PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 784 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe | 309--321
Tytuł artykułu

Benchmarking jako metoda analizy porównawczej w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza porównawcza została zdefiniowana jako ciągły proces poszukiwania pośród konkurencji lub poza nią firm o pozycji lidera w danej dziedzinie, charakteryzującymi się najlepszymi praktykami /działaniami w określonych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Wspomniane praktyki/ działania wykorzystywane są jako wzorce działania celem osiągnięcia lepszych wyników przez przedsiębiorstwo wykorzystujące analizę porównawczą.
Analiza porównawcza jest procesem obejmującym wszystkie obszary zarządzania od analizy kosztów aż po zarządzanie zasobami ludzkimi włącznie, przy czym elementem wspólnym jest spojrzenie na wszystkie obszary z rynku.
Z tego też wynikają rodzaje analizy:
• wewnętrzna,
• funkcjonalna,
• konkurencji.
Popularność zastosowania procesu "równania do najlepszych" głównie w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Europie wynika z faktu przełamania sposobu myślenia o konkurencji. Nastąpiła wymiana informacji o "najlepszych praktykach" zamiast ich utajnienia. Korzyści z takiego podejścia są wymierne i skłaniają do wniosku o konieczności podobnych działań również w Polsce, szczególnie jeżeli myślimy o wejściu do Unii Europejskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
The benchmarking was defined as a continuous process of competitors and other companies screening, in order to discover best practices /processes in different areas of business activity. The identified practices/ processes are set as activity patterns so as the company, which adopted the method, could excel in its results.
Benchmarking is a process encompassing the total scope of management practices, i.e. including cost analyses but also human resources. The common attitude is derived from a market in a broad perspective.
This is also the reason for benchmarking analysis categories:
• internal,
• functional,
• competitor.
The popularity of applied benchmarking in the United States, Japan and Europe comes from a breakthrough in attitude towards competitors. Resulting benefits are tangible and confirm a necessity to promote it in Poland, especially on our way to the European Union. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Barnard J.: Benchmarking in the service sector. "Organization Development Journal" nr 4, Winter 1994.
  • Benchmarking - next generation. Harry L.M. Artian vice president Colgate-Palmolive, Management Review 1993.
  • Brooks R., Wragg T.: Benchmarking for the best business. "Managing Service Quality" September 1993.
  • Camp R.C.: A bible for benchmarking, by Xerox. "Financial Executive" July/August 1993.
  • Camp R.C.: Benchmarking - the search for industry best practices that to lead to superior performance. ASQC Quality Press 1989.
  • Enslow B.: The benchmarking bonanza. "Across the Board", April 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004718

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.