PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2023 | nr 3 | 5--11
Tytuł artykułu

Dokąd zmierzają nauki o zarządzaniu i jakości?

Autorzy
Warianty tytułu
Where the sciences of management and quality might be heading
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nauki o zarządzaniu i jakości rozwijają się w ostatniej dekadzie w tempie i jakości, które zasługują na uznanie. Zbiorowa mobilizacja badaczy, dydaktyków i praktyków powoduje, że niezmiennie od transformacji ustrojowej apetyt na profesjonalnych menedżerów jest duży, a zapotrzebowanie na edukację menedżerską wiodące pośród wszystkich dyscyplin nauki. Uwarunkowania zewnętrzne w postaci długoterminowych trendów wydają się sprzyjać dalszemu rozwojowi nauk o zarządzaniu i jakości. Jednakże rysują się także okresowe, istotne wyzwania związane z przemianami społecznymi, technologicznymi i geopolitycznymi, które wymagają bacznej uwagi, podobnie jak niezamierzone i niekoniecznie pozytywne skutki rozwoju dyscypliny. Opisowi tych uwarunkowań zawartemu w niniejszym opracowaniu towarzyszą sformułowane w artykule postulaty: ponownego nawiązania relacji z odbiorcą, dywersyfikacji zachowań naukowych, użytecznego rozwoju metodologii badań, podjęcia nowych problemów społecznych i rozwijania współpracy pomiędzy subdyscyplinami.(abstrakt oryginalny)
EN
The field of management and quality have been progressing in the past decade at a pace and level of quality deserving recognition. The collective mobilization of researchers, educators, and practitioners has successfully addressed a sustained demand for professional managers. External factors, in the form of long-term trends, seem to foster the continued advancement of this discipline. However, there are also periodic and significant challenges related to socio-cultural, technological, and geopolitical transformations that demand careful attention. Additionally, unintended and ambiguous consequences of the management and quality field call for consideration. This study outlines contextual factors, coupled with key propositions important for the field: reconnecting academia with their audience; diversifying behavioral patterns relative to publications, funding and careers; developing meaningful research methods; engaging with grand societal challenges; and fostering collaboration among sub-disciplines(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
Bibliografia
  • Combs, J. G. (2010). Big samples and small effects: Let's not trade relevance and rigor for power. "Academy of Management Journal", 53(1), 9-13. https://doi.org/10.5465/amj.2010.48036305
  • Czakon, W. (2019a). Grand challenges: a way out of the ivory tower for management academic discipline. "Problemy Zarządzania", 17(4(84)), 9-23. https://doi.org/10.7172/1644-9584.84.1
  • Czakon, W. (2019b). Tożsamość nauk o zarządzaniu - rozwój, legitymizacja, wyróżniki. W M. Gorynia (red.), Ewolucja nauk ekonomicznych: jedność a różnorodność, relacje do innych nauk, problemy klasyfikacyjne (s. 111-126). Polska Akademia Nauk.
  • Czakon, W. (2020). Krótkowzroczność strategiczna menedżerów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Delios, A., Welch, C., Nielsen, B., Aguinis, H., Brewster, C. (2023). Reconsidering, refashioning, and reconceptualizing research methodology in international business. "Journal of World Business", 58(6), 101488. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2023.101488
  • Dul, J., Hauff, S. i Bouncken, R. B. (2023). Necessary condition analysis (NCA): review of research topics and guidelines for good practice. "Review of Managerial Science", 17(2), 683-714. https://doi.org/10.1007/s11846-023-00628-x
  • Foss, N. J. , Klein, P. G. (2022). Why managers matter: the perils of the bossless company. PublicAffairs.
  • Gordon, R. A., Howell, J. E. (1959). Higher education for business. Columbia University Press. Hamel, G. (2009). Moon shots for management. "Harvard Business Review", 87(2), 91-98. https://hbr.org/2009/02/moon-shots-for-management
  • Pierson, F. C. (1959). The education of American business men. A study of university-college programs in business administration. McGraw-Hill.
  • Ricciardi, F., Zardini, A., Czakon, W., Rossignoli, C., Kraus, S. (2022). Revisiting the cooperation-competition paradox: A configurational approach to short-and long-term coopetition performance in business networks. "European Management Journal", 40(3), 320-331. https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.07.002
  • Tarakci, M., Heyden, M. L., Rouleau, L., Raes, A., Floyd, S. W. (2023). Heroes or villains? Recasting middle management roles, processes, and behaviours. "Journal of Management Studies". https://doi.org/10.1111/joms.12989
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171678681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.