystych. Dotyczy to w szczególności tej części przepisów kodeksu pracy, która reguluje rodzaje równoważnego czasu pracy. Niestety, w ferworze modyfikowania prawa i dostosowywania go do standardów unijnych, polegającego w zasadniczej mierze na przepisywaniu dyrektyw, nie pozostawiono polskiemu pracodawcy wystarczającej możliwości regulacji czasu pracy przy pracach specyficznych, które ze względów technicznych nie mogą zostać "dopasowane" do mało elastycznych ogólnych rozwiązań prawnych, zakładających cykliczność pracy i odpoczynku w każdej dobie, w sytuacji gdy miejsce zamieszkania nie jest oddalone od niekiedy "ruchomego" miejsca świadczenia pracy. Nie chodzi tu przy tym o kierowców, marynarzy, pilotów czy rybaków, którzy mają swoje odrębne regulacje prawne, lecz o pracowników "pracujących w trasie", wykonujących bardziej prozaiczne zajęcia, związane np. z obsługą pociągów dalekobieżnych lub pociągów towarowych (maszynista, konduktor), z usługami pocztowymi wykonywanymi w wagonach. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
- Emmert F., Morawiecki M., Prawo europejskie, Warszawa -Wrocław 1999.
- Nycz T., Ochronny charakter przepisów o czasie pracy, TARBONUS 2000.
- Prawo Unii Europejskiej, pod red. J. Barcza, Warszawa 2003.
- Rączka K. (w:) M. Gersdorf, K. Rączka, J. Skoczyński, Kodeks pracy. Komentarz, Warszawa 2004.
- Sobczyk A., Kilka uwag na tle nowelizacji czasu pracy, "Praca i zabezpieczeni Społeczne" 2003, nr 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171676097