PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 831, t. 1 Budżetowanie przychodów i kosztów. Tom 1, Referaty | 92--97
Tytuł artykułu

Ogólne zasady budżetowania w przedsiębiorstwie przemysłowym

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono budżetowanie w przedsiębiorstwie jako proces uwarunkowany innymi analizami i korzystający z ich wyników. Omówiono miejsce budżetów w strukturze planów oraz w systemie analiz poziomych.
EN
In the process of transformation of Polish Economy, we observe the growing role of management accounting. Planning is the first function of management. So it is not possible to manage without planning. A budget is a plan of expected results, expressed in numerical terms (in financial or in nonfinancial terms). Plans are prepared the most precisely only when they are expressed in numerical terms. However it is possible to plan precisely only within a short period of time. That is why, a budget is a short-range plan, usually prepared for the coming year. Budgeting is conditioned by vertical and horizontal analyses. The horizontal analyses result from the fundamental methodological directives of management. The vertical analyses make it possible to express a budget in numerical terms. The fundamental budget formula present the interrelationships among costs and volume and how they impact profit. This leads to a series of analyses: beginning from separation of fixed and variable costs, via to standard model of variable costs to cost-volume-profit analysis (C-V-P analysis).(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Belkaoui A. (1985): Accounting Theory. Harcourt Brace Jovanovich, Publishers.
  • Cooper R. (1988): The Rise of Activity-Based Costing - Part Two: When Do I Need an Activity-Based Cost System? "Journal of Cost Management.
  • Hofer C., Schendel D. (1978): Strategy Formulation: Analytical Concepts. West Publishing Company.
  • Horngren C.T., Foster G., Datar S. (1994): Cost Accounting: A Managerial Emphasis. Prentice Hall.
  • Koontz H., Q'Donnel C., Weihrich H. (1984): Management. McGraw-Hill Book Company.
  • Lee T.A. (1993): Income and Value Measurement. Chapman & Hall. University and Professional Division.
  • Lynch L.M., Williamson R.W. (1983): Accounting for Management, Planning and Control. McGraw-Hill Book Company.
  • Ward K. (1993): Strategic Management Accounting. Butterworth - Heinemann Ltd., Oxford.
  • Wheelwright S. (1984): Manufacturing Strategy: defining the missing link, "Strategic Management Journal", No. 5.
  • Zadora K. (1995): Marże bezpieczeństwa w analizie С - V - P. Badania statutowe, Katowice 1995, Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000007086

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.