PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 266 | 91--100
Tytuł artykułu

Badania marketingowe a wybór formy internacjonalizacji firmy

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing Research vs Selection of the Form of Internationalisation of a Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono problem wyboru właściwej formy zaangażowania przedsiębiorstw polskich na rynkach zagranicznych. Podkreślono rolę badań marketingowych we wspomaganiu decyzji. Dla potrzeb analizy wyodrębniono cztery główne formy międzynarodowego zaangażowania firmy: eksport bezpośredni, kontrakt produkcyjny, joint venture, inwestycję bezpośrednią. Omówiono trzy główne przesłanki, które wpływają na dokonywany przez przedsiębiorstwo wybór i powinny zostać objęte badaniami marketingowymi. Są to: ocena własnych zasobów firmy, ocena zagranicznego otoczenia oraz określenie celów do których osiągnięcia dąży firma angażując się na rynku zagranicznym.
EN
The process of making decision as to selecting a form of internationalisation of an enterprise calls for the analysis of several premises which justify this selection, The analysis of premises includes evaluation of the firm's own resources, assessment of foreign environment and determination of the aims of internationalisation. In order to carry out such an analysis a wide spectre of information has to be gathered. To assess the firm's own resources one should collect and analyse the information on its financial potential, quality of personnel, hitherto activity on foreign markets and production profile. The analysis of foreign environment requires gathering and processing of information on the economy of a given country, its technological level, legal regulations, political, demographic, and social situation, and the like. While determining the aims of internationalisation one should analyse market, economic and raw material motives. Correctly done marketing research plays a significant role in appropriate gathering, processing and elaborating of the above-mentioned information. This guarantees that the information will be very useful, which will favour optimisation of decision making process as regards internationalisation of a firm's activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004855

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.