PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 1 | 93--116
Tytuł artykułu

The Role of Information and Communication Technologies in Rural Development

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Specyfika polskich konsumentów wina - implikacje dla zarządzania biznesem winiarskim
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The wine market is very competitive. It is relatively easy for new competitors to enter and there is increasing competition from spirits and beer producers. In addition, wine has begun to be produced in countries with no tradition of wine production, such as Sweden, Norway, Slovakia, and Poland. On such markets, consumers tend to have little experience and knowledge of wine. The aim of this publication is to identify the preferences of wine consumers in Poland and their significance for the management of wine businesses. The research method used was an indirect survey. An online survey was used as the research tool. The survey was carried out between June 2020 and March 2021. The questionnaire was completed by a total of 723 adults. The most popular places to buy wine were discount stores and supermarkets. More than 50% of respondents paid up to PLN 35 (EUR 8) for a bottle of wine. They also prefer quality wines. However, one in four consumers cannot tell the difference between regional, table, and quality wines. Among the various attributes of wine, the most important for consumers were the design of the label, the way the bottle was sealed, and the country of origin. The most important factors when buying wine were the type of wine (dry, semi-dry, semi-sweet, or sweet), value for money, and previous experience with wine. Wines from the countries with the largest wine production were preferred: Italy, Spain, and France. According to the study, consumers showed little interest in various wine novelties.(original abstract)
Rynek wina jest bardzo konkurencyjny. Wejście nowych przedsiębiorstw jest stosunkowo łatwe, a konkurencja ze strony producentów napojów spirytusowych i piwa rośnie. Ponadto rozpoczęto produkcję wina w krajach dotychczas niemających tradycji uprawy winorośli i produkcji wina, np. Szwecja, Norwegia, Słowacja i Polska. Na takich rynkach konsumenci mają zazwyczaj niewielkie doświadczenie i wiedzę na temat wina. Celem niniejszej publikacji jest identyfikacja preferencji konsumentów wina w Polsce i ich znaczenia dla zarządzania przedsiębiorstwami winiarskimi. Zastosowaną metodą badawczą był sondaż pośredni. Jako narzędzie badawcze wykorzystano ankietę internetową. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca 2020 r. do marca 2021 roku. Kwestionariusz wypełniły łącznie 723 osoby dorosłe. Najpopularniejszymi miejscami zakupu wina okazały się dyskonty i supermarkety. Ponad 50% respondentów zapłaciło do 35 PLN (8 EUR) za butelkę wina. Preferowali oni wina wysokiej jakości. Jednak co czwarty konsument nie potrafi rozróżnić win regionalnych, stołowych i gatunkowych. Spośród różnych atrybutów wina najważniejsze dla konsumentów były: wygląd etykiety, sposób zamknięcia butelki oraz kraj pochodzenia. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o jego zakupie były: rodzaj wina (wytrawne, półwytrawne, półsłodkie lub słodkie), stosunek jakości do ceny oraz wcześniejsze doświadczenia winiarskie. Preferowane były wina z krajów, w których produkcja jest największa, czyli z Włoch, Hiszpanii i Francji. Badania wskazały również, że konsumenci wykazywali niewielkie zainteresowanie różnymi nowościami winiarskimi.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
93--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
Bibliografia
  • Barber, N., Almanza, B.A., & Donovan, J.R. (2006). Motivational Factors of Gender, Income and Age on Selecting a Bottle of Wine. International Journal of Wine Marketing, 18(3), 218-232. https://doi.org/10.1108/09547540610704774.
  • Barber, N., Dodd, T., & Ghiselli, R. (2008). Capturing the Younger Wine Consumer. Journal of Wine Research, 19(2), 123-141. https://doi.org/10.1080/09571260802622225.
