PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | 53 (1) Pedagogika, zarządzanie, psychologia i inżyniernia zarządzania wobec wyzwań współczesności : relacje i interdyscyplinarność wyzwaniem współczesności | 251--264
Tytuł artykułu

Zjawisko agresji wśród młodzieży w wieku szkolnym i działania profilaktyczne

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Phenomenon of Aggression Among School-age Youth and Preventive Measures
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest omówienie zjawiska agresji wśród młodzieży w wieku szkolnym. Analizując problem uwagę skupiono na przejawach zachowań agresywnych oraz ich negatywnym wpływie na jakość życia młodzieży. Wskazano również możliwości podjęcia skutecznych działań profilaktycznych, których celem byłoby ograniczanie zjawiska agresji w środowisku szkolnym. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to discuss the phenomenon of aggression among school-age youth. Analyzing the problem, attention was focused on the manifestations of aggressive behavior and their negative impact on the quality of life of young people. Also indicated were the possibilities of taking effective preventive measures aimed at reducing the phenomenon of aggression in the school environment. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • [1] Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M., Przeciwdziałanie agresji w szkole. Poradnik dla nauczycieli, CMPP Warszawa 2012.
  • [2] Buss D. M., Psychologia ewolucyjna, przekł. M. Orski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2011.
  • [3] Cichla J., Dynamika i uwarunkowania przemian psychospołecznego funkcjonowania kobiet - ofiar przemocy domowej - w trakcie procesu terapeutycznego, Uniwersytet Śląski, Katowice 2014.
  • [4] Chmielewska Ł., Zjawisko agresji jako problem społeczny, [w:] Oświatologia, pod red. W. Ogniewjuk, nr 8/2019.
  • [5] Czemierowska-Koruba E., Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać, ORE Warszawa 2015.
  • [6] Frączek A., Studia nad uwarunkowaniami regulacją agresji interpersonalnej, sprawozdanie z badań i rozprawy, Ossolineum Wrocław 2016.
  • [7] Frączek A., Agresja interpersonalna: opis i analiza z perspektywy psychologii społecznej, [w:] Człowiek i agresja. Głosy o nienawiści i przemocy. Ujęcie interdyscyplinarne, red. Ł. Jurasz-Dudzik, Ossolineum Warszawa 2012.
  • [8] Gabzdyl J., Hul'ová Z., Agresywne zachowania dzieci w młodszym wieku szkolnym - wybrane zagadnienia, [w:] Vademecum psychologiczne: psychologiczne i pedagogiczne wsparcie procesu edukacyjnego w różnych typach instytucji, pod red. B. Siergiej-Leonidowicz, Witebsk 2015.
  • [9] Gaś Z., Inwentarz psychologiczny syndromu agresji, [w:] "Przegląd Psychologiczny" nr 1/2013.
  • [10] Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, WSP Olsztyn 2007.
  • [11] Grochulska J., Agresja u dzieci, WSiP Warszawa 2013.
  • [12] Gruszkowska, M. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania agresywności młodzieży w okresie adolescencji, [w:] Agresja w szkole-spojrzenie wieloaspektowe, pod red. A. Rajzner, WSP-TWP Warszawa 2015.
  • [13] Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2013.
  • [14] Kurowicka E., Nauczyciel wobec problemu agresji w szkole [w:] V. Tanaś, W. Wesklop, Pedagog we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2015.
  • [15] Lewandowska K., Przemoc i agresja uczniów jako zagrożenie bezpieczeństwa w środowisku szkolnym, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Securitate", nr 9 (2)/2019
  • [16] Stachowicz-Piotrowska M., Agresja w szkole. Przyczyny - problemy - zapobieganie, [w:] Forum dydaktyczne. Przeszłość - Teraźniejszość - Przyszłość, red. nacz. E. Filipiak, nr 5 - 6/2009.
  • [17] Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, NODN Sophia Kraków 2004.
  • [18] Lenardon J., Zagrożenia w sieci. Chroń swoje dziecko, przekł. J. Szajkowska, Helion Gliwice, 2007.
  • [19] Majchrzyk Z., Nieletni, młodociani, dorośli zabójcy i mordercy. Gdzie kończy się norma a zaczyna patologia, Instytut Psychologii i Neurobiologii, Warszawa 2014.
  • [20] Nowakowski T., Przemoc w sieci, [w:] Internet między edukacją, bezpieczeństwem @zdrowiem, pod red. M. Kowalskiego, Maternus Media Tychy 2008.
  • [21] Sadowski B., Chmurzyński J., Biologiczne mechanizmy zachowania się, PWN Warszawa 2017.
  • [22] Siemieniecki B., Wiśniewska-Nogaj L., W. Kwiatkowska, Agresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie. Perspektywa pedagogiki kognitywistycznej, psychoprofilaktyki oraz edukacji moralnej, UMK Toruń 2020.
  • [23] Stępień A., Zjawisko agresji w środowisku młodzieży: pojęcie agresji, przemocy oraz ich objawy, "Pedagogika Rodziny", nr 5/3/2015.
  • [24] Wilson E.O., O naturze ludzkiej, przekł. B. Szacka, Wyd. Zysk i Spółka Warszawa 2011.
  • [25] Wojtasik Ł., Cyberprzemoc - charakterystyka zjawiska, [w:] Jak reagować na cyberprzemoc? Poradnik dla szkół, pod red. Ł. Wojtasik, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2008.
  • [26] Wolińska M., Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny, UMCS Lublin 2014.
  • [27] Zajdel K., Zmiany społeczne i ich konteksty interpretacyjne, [w:] Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Wymiary teoretyczny i praktyczny, pod red. R. Włodarczyka i W. Żłobickiego, Impuls Kraków 2011.
  • [28] Zimbardo P., Ruch P., Psychologia i życie, PWN Warszawa 2014.
  • [29] [https://fdds.pl/_Resources/Persistent/2/a/3/8/2a387a124dec62f5efdc76 d113029c1c7b337168/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20- %20Przemoc%20r%C3%B3wie%C5%9Bnicza.pdf] - 16.03.2023, godz. 17.391 .
  • [30] [https://fdds.pl/_Resources/Persistent/2/a/3/8/2a387a124dec62f5efdc76 d113029c1c7b337168/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20- %20Przemoc%20r%C3%B3wie%C5%9Bnicza.pdf] - 16.03.2023, godz. 17.39.
  • [31] [https://www.ibe.edu.pl/pl/babel/11-media/aktualnosci-prasowe/381-prze moc-w-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171678411

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.