PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 88 Stosunki społeczne. Tożsamość. Miejsce. Komunikacja | 101--123
Tytuł artykułu

School Architecture, its Adaptability and Forms of Student's Life at School: a Case Study of The Art High School in Cracow

Warianty tytułu
Architektura szkoły, jej adaptabilność i przejawy życia uczniów w szkole: studium przypadku liceum plastycznego w Krakowie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The case study research presented here focuses on the modern building of the State High School of Fine Arts in Cracow. The objective was to examine the adaptability of school architecture in response to new educational challenges. The survey gathered data using a paper questionnaire involving most students (N = 167). Mixed techniques were used to collect data, including participant drawings and free statements. The investigated issues included evaluating the school's responsiveness to students' needs, understanding the meaning of places, identifying students' favourite places, and exploring the emotional relationship and identification with school goals and use of school space. The findings indicate that students value the school's artistic ambience, desire greater space flexibility for participation and creativity, and a dedicated area for everyday needs.(original abstract)
Przedstawione tu badania studium przypadku koncentrują się na modernistycznym budynku Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie. Celem projektu było zbadanie możliwości adaptacyjnych architektury szkolnej w odpowiedzi na nowe wyzwania edukacyjne. Badania przeprowadzono z użyciem papierowych kwestionariuszy; odpowiedzi na ankietę udzieliła większość uczniów szkoły (N = 167). Do zebrania danych wykorzystano techniki mieszane, w tym rysunki uczestników i swobodne wypowiedzi. Badane kwestie obejmowały ocenę responsywności szkoły na potrzeby uczniów, zrozumienie przez uczniów znaczenia miejsc, identyfikację ulubionych miejsc oraz analizę emocjonalnego związku i identyfikacji z celami szkoły a wykorzystanie przestrzeni szkolnej. Wyniki badania wskazują, że uczniowie cenią sobie artystyczną atmosferę szkoły, ale także pragną, by przestrzeń szkoły oferowała im możliwość większego uczestnictwa i kreatywności w definiowaniu miejsc, w których toczy się ich codzienne życie w szkole.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Appleton J.J., Christenson S.L., Kim D., Reschly A.L. (2006), Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument, "Journal of School Psychology", no. 44.
  • Barrett P., Davies F., Zhang Y., Barret L. (2017), The Holistic Impact of Classroom Spaces on Learning in Specific Subjects, "Environment and Behavior", vol. 49, no. 4.
  • Blumer H. (1969), Symbolic Interactionism: Perspective and Method, University of California Press, Berkeley.
  • Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, transl. Piotr Biłos, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Bourdieu P., Wacquant L.J.D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, transl. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Canter D. (1977), The psychology of place, Architectural Press, London.
  • Cresswell T. (2004), Place: a short introduction, Blackwell Publishing, Malden.
  • Frydenberg E., Ainley M., Russell V. (2005), Schooling Issue Digest: Student Motivation and Engagement. https://findanexpert.unimelb.edu.au/scholarlywork/270455-schooling-issue-digest-student-motivation-and-engagement (accessed: 15.06.2021).
  • Giddens A. (2006), Sociology, (5th ed.), Polity Press, Malden.
  • Giroux H.A. (2019), Toward a Pedagogy of Educated Hope under Casino Capitalism, "Pedagogia y Saberes", no. 50.
  • Gläser-Zikuda M., Ziegelbauer S., Rohde J., Conrad M., Limprecht S. (2012), Innovative Learning Environments. Inventory case study: The Jenaplan School of Jena, Centre for Educational Research and Innovation, OECD, 2012. https://www.oecd.org/education/ceri/DEU.THU.003.Finalwihcover.pdf
  • Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, transl. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  • Gruenewald D.A. (2003), The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place, "Educational Researcher", vol. 32, no. 4.
  • Hershberger R.G. (1992), A study of meaning and architecture, [w:] Nasar J.L. (red.), Environmental Aesthetics: Theory, Research & Applications, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Hertzberger H. (2008), Space and Learning, 010 Publishers, Rotterdam.
  • Hillier B., Hanson J. (1993), The social logic of space, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Jacyno M. (1997), Kontrkultura ubóstwa. Pierre'a Bourdieu koncepcja reprodukcji klas społecznych a problem reprodukcji otwartej, "Studia Socjologiczne", no. 3(146).
  • Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Lackney J.A. (2015), History of the Schoolhouse in the US, [w:] Rotraut W. (red.), Schools for the Future: Design Proposals from Architectural Psychology, Springer Fachmedien, Wiesbaden.
  • Martyniuk W. (2019), O doświadczaniu szkoły: studium fenomenologiczne szkolnej codzienności z perspektywy uczniów, Impuls, Kraków.
  • McLaren P. (1999), Schooling as a ritual performance: Toward a political economy of educational symbols and gestures, (3rd ed), Rowman & Littlefield Publishers Inc., Lanham.
  • Meighan R., Siraj-Blatchford I. (1997), A sociology of educating, Continuum International Publishing Group Ltd., London.
  • Nielsen T.W. (2004), Rudolf Steiner's Pedagogy of Imagination: A Case Study of Holistic Education, Peter Lang, Bern.
  • Price R.H., Bouffard D.L. (1974), Behavioral appropriateness and situational constraint as dimensions of social behaviour, "Journal of Personality and Social Psychology", no. 30(4).
  • Read H. (1943), Education Through Art, Faber and Faber Limited, London.
  • Robinson K. (2020), Building creativity into school, [w:] Murray H., White T. (red.), Planning Learning Spaces: A Practical Guide for Architects, Designers and School Leaders, Laurence King Publishing, London.
  • Russel J.A., Lanius U.F. (1984), Adaptation level and the affective appraisal of environments, "Journal of Environmental Psychology", no. 4.
  • Sfard A. (1998), On Two Metaphors for Learning and the Dangers of Choosing Just One, "Educational Researcher", vol. 27, no. 2.
  • Sigurdardóttir A.K., Hjartarson T. (2011), School Buildings for the 21st Century. Some Features of New School Buildings in Iceland, "CEPS Journal", vol. 1, no. 2.
  • Strauss A.L. (1993), Continual permutations of action, Aldine De Gruyter, New York.
  • Uline C. (1997), School Architecture as a Subject of Inquiry, "Journal of School Leadership", t. 7, nr 2.
  • Uline C., Tschannen-Moran M. (2008), The walls speak: the interplay of quality facilities, school climate, and student achievement, "Journal of Educational Administration", vol. 46, no. 1.
  • Walden R. (2015), Introduction, [w:] Rotraut W. (red.), Schools for the Future: Design Proposals from Architectural Psychology, Springer Fachmedien, Wiesbaden.
  • Wałaszewski K. (2018), Tysiąc szkół na Tysiąclecie: Szkoły Tysiąclecia - architektura, propaganda, polityka, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
  • Włodarczyk M. (2007), Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, "Wiadomości Konserwatorskie", no. 22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171689114

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.