PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 1 | 103--117
Tytuł artykułu

Znaczenie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie dystrybucyjnym. Studium przypadku na podstawie przedsiębiorstwa dystrybucyjnego X z siedzibą w Krakowie

Autorzy
Warianty tytułu
The Importance of Knowledge Management in a Distribution Company. A Case Study Based on a Distribution Company X Based in Krakow
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wykazanie, iż wdrażanie umiejętnych strategii zarządzania wiedzą przekłada się na realne sukcesy współczesnych firm i powinno być traktowane priorytetowo także przez przedsiębiorstwa o profilu dystrybucyjnym, które nierzadko w praktyce swojej działalności nie przykładają należytej wagi do zasobów o charakterze niematerialnym, w tym przede wszystkim do wiedzy i umiejętnego jej wykorzystywania. Artykuł niniejszy składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej w oparciu o analizę aktualnej literatury z zakresu zarządzania przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z wiedzą pojmowaną współcześnie w kategoriach wartości rynkowej. Gospodarka wolnorynkowa funkcjonująca w Polsce wymusza bowiem na przedsiębiorstwach bezustanne konkurowanie ze sobą nie tylko pod względem dóbr materialnych, ale także niematerialnych, do których wiedza się zalicza. Stanowi ona podwalinę kapitału intelektualnego. Pokrótce przybliżone zostaną zatem jej elementy składowe, aspekt historyczny jej wyodrębnienia jako wartości rynkowej oraz wybrane sposoby zarządzania nią, a także ich wpływ na efektywność podmiotów rynkowych. W tej części opracowania scharakteryzowane zostanie ponadto wybrane do badań polskie przedsiębiorstwo dystrybucyjne X z siedzibą w Krakowie, które funkcjonuje w branży instalacyjno-budowalnej. W części empirycznej, stanowiącej studium przypadku i opartej na metodach analizy danych i wywiadach, zaprezentowane zostaną natomiast procesy składające się na zarządzanie wiedzą w wybranym przedsiębiorstwie. Przybliżony zostanie aktualny stan zarządzania wiedzą w wybranej firmie, a także propozycje usprawnień w omawianym zakresie. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to show that the implementation of skilful knowledge management strategies translates into real successes of modern companies and should be treated as a priority also by companies with a distribution profile, which not infrequently in the practice of their activity do not pay due attention to intangible resources, including, above all, knowledge and its skilful use. This article consists of two parts: theoretical and empirical. In the theoretical part, based on the analysis of the current management literature, the most important issues related to knowledge understood today in terms of market value will be presented. The free market economy operating in Poland forces companies to compete with one another not only in terms of tangible goods, but also in terms of intangible goods, which include knowledge. It is the foundation of intellectual capital. Therefore, its components, the historical aspect of its identification as a market value and selected ways of its management, as well as their influence on the efficiency of market entities, will be briefly presented. This part of the paper will also characterise the Polish distribution company X, based in Kraków, which operates in the installation and construction industry, selected for the study. In the empirical part, which is a case study and based on data analysis methods and interviews, the processes constituting knowledge management in the selected enterprise will be presented. The current state of knowledge management in the selected company will be presented, as well as suggestions for improvements in this area. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--117
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Humanitas
Bibliografia
  • Armstrong G., Kotler Ph., Marketing, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  • Błaszczuk A., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2004.
  • Błaszczyk A., Brdulak J., Guzik M., Pawlaczuk A., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2003.
  • Brzeziński M., Wdrażanie innowacji technologicznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
  • Czubała A., Dystrybucja produktów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.
  • Drucker P.F., Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2009.
  • Grudzewski W.M., Merski J. (red.), Zarządzanie wiedzą istotą współczesnych organizacji inteligentnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, Warszawa 2004.
  • Jemielniak D., Koźmiński A.K., Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2021.
  • Karaś A., Piasecka-Głuszak A., Zarządzanie wiedzą - dlaczego tak ważne?, "Nauki o Zarządzaniu" 2013, nr 4.
  • Kisielnicki J., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  • Kłak M., Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2020.
  • Kramer J. (red.), Zachowania podmiotów rynkowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
  • Łapko A., Wagner N., Logistyka dystrybucji. Trendy - wyzwania - przykłady, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021.
  • Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2000.
  • Poskrobko B., Nauka o kreowaniu wiedzy. Podręcznik kreatywnego naukowca i menedżera, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2017.
  • Powichrowska B., Od zarządzania wiedzą do zarządzania w kolorze turkusu, "Przedsiębiorstwo i Finanse" 2018, nr 1.
  • Strojny M., Teoria i praktyka zarządzania wiedzą, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2000, nr 10.
  • Sudoł J., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce" 2008, nr 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171690064

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.