Warianty tytułu
The place of the child and the teacher in Montessorian institutions.
Języki publikacji
Abstrakty
W części teoretycznej artykułu został przedstawiony zarys koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, natomiast w części empirycznej dokonano opisu przebiegu badań własnych oraz zaprezentowano wyniki. Badania autorskie miały na celu uzyskanie aktualnych informacji na temat funkcjonowania placówek działających według założeń koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w Polsce. Informacje te zostały uzyskane za pomocą wywiadów z osobami, które związane są na co dzień z placówkami montessoriańskimi (przedszkolami, szkołami). Analiza materiału empirycznego ujawniła, że rodzice i nauczyciele postrzegają ich funkcjonowanie, afirmując takie kategorie kluczowe dla tej koncepcji jak: samodzielność dzieci, indywidualizacja pracy dziecka, samodyscyplina dzieci, wspierająca rola nauczyciela, pogłębiona weryfikacja osiągnięć edukacyjnych. Natomiast zarówno pozytywne, jak i negatywne znaczenie nadają trzem innym ważnym kategoriom: swoboda działania dziecka, relacje między dziećmi, indywidualne podejście nauczycieli do dziecka. (abstrakt oryginalny)
The theoretical part of the paper presents an outline of Maria Montessori's pedagogical concept, while the empirical part describes the course of her own research and presents its results. The author's research was aimed at obtaining up-to-date information on the functioning of institutions operating according to the assumptions of Maria Montessori's pedagogical concept in Poland, from people who are associated with Montessorian institutions (kindergartens, schools) on a daily basis. The analysis of empirical material revealed that parents and teachers perceive their functioning by affirming such key categories as: children's independence, individualization of child work, children's self-discipline, supporting role of the teacher, in-depth verification of educational achievements. On the other hand, both positive and negative meanings are given to three other important categories: the child's freedom of action, relationships between children, and the individual approach of teachers to the child.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Dolnośląski
Bibliografia
- Bednarczuk B., Psychologiczne podstawy pedagogiki Marii Montessori, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska" Lublin - Polonia Sectio J, Vol. XIII, 2000.
- Buk-Cegiełka M., Pedagogika Montesssori - elementy teorii i praktyki, "Roczniki Pedagogiczne" 2013, Tom 5(41), numer 2.
- Ciepiela K., Koncepcja wychowania według Marii Montessori, "Studium Vilnense" A, 2020, vol. 17.
- Guz S., Przygotowanie do samokształcenia w edukacji Marii Montessori [w:] Edukacja w systemie Marii Montessori - wychowaniem do wartości, red. M. Miksza, Wydawnictwo Palatum, Łódź 2014.
- Guzik A., Pedagogika Marii Montessori - szansa dla edukacji szkolnej w ponowoczesności, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne - Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2012.
- Jacewicz A., Koncepcja pedagogiki Marii Montessori w poglądach studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku. Fragment badań, "Zagadnienia Społeczne" 2018, nr 2 (10).
- Jordan J., Pedagogika Marii Montessori, "TRENDY Uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN" 2005, nr 3.
- Kaźmierska K., Biografia a tożsamość narodowa, Uniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii Kultury, Łódź 1997.
- Kolasa-Skiba A., Skiba W., Wpływ pedagogiki Marii Montessori na wszechstronny rozwój dzieci, "Edukacja. Terapia. Opieka" 2021, Volume 3, s. 190 - 206.
- Lillard A., Else-Quest N., The early years: evaluating Montessori education, "Science" 2006, vol. 313 (5797), s. 1893 - 1894.
- Lillard P. P., Montessori. Nowoczesne podejście. Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców I nauczycieli, Grupa Wydawnicza Harmonia Universalis, Gdańsk 2019.
- Marshall Ch., Montessori education: a review of the evidence base, "Npj Science of Learning" 2017, 2:17.
- Montessori M., Domy dziecięce, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2005.
- Montessori M., Sekret dzieciństwa, PWN, Warszawa 2018.
- Montessori M, Dziecko w rodzinie, PWN, Warszawa 2020.
- Montessori M., Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku, PWN, Warszawa 2020.
- Poussin Ch. Roche H., Hamidi N., Metoda Montessori od 6 do 12 lat. Pomóż swojemu dziecku osiągnąć samodzielność, Wydawnictwo RM, Warszawa 2017.
- Rostańska E., Proces a rezultat. Bazowe i docelowe składniki przestrzeni edukacyjnej [w:] Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Wydawnictwo LIBRON - Filip Lohner, Kraków 2016.
- Surma B., Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Wydawnictwo Palatum, Kraków 2008.
- Skórzyńska I., Dobre C. F., Jonda B., Wachowiak A., O złożonej relacji i narratorek w kontekście badań historii życia kobiet w Polsce, Rumunii i byłej NRD okresu komunizmu [w:] Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje - Egzemplifikacje - Dylematy metodologiczne, red. M. Piorunek, UAM Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2016.
- Śliwerski B., Paradoksy polskiej edukacji [w:] Edukacja w systemie Marii Montessori - wychowaniem do wartości, red. M. Miksza (red.), Wydawnictwo Palatum, Łódź 2014.
- Wiśniewska-Kin. M., Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej - ujęcie porównawcze, "Studia Edukacyjne" nr 38, Poznań 2016, pp. 125 -140.
- Wójcik A., Pedagogika Montessori - ciągle aktualne wyzwanie dla współczesnej pedagogiki, "Edukacja - Technika - Informatyka" 2018, nr 1/23.
- Zwierzchowska I., (Nie)Świadoma decyzja, czyli o motywach wyboru przedszkola Montessori, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2018, T. XXXVII, z. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171692934