PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 839 Gospodarka turystyczna : wybrane zagadnienia jej funkcjonowania | 32--47
Tytuł artykułu

Zastosowanie reguły STP (segmentacja, celowanie, pozycjonowanie) w działających w Polsce przedsiębiorstwach turystycznych

Autorzy
Warianty tytułu
Application of the STP (Segmenting, Targeting, Positioning) Formula in the Existing Tourist Enterprises in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na współczesnym rynku turystycznym coraz więcej firm konkuruje ze sobą o zainteresowanie i pieniądze klienta. W tej walce nie wystarczy posługiwać się instrumentami marketingowymi, ich użycie ma być bowiem konsekwencją świadomie i profesjonalnie stosowanej reguły STP - segmentacji, celowania, pozycjonowania. Brak lub niekonsekwencja w jej wdrażaniu może przeszkodzić w czerpaniu korzyści ze współczesnych kierunków rozwoju turystyki. W Polsce zauważa się pewne zmniejszenie się iiczby przyjeżdżających turystów; sami Polacy w mniejszym stopniu korzystają z oferty krajowej, a sporą część rynku przechwyciły funkcjonujące w naszym kraju zagraniczne firmy turystyczne. Mówi się często, że ich przewaga to wynik zainwestowania bardzo dużego kapitału. Ale wydaje się, że głównymi źródłami ich sukcesów są: różnicowanie zachowań ze względu na rozpoznanie potrzeby nabywców, uczciwa w stosunku do nich postawa oraz myślenie długookresowe, którego filarem jest reguła STP. Z tych doświadczeń korzysta już wiele polskich firm. Pokonując bariery mentalne, finansowe i organizacyjne, modyfikują ofertę pod kątem cech docelowych segmentów i oferują swoim klientom cenione przez nich wartości.
Celem niniejszego artykułu jest próba wskazania możliwości zastosowań reguły STP poprzez nadanie jej wymiaru praktycznego w realnych warunkach funkcjonowania polskiej gospodarki turystycznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The core of the modern strategic marketing may be considered to be the STP marketing. It is essentially dividing the customers into possibly homogeneous groups, then looking among these groups for those whose needs are the most compatible with on enterprise's offer, and finally trying to stand out in the customers' eyes, offering them just what they are looking for. The theoretical knowledge of this formula is quite extensive; the problem is to put it into practice, and this concerns also tourist enterprises. This paper presents examples of utilising this knowledge in tourist agencies and hotels. It also discusses the socio-economic barriers to its widespread implementation in the Polish tourist industry. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Barlik E.: Sprytna firma umie słuchać. "Businessman" 1998 nr 12.
  • Bieńkowska M.: Polowanie na myśliwych. "Nowy Rynek" 1999 nr 26.
  • Birbaum M.: Podróże w interesach. "Puls Biznesu" 1999 nr 90.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa: PWE 1997.
  • Gierycz D.: Tulipan wśród sosen. "Nowy Rynek" 1997 nr 5.
  • Kłeczek R., Kowal W., Woźniczka J.: Strategiczne planowanie marketingowe. Warszawa: PWE 1997.
  • Klimkowski M.: Wakacje z duchami. Na urlop do polskiego zamku lub pałacu. "Wprost" 1999 nr 16.
  • Kotler P.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska 1994.
  • Marketing usług. Red. A. Styś. Wrocław: Wydawnictwo AE im. Oskara Langego 1996.
  • Marktforschung im Tourismus. Bericht über eine Fachtagung für Tourismus. Starberg: Studienkreis für Tourismus E.V. 1972.
  • Olchowik L.: Ving o sobie i Polakach. "Gazeta Turystyczna" 1999 nr 2.
  • Paczkowski K.: Orbis walczy! Na podstawie raportów domów maklerskich. "Magazyn Finansowy" 1999 nr 6.
  • Podstawka K.: Podstawy marketingu. Warszawa. Centrum Prywatyzacji 1991.
  • Przybyłowski K., Hartley S., Kerin R., Rudelius W.: Marketing. Pierwsza polska edycja. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC 1998.
  • Seidler В.: Rozterki biur podróży. "Magazyn Finansowy" 1999 nr 6.
  • Słowik A.: Jak pozyskać... lojalnego klienta? "Gazeta Turystyczna" 1999 nr 2.
  • Thunhurst A.: Działalność biura recepcji. Fachowa obsługa gości. Warszawa. Polska Agencja Promocji Turystyki 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000006496

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.