PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 1 (65) | 92--105
Tytuł artykułu

Metody badania modeli biznesowych

Autorzy
Warianty tytułu
Methods of Business Model Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono metody badawcze stosowane w analizie modeli biznesowych. Przedstawiono definicje modelu biznesowego zaproponowane przez różnych badaczy oraz podkreślono znaczenie metod badawczych właściwych dla tematyki modeli biznesowych. Przegląd literatury wykazał wykorzystanie metod, takich jak studium przypadku, badania sondażowe, eksperymenty, analiza literatury i analiza statystyczna. W artykule zaprezentowano charakterystykę wybranych metod badawczych. Każda z powyższych metod dostarcza materiału analitycznego, który można wykorzystać w badaniach nad modelami biznesowymi. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses research methods employed in the analysis of business models. Definitions of the business model proposed by various researchers are presented, and the significance of research methods pertinent to the topic of business models is emphasized. A literature review revealed the utilization of methods such as case studies, surveys, experiments, literature analysis, and statistical analysis. The article provides an overview of selected research methods, each of which furnishes analytical material that can be utilized in studies concerning business models. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
92--105
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Zachodniopomorska Szkoła Biznesu - Akademia Nauk Stosowanych
Bibliografia
  • Afuah A., Tucci C.L., Internet business models and strategies: Text and cases, New York 2000, t.2.
  • Amit R., Zott C., Creating value through business model innovation, "MIT Sloan Management Review" 2012, t. 53, nr 3.
  • Andreini D., Bettinelli C., Systematic Literature Review [w:] Business Model Innovation: From Systematic Literature Review to Future Research Directions, Springer International Publishing, Cham 2017.
  • Apanowicz J., Metodologia ogólna, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu 2002.
  • Apanowicz J., Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu 2000.
  • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Baden-Fuller C., Morgan M.S., Business models as models, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2-3.
  • Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 1991, t. 17, nr 1.
  • Bocken N.M.P., Mugge R., Bom C.A., Lemstra H.-J., Pay-per-use business models as a driver for sustainable consumption: Evidence from the case of HOMIE, "Journal of Cleaner Production", 10.10.2018, t. 198.
  • Brehmer M., Podoynitsyna K., Langerak F., Sustainable business models as boundary-spanning systems of value transfers, "Journal of Cleaner Production", 2017, t. 30.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., From Strategy to Business Models and onto Tactics, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2.
  • Casadesus-Masanell R., Zhu F., Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models, "Strategic Management Journal" 2013, t. 34, nr 4.
  • Chesbrough H., Business model innovation: it's not just about technology anymore, "Strategy & Leadership" 2007, t. 35, nr 6.
  • Cisek S., Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, "Przegląd Biblioteczny" 2010, t. 78, nr 3.
  • Czakon W., Łabędzie Poppera-case studies w badaniach nauk o zarządzaniu, "Przegląd organizacji", 2006, t. 9.
  • Czakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, "Przegląd Organizacji", 2011.
  • De Reuver M., Bouwman H., Maclnnes I., Business model dynamics: a case survey, "Journal of theoretical and applied electronic commerce research" 2009, t. 4, nr 1.
  • Demil B., Lecocq X., Business model evolution: In search of dynamic consistency, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2-3.
  • Eisenhardt K.M., Building theories from case study research, "Academy of management review" 1989, t. 14, nr 4.
  • Eppler M.J., Hoffmann F., Does method matter? An experiment on collaborative business model idea generation in teams, "Innovation" 2012, t. 14, nr 3.
  • Foss N.J., Saebi T., Fifteen Years of Research on Business Model Innovation, "Journal of Management" 2016, t. 43, nr 1.
  • Garnsey E., Lorenzoni G., Ferriani S., Speciation through entrepreneurial spin-off: The Acorn-ARM story, "Research Policy" 2008, t. 37, nr 2.
  • Gassmann O., Frankenberger K., Sauer R., Leading Business Model Research: The Seven Schools of Thought [w:] Exploring the Field of Business Model Innovation, Springer International Publishing, Cham 2016.
