PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | nr 3 | 62--73
Tytuł artykułu

Polish City Residents' Social Perception of Autonomous Vehicles

Warianty tytułu
Pojazdy autonomiczne w percepcji społecznej mieszkańców polskich miast
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper presents the results of a social study relating to the awareness and attitudes of city residents towards the prospects of using autonomous vehicles as a means of urban transportation, including last-mile transportation. The main objective of the study was to find answers to the following questions: 1) what is the current state of city residents' knowledge of autonomous vehicles, 2) what attitude respondents have towards the phenomenon under study, 3) what determinants may foster acceptance of this form of transportation as part of daily mobility, 4) what scenarios for travel using self-drive cars are most likely at present. The source base consisted of contributions from 648 respondents qualified for the study based on the criterion of place of residence. Data analysis and interpretation were carried out using the SPSS package and using statistical tests. The results of the study allow us to draw the conclusion that the use of autonomous vehicles as part of daily mobility requires achieving a state of public awareness where the choice of autonomous transportation will become, for city residents, a conscious and desirable form of mobility in urban agglomerations, competitive to other modes of transport.(original abstract)(original abstract)
W artykule przedstawiono wyniki badań społecznych odnoszące się do świadomości i postaw mieszkańców miast wobec możliwości użytkowania pojazdów autonomicznych jako środka transportu ostatniej mili. Ich głównym celem było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: 1) jaki jest aktualny stan wiedzy mieszkańców miast na temat pojazdów autonomicznych, 2) jaką postawę reprezentują respondenci względem badanego zjawiska, 3) jakie determinanty mogą sprzyjać akceptacji tej formy transportu w ramach codziennej mobilności, 4) jakie scenariusze podróży z użyciem samochodów bez kierowcy są obecnie najbardziej prawdopodobne. Podstawę analizy danych stanowiły odpowiedzi pochodzące od 648 respondentów zakwalifikowanych do badania na podstawie kryterium miejsca zamieszkania. Analizę oraz interpretację danych przeprowadzono z wykorzystaniem pakietu SPSS. Wyniki badań pozwalają na sformułowanie wniosku, zgodnie z którym wykorzystanie pojazdów autonomicznych w transporcie miejskim wymaga osiągnięcia takiego stanu świadomości społecznej, w którym wybór tej formy transportu będzie stanowił dla mieszkańców miast uświadomioną i pożądaną formę przemieszczania się po mieście, konkurencyjną wobec innych środków transportu.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
62--73
Opis fizyczny
Twórcy
  • Road and Bridge Research Institute, Poland
  • Road and Bridge Research Institute, Poland
Bibliografia
  • Agrawal, S., Schuster, A. M., Britt, N., Mack, E. A., Tidwell, M. L., & Cotten, S. R. (2023). Building on the past to help prepare the workforce for the future with automated vehicles: A systematic review of automated passenger vehicle deployment timelines. Technology in Society, 72, 102186. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102186
  • Athey, G., Nathan, M., Webber, C., & Mahroum, S. (2008). Innovation and the city. Innovation, 10, 2-3, 156-169. https://doi.org/10.5172/impp.453.10.2-3.156
  • Ayele, W. Y., & Juell-Skielse, G. (2018). Unveiling topics from scientific literature on the subject of self-driving cars using Latent Dirichlet Allocation. IEEE 9th Annual Information Technology. Electronics and Mobile Communication Conference (IEMCON), 1113-1119. https://doi.org/10.1109/IEMCON.2018.8615056
  • Bansal, P., & Kockelman, K. M. (2018). Are we ready to embrace connected and self-driving vehicles? A case study of Texans. Transportation, 45, 641-675. https://doi.org/10.1007/s11116-016-9745-z
  • Broggi, A., Bertozzi, M., & Fascioli, A. (1999). Argo and the MilleMiglia in automatico tour. IEEE Intelligent Systems and their Applications, 14(1), 55-64.
  • Cassandras, C. G. (2017). Automating mobility in smart cities. Annual Reviews in Control, 44, 1-8. https://doi.org/10.1016/ j.arcontrol.2017.10.001
  • Choi, J. K. & Ji, Y. G. (2015). Investigating the importance of trust on adopting an autonomous vehicle. International Journal of Human- Computer Interaction, 31(10), 692-702, https://doi.org/10.1080/10447318.2015.1070549
  • Chong, Z. J., Qin, B., Bandyopadhyay, T., Wongpiromsarn, T., Rankin, E. S., Ang, M. H., Frazzoli, E., Rus, D., Hsu, D., & Low, K. H. (2011). Autonomous personal vehicle for the first- and last-mile transportation services. IEEE 5th International Conference on Cybernetics and Intelligent Systems (CIS), 253-260, https://doi.org/10.1109/ICCIS.2011.6070337
