PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | nr 541 | 31--48
Tytuł artykułu

Potrzeby i motywy jako przesłanki wewnętrzne warunkujące uprawianie turystyki

Autorzy
Warianty tytułu
Needs and Motives as Internal Premises Conditioning Participation in Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza wewnętrznych przyczyn podejmowania decyzji o podróżach i konsumpcji turystycznej. Autor bada wzajemne powiązania pomiędzy elementami decydującymi o zachowaniu wobec turystyki (bodźce, potrzeby, nacisk, presja, motywacja, zachowania, doświadczenie). Jako dominujące motywacje wymienia: potrzeby poznawcze, społeczne, estetyczne, potrzeba prestiżu, interesy i sprawy zawodowe.
EN
A contemporary man in his lifetime undertakes all sorts of decisions. Since his primordial days a men has traversed space and time so in his essence he is a traveller. He takes decisions concerning, among others, his trips and tourist consumption. The decision to participate in tourist traffic is influenced by two groups of factors: internal, that is an individual's personal motivation, and external, not directly dependent on him, which can defined and determinants. The aim of the present article is to analyze the internal causes of making decisions related to travelling and tourist consumption. The author analyzes the interrelations between such elements of the process determining the tourism oriented behaviour as: stimuli, needs, stress, motivation, behaviour, experience etc. As needs and motivation are the most important factors in this process the author presents some attempts at a classification of human needs and also identifies and describes the dominating morives (those which occur in almost all theories developed by researchers of tourism) that is: cognitive, social, emotional, aesthetic, pertaining to prestige and business. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--48
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bartoszewicz W., Zachowania turystów jako przedmiot badań marketingowych, "Problemy Turystyki" 1983, nr 3/4.
  • France L., Tourism and Tourists [w:] Travel and Tourism, ed. by P. Callaghan, Business Education Publ. Ltd. in Association with The Centre for Travel and Tourism, Tine & Wear 1989.
  • Gaworecki W.W., Ekonomika i organizacja turystyki, PWN, Warszawa 1978.
  • Giezgała J., Turystyka w gospodarce narodowej, PWE, Warszawa 1977.
  • Gontrowicz A., Zaniewski Z., Turystyka a potrzeby człowieka [w:] Potrzeby społeczne a kształtowanie ruchu turystycznego, cz. I, GKT IT, Warszawa 1979.
  • Holloway J.C., Plant R.U., Marketing for Tourism, Pitmon Publ., London 1989.
  • Kocowski T., Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa, Ossolineum, Wrocław 1982.
  • Krippendorf J., The Holiday Makers. Understanding the Impact of Leisure and Travel, Butterworth Heinemann, Oxford 1991.
  • Maslow A.H., Teoria hierarchii potrzeb [w:] J. Reykowski, Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, Warszawa 1964.
  • Orłowski M., Potrzeby człowieka a potrzeby turystyczne, "Problemy Turystyki", 1979, nr 3(5).
  • Pilotaż wycieczek zagranicznych, pod red. Z Kruczek, PUS "Mentor", Kraków 1996.
  • Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, ALBIS, Kraków 1996.
  • Przecławski K., Humanistyczne podstawy turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa 1986.
  • Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, WSiP, Warszawa 1970.
  • Szczepański J., Konsumpcja a rozwój człowieka, PWE, Warszawa 1981.
  • Winiarski R., Motywacja turystyczna: struktura i społeczne uwarunkowania, "Problemy Turystyki" 1988, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000008906

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.