  • Bastian, S., Bruwer, J., Alant, K., & Li, E. (2005). Wine Consumers and Makers: Are They Speaking the Same Language? Grapegrower and Winemaker, 496, 80-84.
  • Bruwer, J. (2002). Marketing Wine to Generation-X Consumers Through the Tasting Room. Grapegrower and Winemaker, 467, 67-70.
  • Bruwer, J., & Thach, L. (2013). Wine Tourists' Use of Sources of Information When Visiting a USA Wine Region. Journal of Vacation Marketing, 19(3), 221-237. https://doi.org/10.1177/1356766712464768.
  • Bruwer, J., Fong, M., & Saliba, A. (2013). Perceived Risk, Risk-Reduction Strategies (RRS) and Consumption Occasions: Roles in the Wine Consumer's Purchase Decision. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 25(3), 369-390. https://doi.org/10.1108/APJML-06-2012-0048.
  • Bruwer, J., Saliba, A., & Miller, B. (2011). Consumer Behaviour and Sensory Preference Differences: Implications for Wine Product Marketing. Journal of Consumer Marketing, 28(1), 5-18. https://doi.org/10.1108/07363761111101903.
  • Capitello, R., Agnoli, L., & Begalli D. (2015). Chinese Import Demand for Wine: Evidence from Econometric Estimations. Journal of Wine Research, 26(2), 115-135. https://doi.org/10.1080/09571264.2015.1014547.
  • Centrum Badania Opinii Społecznej. (2019). Konsumpcja alkoholu w Polsce. Komunikat z badań, 151. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_151_19.PDF.
  • Chaney, I.M. (2000). External Search Effort for Wine. International Journal of Wine Marketing, 12(2), 5-21. https://doi.org/10.1108/eb008706.
  • Charters, S., & Pettigrew, S. (2007). The Dimensions of Wine Quality. Food Quality and Preference, 18(7), 997-1007. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2007.04.003.
  • Charters, S., Lockshin, L., & Unwin, T. (2000). Consumer Responses to Wine Bottle Back Labels. Wine & Viticulture Journal, 15(3), 94-101.
  • Cooper-Martin, E. (1991). Consumers and Movies: Some Findings on Experiential Products. Advances in Consumer Research, 18(1), 372-378.
  • Drummond, G., & Rule, G. (2005). Consumer Confusion in the UK Wine Industry. Journal of Wine Research, 16(1), 55-64. https://doi.org/10.1080/09571260500236633.
  • Ellis, D., & Mattison Thompson, F. (2018). The Effect of Wine Knowledge Type on Variety Seeking Behavior in Wine Purchasing. Journal of Wine Research, 29(2), 71-86. https://doi.org/10.1080/09571264.2018.1471393.
  • Enoexpo. (2021). Sprzedaż wina w Polsce 2020. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO.
  • Fuciu, M. (2020). New Marketing Tendencies in the Romanian Wine Industry. Studies in Business and Economics, 15(1), 31-39. https://doi.org/10.2478/sbe-2020-0004.
  • Jaeger, S.R., Danaher, P.J., & Brodie, R.J. (2009). Wine Purchase Decisions and Consumption Behaviours: Insights from a Probability Sample Drawn in Auckland, New Zealand. Food Quality and Preference, 20(4), 312-319. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2009.02.003.
  • Jantzi H.A., & McSweeney, M.B. (2019 ). An Overview of Wine Consumers in Nova Scotia, Canada: A Conjoint Analysis Study. Journal of Wine Research, 30(1), 48-61. https://doi.org/10.1080/09571264.2019.1573356.
  • Johnson, R., & Bruwer, J. (2007). Regional Brand Image and Perceived Wine Quality: The Consumer Perspective. International Journal of Wine Business Research, 19(4), 276-297. https://doi.org/10.1108/17511060710837427.
  • Joy, A., Charters, S., Wang, J.J., & Grohmann, B. (2020). A Multi-Sensory and Embodied Understanding of Wine Consumption. Journal of Wine Research, 31(4), 247-264. https://doi.org/10.1080/09571264.2020.1854700.
  • Kemp, B., Charnock, H., & Pickering, G. (2022). What Does 'Buying Local' Mean to Wine Consumers? Journal of Wine Research, 33(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/09571264.2022.2036111.
  • Kondrat Wina Wybrane (2020, February 11). Raport sprzedaży 2019: jakie wina piją klienci Kondrat Wina Wybrane. https://www.marekkondrat.pl/blog/raport-sprzedazy-2019-jakie-wina-pija-klienci-kondrat-winawybrane
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171685252

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.