PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 1 (51) | 1--20
Tytuł artykułu

Does the Name Matter? Ways of Conducting Communication of Public Relations Agencies with the Public on the Basis of Quantitative-Corpus Research on Language

Warianty tytułu
Czy nazwa ma znaczenie? Sposoby komunikowania agencji public relations z otoczeniem na podstawie kwantytatywno-korpusowych badań nad językiem
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The current article presents the results of a study conducted using the quantitative-corpus analysis of discourse (CADS) based on the theory of social constructivism and the linguistic picture of the world (henceforward LPW). The research examined two text corpora, constructed from available self-presentation texts posted on 415 public relations (PR) agency websites in Poland (this is the largest such study in the country). K1 corpus, where the agency's name is aimed directly at the communication/PR area, and K2 corpus, where there is no such link in the company name. In the course of the analysis, the authors focus on reconstructing the agency's self-description and self-presentation (frequency and cross-section through the lexical structure of the corpora) in the context of the communication and demographic profile of the studied PR agencies. The lexical analysis of the corpora also made it possible to identify elements that - in the eyes of market practitioners - are considered essential to professional PR, and thus form the basis of the PR industry's professional identity. (original abstract)
W artkule zostały zaprezentowane wyniki badań przeprowadzonych za pomocą kwantytatywno-korpusowej analizy dyskursu (CADS) w oparciu o teorię konstruktywizmu społecznego oraz językowego obrazu świata (JOS). Badane były dwa korpusy tekstowe, zbudowane z dostępnych tekstów autoprezentacyjnych zamieszczonych na 415 stronach internetowych agencji PR w Polsce (są to największe tego typu badania w kraju). Korpus K1, w którym nazwa agencji jest ukierunkowana bezpośrednio na obszar komunikacji/PR i korpus K2 - gdzie nie ma takiego powiązania w nazwie firmy. W toku analiz autorzy koncentrują się na rekonstrukcji samoopisu i autoprezentacji agencji (frekwencyjność i przekrój przez strukturę leksykalną korpusów) w kontekście profilu komunikacyjnego i demograficznego badanych agencji public relations. Analiza leksykalna korpusów pozwoliła także zidentyfikować elementy, które - w oczach praktyków rynku - uznawane są za istotne dla profesjonalnego public relations, a tym samym stanowią podstawę tożsamości profesjonalnej branży PR. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
1--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warsaw
  • SWPS University
  • Faculty of Economics in Opole, The WSB University in Wroclaw
Bibliografia
  • Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Wydawnictwo Bernardinum.
  • Bartmiński, J. (2006). Językowe podstawy obrazu świata. Wydawnictwo UMCS.
  • Berger, P., & Luckmann, T. (2020). Społeczne tworzenie rzeczywistości. PWN.
  • Gries, S. (2014). Quantitative corpus approaches to linguistic analysis: seven or eight levels of resolution and the lessons they teach us. In Irma Taavitsainen, Merja Kytö, Claudia Claridge, & Jeremy Smith (eds.), Developments in English: expanding electronic evidence, 29-47. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mańczyk, A. (1982). Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • PAP. (2022). Rynek agencji public relations w Polsce to 934 podmioty. dostęp May 19, 2022, from https://www.pap.pl/mediaroom/915534,rynek-agencji-public-relations-w-polsce-934-podmioty-szacowany-przychod-ze
  • Pawłowski, A. (2001). Metody kwantytatywne w sekwencyjnej analizie tekstu. Wyd. Uniwersytetów Warszawskiego i Wrocławskiego.
  • Pawłowski, A. (2003). Lingwistyka korpusowa - perspektywy i zagrożenia. Polonica, 22/23, pp.19-31.
  • Sinclair, J. (1991). Corpus, concordance, collocation. Oxford University Press.
  • Stasiuk-Krajewska, K. (2012). Public Relations jako system ekspercki późnej nowoczesności - tożsamość i samorefleksja. [w] M. Graszewicza (pod red), Teorie komunikacji i mediów 5. Oficyna Wydawnicza ATUT, pp. 174-184.
  • Stasiuk-Krajewska, K. (2017). Public Relations - między samoopisem a autoprezentacją. Badania własne. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 313, pp. 173-186.
  • Stasiuk-Krajewska, K. (2018). Media i dziennikarstwo. Struktury dyskursu i hegemonia. Dom Wydawniczy Elipsa.
  • Stasiuk-Krajewska, K., & Ulidis, M. (2018). Language, identity and discourse - between theory and methodology. The idea of empirical research. Dziennikarstwo i Media. Metodologie i praktyki, 9, pp. 139-156.
  • Stefanowitsch, A. (2020). Corpus linguistics: A guide to the methodology. Language Science Press.
  • Szuba, P. (2022). Komunikacja kryzysowa. Analiza sektora agencji public relations. Wydawnictwo Newsline.
  • Tworzydło, D., Gawroński, S., & Szuba, P. (2020). Importance and role of CSR and stakeholder engagement strategy in polish companies in the context of activities of experts handling public relations. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(1), 64-70.
  • Tworzydło, D., Gawroński, S., Szuba, P., & Kuca, P. (2022). Satisfaction level of public relations practitioners with their profession in the context of the challenges of the PR industry in Poland. International Journal of Work Organisation and Emotion, 13(1), pp. 37-56.
  • Tworzydło, D., & Szuba, P. (2022). Rynek agencji public relations w Polsce. Stan i perspektywy po pandemii COVID-19. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 44(2), pp. 71-82.
  • Tworzydło, D., Szuba, P., & Zajic, M. (2017). Analiza kondycji branży public relations. Newsline.
  • Umpirowicz, S. (2001). Internetowe narzędzia public relations. In S. Ślusarczyk, J. Świda, & D. Tworzydło (Eds.), Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji (t. 2). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
  • Wendland, M. (2011). Konstruktywizm komunikacyjny. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Zborowski, M. (2013). Modelowanie witryn internetowych uczelni wyższych o profilu ekonomicznym [Unpublished doctoral dissertation]. Uniwersytet Warszawski.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171686636

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.