PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 784 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe | 243--254
Tytuł artykułu

TQM - idea, zasady i program wdrażania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stwierdzono, że wiele polskich firm realizuje strategię globalnego zarządzania przez jakość (Total Quality Management - TQM). Dobrym punktem wyjścia do opracowania i wdrażania w firmie strategicznego programu TQM jest system jakości zbudowany wg wytycznych oraz norm ISO serii 9000 i 10000. Postawiono pytanie: w jakim stopniu system zarządzania jakością zbudowany wg norm ISO serii 9000 pokrywa elementy koncepcji TQM?
EN
Many companies are working very hard to achieve good quality goods and services, which provide a route towards business excellence. This paper presents main ideas, rules and structural elements of TQM-Konception. TQM is a method of management which is a particular philosophy-way of thinking and the effectiveness will be reclected by the results. TQM define the present effort and enable companies to achieve high levels both of global competitiveness and effective savings. TQM should be practical and at the same time show responsibility towards people affected by it. Main management should have a soul and consider the needs of those affects. Are ISO 9000, 10000 and TQM Routes to Business Excellence? (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Crozier M.: Przedsiębiorstwo na podsłuchu, PWN Warszawa, 1993.
  • Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. PAN, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, 1965.
  • Juran-Handbuch J.M.: der Qualitätsplanung. Landsberg/Lech. 1990.
  • Frehr H-U.: Total Quality Management. Unternehmensweite Qualitätsverbesserung. C. Hanser Verlag München, Wien, 1993.
  • Bösenberg D., Metzen H.: Lean Management durch schlanke Konzepte. Verlag Moderne Industrie, Landsberg, 1992.
  • Kamiske F., Brauer J.P.: Qualitätsmanagement von A bis Z. Erläuterung moderner Begriffe des Qualitätsmanagements. C. Hanser Verlag München, Wien, 1983.
  • Lisiecka K.: Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym. Akademia Ekonomiczna, Katowice, 1993.
  • Seghezzi H.D.: Integriertes Qualitätsmanagement. Das St. Galler Konzept. C. Hanser Verlag München, Wien, 1996.
  • Töpfer A., Mehdom H.: Total Quality Management. Anforderungen und Umsetzung im Unternehmen. 4. aktualisierte Auflage, Luchterhand, 1995.
  • Lisiecka K.: Od ISO do TQM. "Problemy Jakości" nr 7/1997.
  • Dlaczego TI QIU EM. Master of Business Administration, nr 1/1997.
  • Lisiecka K.: Zasada doskonalenia jakości w programie wdrażania TQM. "Problemy Jakości" nr 3/1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004706

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.