PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | 14 | nr 843 Aspekty makro- i mikroekonomiczne | 9--14
Tytuł artykułu

Teoria konsumpcyjnych łańcuchów celów i środków jako konceptualna podstawa segmentacji rynków międzynarodowych

Warianty tytułu
The Theory of Consumer Means-end Chains as a Conceptual Basis for International Segmentation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Teoria konsumpcyjnych łańcuchów celów i środków (MEC - Means-end chains) może stanowić podstawę międzyrynkowej segmentacji globalnej, jak również segmentacji rynku krajowego. Ideą tej teorii, opracowanej w 1972 r.przez A. Newella i H.A. Simona, jest założenie, że atrybuty produktów są dla konsumenta informacją, czy pożądane przez nich cele, a mianowicie wartości i bezpośrednie korzyści będą spełnione przez dane produkty. Autorka sugeruje, że dodatkowo przy pomocy metody MEC można przeprowadzić identyfikację i segmentację rynków międzynarodowych, a w przypadku przedsiębiorstw podjąć działania umożliwiające rozwój produktów w większym stopniu dostosowanych do oczekiwań potencjalnych klientów.
EN
This paper presents a conceptualization of consumer means-end chains (MEC). The key idea underlying MEC is that product attributes are means for consumers to obtain desired ends, namely values and direct benefits yielded by those attributes. The author suggests that MEC provides a suitable basis for international segmentation. The paper is of theoretical character. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Abbott L,: Quality and Competition. Westwood: Greenwood Press 1955.
  • Albaum G., Strandskov J., Duerr E., Dowd L.: International Marketing and Export Management. Cambridge: Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1994.
  • Claeys C., Swinnen A., Abeele P.V.: Consumer's Means-End Chains for "Think" and "h'eel" Products. "International Journal of Research in Marketing" 1995 vol. 12.
  • Gajewski S.: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 1994.
  • Garbarski L.: Zachowania nabywców. Warszawa: PWE 1998.
  • Grzegorczyk W.: Marketing na rynkach zagranicznych. Warszawa: Biblioteka Menedżera i Bankowca. "Zarządzanie i Finanse" 1998.
  • Gutman J.: A Means-End Chain Model Based on Consumer Categorization Processes. "Journal of Marketing" 1982 vol. 46 (Spring).
  • Jachnis A., Terelak J.F.: Psychologia konsumenta i reklamy. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANIA 1998.
  • Kotler P., Armstrong G.: Principles of Marketing. Englewood Cliffs: Prentice Hall 1988.
  • Leksykon marketingu. Pod red. I. Altkorna i T. Kramera. Warszawa: PWE 1998.
  • Mazurek-Łopacińska K: Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej. Wrocław: Wyd. AE 1997.
  • Newell A.. Simon H.A.: Human Problem Solving. Englewood Cliffs: Prentice Hall 1972.
  • Reynolds T.J., Gengler Ch.E., Howard DJ.: A Means-End Analysis of Brand Persuasion Through Advertising. "International Journal of Research in Marketing" 1995 vol 12.
  • Rokeach M.J.: The Nature of Human Values. New York: Free Press 1973.
  • Schroeder I: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Poznań: Wyd. AE 1996.
  • ter Hofstede F, Audenaert A., Steenkamp J.-B.E.M., Wedel M.: An Investigation into the Nr Association Pattern Technique as a Quantitative Approach to Measuring Means-End Chains. "International Journal of Research in Marketing" 1998 vol. 115.
  • ter Hofstede F., Steenkamp J.-B.E.M., Wedel M.: International Market Segmentation Based on Consumer - Produkt Relations. "Journal of Marketing Research" 1999 vol. 36 (February).
  • Tolman E.G.: Purposive Behaviour in Animals and Men. New York: Century 1932.
  • Yip G.S.: Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna. Warszawa: PWE 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000007361

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.