  • George G., Bock A.J., The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2011, t. 35, nr 1.
  • Grzegorczyk W., Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu [w:] Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2015.
  • Jabłoński A., Longitudinalne badania modeli biznesu przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" 2016, nr 6(954).
  • Karbownik K., Możliwości wykorzystania kwestionariuszy badawczych w zarządzaniu, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie" 2017, nr 25, t. 2.
  • Krajewski M., O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, "Uwagi podstawowe. Uniwersytet Śląski, Gliwice", 2010.
  • Krok E., Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, "Zeszyty Naukowe. Studia Informatica/Uniwersytet Szczeciński", 2015.
  • Lachiewicz S., Matejun M., Studia przypadków karier menedżerskich absolwentów Politechniki Łódzkiej, "Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej", 2010.
  • Lambert S., A Conceptual Framework for Business Model Research, "21st Bled eConference eCollaboration", 2008.
  • Lieder M., Asif F.M.A., Rashid A., A choice behavior experiment with circular business models using machine learning and simulation modeling, "Journal of Cleaner Production", 2020, t. 258.
  • Lindgardt Z., Reeves M., Stalk G. Jr., Deimler M., Business Model Innovation: When the Game Gets Tough, Change the Game [w:] Own the Future, John Wiley & Sons, Ltd, John Wiley & Sons, Ltd 2012.
  • McKibbon A., Systematic reviews and librarians, "Library trends" 2006, t. 55, nr 1.
  • Niemczyk J., Metodologia nauk o zarządzaniu [w:] Podstawy metodologii w naukach o zarządzaniu, W. Czakon (red.), Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.
  • Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1977.
  • Reuver M. de, Bouwman H., MacInnes I., What Drives Business Model Dynamics? A Case Survey [w:] Eighth World Congress on the Management of eBusiness (WCMeB 2007), 2007.
  • Ritter T., Lettl C., The wider implications of business-model research, "Long Range Planning" 2018, t. 51, nr 1.
  • Saebi T., Lien L., Foss N.J., What Drives Business Model Adaptation? The Impact of Opportunities, Threats and Strategic Orientation, "Long Range Planning" 2017, t. 50, nr 5.
  • Sosna M., Trevinyo-Rodríguez R.N., Velamuri S.R., Business Model Innovation through Trial-and Error Learning: The Naturhouse Case, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2.
  • Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Książka i Wiedza 2006.
  • Stanisławski R., Triangulacja technik badawczych w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie" 2017, t. 178, nr 4.
  • Stańczyk S., Metodyka badań kultury organizacyjnej, "ORGANIZATIONAL CULTURE RESEARCH METHOD." 2012, nr 272.
  • Stańczyk-Hugiet E., Metody eksperymentalne w badaniach ekonomicznych, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", 2012, t. 17.
  • Sudoł S., Nauki o zarządzaniu: podstawowe problemy, kontrowersje i propozycje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2012.
  • Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 2005.
  • Täuscher K., Abdelkafi N., Scalability and robustness of business models for sustainability: A simulation experiment, "Journal of Cleaner Production", 2018, t. 170.
  • Teece D.J., Business models, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2-3.
  • Tongur S., Engwall M., The business model dilemma of technology shifts, "Technovation" 2014, t. 34, nr 9.
  • Weill P., Malone T.W., Apel T.G., The business models investors prefer, "MIT Sloan Management Review" 2011, t. 52, nr 4.
  • Weill P., Vitale M., Place to space: Migrating to eBusiness Models, Harvard Business Press, Harvard Business Press 2013.
  • Weking J., Böttcher T., Hermes S., Hein A., Does Business Model Matter for Startup Success? A Quantitative Analysis, "Proceedings of the 27th European Conference on Information Systems (ECIS)", 2019.
  • Wirtz B.W., Schilke O., Ullrich S., Strategic Development of Business Models: Implications of the Web 2.0 for Creating Value on the Internet, "Long Range Planning" 2010, t. 43, nr 2.
  • Witaszek Z., Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, "Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej", 2007, t. 48.
  • Yin R.K., Campbell D.T., Case study research and applications : design and methods, SAGE Publications, SAGE Publications 2018.
  • Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne: zadania i sprawdziany, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171692392

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.