PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | 11 | nr 4 | 145--156
Tytuł artykułu

The Role of Serendipity in the Innovation Management Cycle.

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper describes the importance of "lucky chance" in innovations and the marketing of inventions. It addresses the essence and role of models for managing innovation, using authentic examples of marketed products. The author presents an overview and analysis of factors that stimulate the processes leading to the emergence of innovations and circumstances that influence marketing success. When does an 'invention' become a 'product'? How do we identify the thin red line separating the effects of strokes of genius from inventions that never gained market recognition? For years, scientists have asked themselves to what extent chance generates innovation. Chance is the simplest and the easiest source of innovation. It is, however, challenging to determine when chance transforms from being a mere 'irritating disorganisation' and turns into a business opportunity. In all likelihood, there is no unequivocal answer to any of the above questions; however, it does not mean that such answers should not be sought.(original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
145--156
Opis fizyczny
Twórcy
  • Silesian University of Technology, Gliwice, Poland
autor
  • Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Gödöllő, Hungary
Bibliografia
  • Afuah A. (2014) Business Model innovation. Concepts, Analysis, and Cases, Routledge: New York and London.
  • Akass, K. and McCabe, J. (2004) The man, the myth, the Viagra' Reading Sex and the City. London: I.B.Tauris.
  • Burt R.S. (2004) Structural holes and good ideas. American Journal of Sociology.
  • Baruk J. (2018) Wiedza i innowacje jako czynniki rozwoju organizacji - podejście zintegrow- ane, Marketing instytucji naukowo badawczych nr 3(29), s. 84-108.
  • Baruk J. (2017) Strategiczne aspekty zarządzania in- nowacjami, Marketing instytucji naukowo bad awczych nr 4(26), s. 56-79.
  • Chesbrough H. (2002) Rosenbloom R., The Role of Business Model in Capturing Value from Innovation; Evidence from Xerox Corporation's Technology Spinoff Companies, Industrial and Corporate Change, no. 11 (3), p. 13.
  • Chesbrough H., Managing your false negative, Harvard Managing Updates, no 8.
  • Conrad P., Leiter V. (2004) Medicalization, Markets and Consumers, Journal of Health and Social Behavior, Vol. 45 (Extra Issue), p. 158-176.
  • Conrad P. (2007) The Medicalization of Society. On the Transformation of Human Conditions into Treatable Disorders, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, Maryland. p. 44.
  • Ćwiklicki M. (2015) Klasyfikacja modeli zarządzania innowacjami, Management Forum, no. 4, p. 28.
  • Dew N. (2009) Serendipity in entrepreneurship, Organization studies, 30(7), p. 735-753.
  • De Rond M. (2005) Structure of serendipity, Judge Business School, University of Cambridge, p. 3-6, 19-20.
  • Domosławski Z. (2007) Wprowadzenie do Medycyny, wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra, p. 54.
  • Drucker P.F. (1985) Innovation and entrepreneurship, Harpers & Row.
  • Frank R. H. (2018) Sukces i szczęście. Dobry los a mit merytokracji, PWN, Warszawa.
  • Jasiński A.H. (2006) Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa.
  • Johnson J., Roberts T., Verplank W., Smith D. (1989) The Xerox Star: A Retrospective, Computer no 22(9), p. 11.
  • Kamprath M., Henike T. (2019) Serendipity and inno vation, The Routledge companion to innovation management, Routledge.
  • Kozioł-Nadolna K. (2017) Modele zarządzania innowacjami w XXI wieku, Innowacyjność organizacji - istota i pomiar, p. 297-298.
  • Lemley M. (2012) The Myth of Sole Inventor, Michigan Law Review, nr. 709
  • Letek M. (2020) Alexander Fleming - The Discoverer of the Antibiotic Effect of Penicillin, Frontiers for Young Minds, vol. 7, p. 2.
  • Op den Kamp C., Hunter D. (2019) A History of Intellectual Property of 50 Objects, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Smith D., Alexander R. (1988) Fumbling the Future; How Xerox Invented Then Ignored the First Personal Computer, William Morrow and Company Inc, Nowy York, p. 14.
  • Taran Y., Boer H., Lindgren P. (2015) A business model innovation typology, Decision Sciences, vol. 46, no. 2, p. 301-331.
  • Tidd J., Bessant J. (2013) Zarządzanie innowacja mi - integracja zmian technologicznych, ryn kowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer SA, p. 314-346.
  • Tiefer L. (2006) The Viagra Phenomenon, Sexualities no. 9 (3), p. 288.
  • Thacker C., McCreight E., Lampson B., Sproul R., Boggs D., Alto (1979) A Personal Computer, Xerox Corporation, p.1.
  • Van Andel P. (1994) Anatomy of the unsought finding. Serendipity: origin, history, domains, traditions, appearances, patterns and programmability. The British Journal for the Philosophy of Science, p. 631-648.
  • Wieczorkowska M. (2016) Medykalizacja męskiego ciała, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, p. 78.
  • Womack J., Jones D. (1996) Lean Thinking, Simon and Schuster, p. 19-20.
  • Zhang H. (2017) The History of Microwave Heating, Microwave Heating of Foods.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171683276

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.