PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 531 | 119--128
Tytuł artykułu

Porównywanie się z najlepszymi : benchmarking w systemie analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Comparing with the Best : Benchmarking in the System of Company's Competitive Edge Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Metody doskonalenia organizacji, jej podsystemów i poszczególnych obszarów operacjonalnych pomagają jej członkom podejmować racjonalne decyzje. Autor prezentuje benchmarking - popularną metodę poszukiwania najlepszych (wzorcowych) sposobów postępowania i może dotyczyć w zasadzie wszelkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zadaniem systemu jest zapoczątkowanie procesu uczenia poprzez rozstrzyganie o potrzebie samorozwoju.
EN
Methods of perfecting an organization, its sub-systems and individual operational areas help the members of an organization to make rational decisions. In principle two basic approaches may be differentiated: one based on a detailed analysis of the present state and making attempts leading to its improvement and the other based on the elaboration of model systems and executing a revolutionary change or a construction of a new system based on the best solutions. A popular method of searching for new organizational and operational solutions based on model solutions is benchmarking which also constitutes a yardstick in the comparison of companies with their rivals. The notion means that the achievements of a given enterprise with respect to a given success factor are analyzed and efforts are made to find a frame of reference which will enable their further improvement. Benchmark is a synonym of a position and is used as an orientation point, model norm with a thing or a phenomenon is compared. This method consists in a search for (model) behaviour patterns. It enables an analysis of the solutions adopted by organizations which implemented their strategies and performed their functions successfully. The method's task is to initiate a learning process by determining the need for self-improvement. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
119--128
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa, 1992.
  • Hamel G., Prahalad C.K., The Core Competences of the Corporation, Harvard Business Review, May-June 1990.
  • Karlof B., Ostblom S., Benchmarking, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 1995.
  • Machaczka J., O rozwoju organizacji. Czynniki. Modele. Strategie. Diagnoza. Zarządzanie, PWN, Warszawa-Kraków 1998.
  • Martyniak Z., Organizacja i zarządzanie; 15 efektywnych metod, Antykwa, Kraków-Kluczbork 1997.
  • Pearce II J.A., Robinson R., Strategic Management, Richard D. Irwin Inc. 1991.
  • Peppard J., Rowland Ph., Re-enginering, Gebethner&Ska, Warszawa 1997.
  • Porter, M.E., From Competitive Advantage to Corporate Strategy, Harward Business Review, May-June 1987.
  • Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, 1995.
  • Trzcieniecki J., Projektowanie systemów zarządzania, PWN, Warszawa 1979.
  • Zadanie, metoda, rozwiązanie, praca zbiorowa, WNT, Warszawa 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000009882

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.