  • CTDT (2023). Self-driving car test cities. https://www.carsthatdrivethemselves.com/self-driving-car-test-cities/ (25.03.2023).
  • Darowska, M., Grzeszak, J., & Sipiński, D. (2020). Autonomiczny transport przyszłości. Polski Instytut Ekonomiczny. Ministerstwo Infrastruktury.
  • Deichmann, J., Ebel, E., Heineke, K., Heuss, R., Kellner, M., & Steiner, F. (2023). Autonomous driving's future: Convenient and connected. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/autonomous-drivings-future- convenient-and-connected (25.03.2023).
  • Dixon, G., Hart, P. S., Clarke, C., O'Donnell, N. H., & Hmielowski, J. (2020). What drives support for self-driving car technology in the United States? Journal of Risk Research, 23(3), 275-287. https://doi.org/10.1080/13669877.2018.1517384
  • Fagnant, D. J., & Kockelman, K. M. (2014). The travel and environmental implications of shared autonomous vehicles, using agent-based model scenarios. Transportation Research Part C. Emerging Technologies, 40, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.trc.2013.12.001
  • Faisal, A., Kamruzzaman, M., Yigitcanlar, T., & Currie, G. (2019). Understanding autonomous vehicles: A systematic literature review on capability, impact, planning and policy. Journal of Transport and Land Use, 12(1), 45-72. http://dx.doi.org/10.5198/jtlu.2019.1405
  • Fraedrich, E., & Lenz, B. (2014). Automated driving: Individual and societal aspects. Transportation Research Record, 2416(1), 64-72. https://doi.org/10.3141/2416-08
  • Gogoll, J., & Müller, J. F. (2017). Autonomous cars: In favour of a mandatory ethics setting. Science and Engineering Ethics, 23, 681-700. https://doi.org/10.1007/s11948-016-9806-x
  • Guevara, L., & Cheein, F. A. (2020). The role of 5G technologies: challenges in smart cities and intelligent transportation systems. Sustainability, 12(16), 6469. https://doi.org/10.3390/su12166469
  • Guo, J., Kurup, U., & Shah, M. (2020). Is it safe to drive? An overview of factors, metrics, and datasets for driveability assessment in autonomous driving. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 21(8), 3135-3151. https://doi.org/10.1109/ TITS.2019.2926042
  • Heiskanen, E., Hyvönen, K., Niva, M., Pantzar, M., Timonen, P., & Varjonen, J. (2007). User involvement in radical innovation: Are consumers conservative? European Journal of Innovation Management, 10, 489-509. https://doi.org/10.1108/14601060710828790
  • Hulse, L. M., Xie, H. & Galea, E. R. (2018). Perceptions of autonomous vehicles: Relationships with road users, risk, gender and age. Safety Science, 102, 0925-7535. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2017.10.001
  • Hussain, R., & Zeadally, S. (2019). Autonomous cars: Research results, issues, and future challenges. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 21(2), 1275-1313. https://doi.org/10.1109/COMST.2018.2869360
  • Kamiński, T. (2021). Pojazdy zautomatyzowane w aspekcie zrównoważonej mobilności miejskiej. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (1), 13-20. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2021.1.2
  • Karatas, N., Tamura, S., Fushiki, M., & Okada, M. (2019). Improving human-autonomous car interaction through gaze following behaviors of driving agents. Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 34(2), 1-111. https://doi.org/10.1527/tjsai.A-IA1
  • Khan, F., Ramasamy, L. K., Kadry, S., & Meqdad, M. N. (2021). Autonomous vehicles: A study of implementation and security. International Journal of Electrical and Computer Engineering, 11(4), 3013-3021. https://doi.org/10.11591/ijece.v11i4.pp3013-3021
  • König, M., & Neumayr, L. (2017). Users' resistance towards radical innovations: The case of the self-driving car. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 44, 42-52. https://doi.org/10.1016/j.trf.2016.10.013
  • Kranenburg, H. (2017). Innovation Policies in the European News Media Industry: A Comparative Study. Springer.
  • Larson, W., & Zhao, W. (2020). Self-driving cars and the city: Effects on sprawl, energy consumption, and housing affordability. Regional Science and Urban Economics, 81, 103484. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2019.103484
  • Marceau, J. (2008). Introduction. Innovation, 10(2-3), 136-145. https://doi.org/10.5172/impp.453.10.2-3.136
  • Matthews, K. (2020). The 4 cities competing to fully implement autonomous vehicles. https://iot.eetimes.com/the-4-cities-competing-to-fully- i m p l e m e n t - a u t o n o m o u s - v e h i - c l e s /
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171684356

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.