PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | nr 554 | 39--55
Tytuł artykułu

Metodologiczne aspekty analizy mikrootoczenia organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Methodological Aspects of Analysing the Micro-environment of Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor prezentuje rolę monitoringu mikrootoczenia w analizie strategicznej. Przedstawiono poszczególne metody analizy mikrootoczenia m.in. model M. Porter`a, model rynku Abell`a, analiza udziałów rynkowych. Opisano również możliwości wykorzystania tych metod i sposobów do oceny atrakcyjności sektora.
EN
This article presents the role and placemicro-environment monitoring in strategic analysis. Several methods of micro-environment analysis are distinguished and described, including M. Porter`s 5 forces model, a map of strategic groups, analysis of market shares, stakeholder analysis, a method for assessing the level of concentration of a given sector, and Abell`s market model. The possibilities for using these methods and approaches to assess the attractiveness of sectors are also described. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
39--55
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Ansoff H. [1985], Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Askanas W. [1991], Zarządzanie strategiczne. Rola struktur w doborze strategii, University of New Brunswick (materiał powielony dla celów dydaktycznych).
  • Bednarczyk M. [1996], Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą, AE w Krakowie, Zeszyty Naukowe, Seria specjalna: Monografie, Kraków.
  • Bieniok H., Gruszczyńska-Malec G. [1996], Rola analizy strategicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, "Organizacja i Kierowanie", nr 2.
  • Bittel L. [1989], Krótki kurs zarządzania, PWN, Warszawa.
  • Faulkner D., Bowman C. [1996], Strategie konkurencji, Gebethner&Ska, Warszawa.
  • Duraj J. [1993], Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Drucker P. [1992], Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
  • Garrette B., Dussauge P. [1996], Strategie aliansów na rynku, Poltext, Warszawa.
  • Gierszewska G., Romanowska M. [1994], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Griffin R. [1996], Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  • Gruszczyńska-Malec G., Strużyna J. [1998], Analiza multistakeholder w koncepcji zarządzania- globalnego, [w:] materiały konferencyjne nt. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe, AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Johnson G., Scholes K. [1993], Exploring Corporate Strategy, Prentice Hall, Cambridge.
  • Kafel T. [1998], Metoda analizy "partnerów" jako narzędzie monitoringu otoczenia organizacji "non-profit" (na przykładzie naukowej biblioteki akademickiej) [w:] materiały konferencyjne nt. Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie naukowej biblioteki akademickiej, pod red. A. Sokołowskiej, AE w Krakowie, Kraków.
  • Kafel T. [1995], Metody portfelowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 3.
  • Krupski R. [1993], Metody i organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, Ossolineum.
  • Krupski R. [1998], Zarządzanie strategiczne. Koncepcje metody, AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Martyniak Z. [1993], Przesłanki stosowania zarządzania strategicznego informacjami w przedsiębiorstwie (referat), Jesienna Szkoła Zarządzania, Mądralin.
  • Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J. [1997], Toward a Theory of Stakeholder Identyfication and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Count, "Academy of Management Review".
  • Misiołek K. [1994], Analiza otoczenia dla potrzeb określania strategii, Zeszyty Naukowe, AE w Krakowie, Kraków, nr 417.
  • Obłój K. [1998], Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Obłój K. [1987], Strategia przetrwania organizacji, PWE, Warszawa.
  • Obłój K. [1993], Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Porter M. [1994], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Romanowska M. [1993], Rozwój analizy strategicznej przedsiębiorstwa, "Organizacja i Kierowanie", nr 4.
  • Steinmann H., Schreyoegg G. [1992], Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Strategor [1995], Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa.
  • Thompson A.A., Strickland A.J. [1992], Strategie Management Concept and Cases, Irwin, Homewood, Boston.
  • Trzcieniecki J. [1990], Grundlagen des strategischen Leitens [w:] Berichteaus der Fachlochschule, 13 Fachhochschule, Munster.
  • Wacławik Ł. [1997], Strategia czuwania - metoda informacyjnego wspomagania zarządzania strategicznego, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw", nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000008920

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.