PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 1 | 22--32
Tytuł artykułu

Sprzedaż internetowa w świetle znowelizowanych reguł konkurencji dotyczących porozumień wertykalnych

Autorzy
Warianty tytułu
Online Sales in the Light of Amended Competition Rules Concerning Vertical Agreements
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem niniejszego opracowana jest przedstawienie zasad sprzedaż internetowej na gruncie znowelizowanych reguł prawa konkurencji. Ograniczenia, jakie dostawcy nakładają na nabywców (dystrybutorów), to rodzaj porozumienia wertykalnego. Tego typu porozumienia - o ile ograniczają konkurencję - podlegają pod reżim zakazu z art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jednocześnie jednak mogąc skorzystać z przywileju wyłączenia (grupowego) z tego zakazu, czyli na mocy stosownego rozporządzenia (Komisji lub Rady Ministrów). W 2023 r. weszło w życie (nowe) takie rozporządzenie "krajowe" (wzorowane na unijnym rozporządzeniu z 2022 r.). Rozporządzenia te po raz pierwszy wprowadzają do treści "twardych" regulacji unormowanie traktujące za poważne ograniczenie konkurencji klauzule, które uniemożliwiają skuteczne wykorzystanie internetu przez nabywcę w celu sprzedaży towarów lub usług. W artykule zaprezentowano zasady wykładni tego unormowania, wiążące się z nim trudności i wątpliwości. Omówiono także konkretne ograniczenia online sales, zarówno te dopuszczalne (m.in. zakaz korzystania przez nabywcę z internetowych platform handlowych, jak np. Amazon, e-Bay, allegro), jak i niedozwolone (m.in. geoblokowanie, zakaz wykorzystywania przez nabywców całego kanału reklamy internetowej, jakim są np. porównywarki cenowe).(abstrakt oryginalny)
EN
The subject of this study is to present the rules of online sales under the amended competition law rules. Restrictions that suppliers impose on buyers (distributors) are a type of vertical agreement. Such agreements - if they restrict competition - are subject to the prohibition expressed in Article 101(1) TFUE/Article 6(1) of the Act of 16 February 2007 on Competition and Consumer Protection, while at the same time being eligible for (group) exemption from this prohibition, i.e., under the relevant regulation (of the Commission or the Polish Council of Ministers). In 2023, such a (new) 'national' regulation (modelled on the EU regulation issued in 2022) came into force. These regulations have introduces for the first time into the body of 'hard' norms a provision whereby clauses that prevent the effective use of the Internet by the buyer to sell goods or services are considered a serious restriction of competition. The article presents the principles of interpretation of this norm and the related difficulties and doubts. Specific restrictions on online sales are also discussed, both permissible ones (e.g., prohibiting buyers from using online marketplaces such as Amazon, e-Bay, Allegro) and non-permissible ones (e.g., geoblocking, prohibition on the buyer's use of the entire online advertising channel such as price comparison websites).(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
22--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego
Bibliografia
  • Banaś M., Piaskowski M., Od wyroku w sprawie Pierre Fabre do decyzji w sprawie Guess. Próba zdefiniowania status quo co do pewnych ograniczeń nakładanych w związku z prowadzeniem dystrybucji selektywnej w Internecie w oczekiwaniu na wynik przeglądu rozporządzenia blokowego, "internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny" 2019/4(8).
  • ten Have F., de Jong S., Nike can restrict sales via online platforms within its selective distribution system, https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=54c447a8-a386-4164-93ae-be2f0b11c9d9 (dostęp: 16.01.2024 r.).
  • Kohutek K., Internetowa dystrybucja towarów w prawie konkurencji (ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Komisji do rozporządzenia nr 330/2010 w sprawie porozumień wertykalnych), "Przegląd Prawa Handlowego" 2011/11.
  • Targański B., Zakaz posługiwania się znakami towarowymi w reklamie internetowej i zakaz współpracy z porównywarkami cenowymi jako ograniczenie konkurencji w kontekście orzeczenia Bundesgerichtshof z 12 grudnia 2017 roku, "internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny" 2018/8(7).
  • Wijckmans F., Tutschaever F., Jurkowska-Gomułka A., Modzelewska de Raad M., Sztejnert-Roszak O., Porozumienia dystrybucyjne w prawie konkurencji. Unia Europejska - Polska, tłum. A. Jurkowska-Gomułka, A. Falandysz-Zięcik, J. Kruk-Kubarska, Warszawa 2018.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171681552

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.