PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | nr 4 | 15--28
Tytuł artykułu

Infrastructure Development in Poland on Railway Freight Routes between China and The European Union

Warianty tytułu
Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce na szlakach towarowych między Chinami a Unią Europejską
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper evaluates infrastructural investments in Poland and their impact on rail transport development between China and the European Union. Using data from diverse sources, including EU databases and the PKP database, the study employs a comprehensive methodology to explore railway transport, identifying main freight routes, understanding determinants, and recognizing barriers and challenges. Emphasis is placed on dependencies in route exchange, the consequences of the Russia-Ukraine conflict, data analysis in connections between cities, corridors, and their current state, and trends, barriers, and new initiatives, including crucial structural developments in Poland. Findings reveal dynamic growth in container railway freight since 2013. Poland, exceeding most EU states in rail intermodal transport growth, appears poised to be an "intermodal logistics hub" with planned modernization. The paper offers practical significance, providing insights for policymakers, railway operators, and logistics providers, identifying opportunities and challenges for enhancing railway freight competitiveness between China and the EU and encouraging collaboration among BRI stakeholders to address shared issues. The originality of the paper lies in the assessment of the railway freight routes between China and the EU, the Belt and Road Initiative, and its relationship with the infrastructural investments in Poland.(original abstract)
Artykuł ten analizuje inwestycje infrastrukturalne w Polsce i ich wpływ na rozwój transportu kolejowego między Chinami a Unią Europejską. W ramach opracowania korzystano z danych pochodzących z różnych źródeł, w tym z baz danych UE i bazy danych PKP. Do badania wykorzystano kompleksową metodykę w celu oceny transportu kolejowego, identyfikacji głównych tras towarowych, zrozumienia determinantów oraz rozpoznania barier i wyzwań. Nacisk został położony na zależności związane z modernizacją tras, konsekwencjami konfliktu między Rosją a Ukrainą, analizą danych dotyczących połączeń między miastami, korytarzami i ich aktualnym stanem, a także na trendy, bariery i nowe inicjatywy, w tym istotne strukturalne zmiany w Polsce. Wyniki obrazują dynamiczny wzrost w kolejowym transporcie kontenerowym od 2013 r. Polska, przewyższając większość państw UE pod względem wzrostu kolejowego transportu intermodalnego, wydaje się być "intermodalnym hubem logistycznym", rozwój którego determinowany będzie przez planowane dalsze modernizacje. Artykuł ma praktyczne znaczenie, dostarczając informacji dla decydentów, operatorów kolejowych i dostawców logistycznych, identyfikując możliwości i wyzwania związane z poprawą konkurencyjności przewozów kolejowych między Chinami a UE oraz zachęcając interesariuszy BRI do współpracy w celu rozwiązania wspólnych problemów. Oryginalność artykułu polega na ocenie tras przewozu kolejowego między Chinami a UE, Inicjatywy Pasa i Szlaku i jej związku z inwestycjami infrastrukturalnymi w Polsce.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
15--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Kozminski University, Poland
  • Kozminski University, Poland
  • Kozminski University, Poland
Bibliografia
  • Agreement on cooperation in the organization of container full-train freight within the China-Europe routes, between the railways of Poland, Belarus, Germany, Kazakhstan, China, Mongolia and Russia of 20 April 2017.
  • Andrzejczak, B. (2023). Motives and barriers to the development of logistics networks in the SME sector in Poland in the years 2019-2020. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (1), 51-57. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2023.1.6
  • Berger, R. (2017). Study. Eurasian rail corridors. What opportunities for freight stakeholders? UIC, International Union of Railways. https://uic.org/IMG/pdf/corridors_exe_sum2017_web.pdf
  • Chen, X. (2022). Connection Meets Disruption: The China-Europe Freight Train and the War in Ukraine. Trinity College. https://digitalrepository.trincoll.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1377&context=facpub
  • Chen, Z., & Li, X. (2021). Economic impact of transportation infrastructure investment under the Belt and Road Initiative. Asia Europe Journal, 19(Suppl 1), 131-159. https://doi.org/10.1007/s10308-021-00617-3
  • China Belt and Road Network. (2019). In 2018, 6300 China-Europe freight trains were operated, a year-on-year increase of 72%. https://www.yidaiyilu.gov.cn/p/76434.html
  • Directorate-General for Trade. (2023). European Union, Trade in goods with China. European Commission. https://webgate. ec.europa.eu/isdb_results/factsheets/country/details_china_en.pdf
  • Doński-Lesiuk, J. (2022). Geopolitical changes in Central and Eastern Europe after February 24, 2022 - a logistics perspective. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (6), 20-28.
  • Eldem, T. (2022, October). Russia's War on Ukraine and the rise of the Middle Corridor as a third vector of Eurasian connectivity. Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP). https://doi.org/10.18449/2022C64
  • European Parliament. (2011). Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a competitive and resource efficient transport system. White Paper.
  • European Parliament. (2018a). EU steps up its strategy for connecting Europe and Asia. Press Release.
  • European Parliament. (2018b). Research for TRAN Committee: The new Silk Route - opportunities and challenges for EU transport.
  • Eurostat. (2023). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/China-EU__international_trade_in_goods_statistics
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171682702

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.