PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 900 Sukces w zarządzaniu : problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne | 312--324
Tytuł artykułu

Nowe metody w zarządzaniu kapitałem ludzkim : czy istnieje związek między inteligencją emocjonalną a efektywnością w pracy?

Warianty tytułu
New Methods in HRM : Is There a Correlation Between Emotional Intelligence and Productivity?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie nowego trendu w zarządzaniu kapitałem ludzkim, jakim jest badanie i doskonalenie kompetencji emocjonalnych w miejscu pracy. Pokazano czym jest inteligencja emocjonalna (EI/EQ), opierając się głównie na teorii D. Golemana oraz związane z nią metody rekrutacji i treningu.
EN
Based on earlier work of Thordnike, Gardner and Mayer& Salovey, Daniel Goleman and others have been developing the concepts of Emotional Intelligence and Emotional Competency. Over the last decade their work has been directed at the working environment of large to medium sized companies using such paradigms with psychometric testing and trainings. They also include evaluations of efficacy both for employees and for leadership determinants. Much of the published work refers to companies based in North America and some in Europe and Asia. In this paper we will present theoretical work and practical research carried out to incorporate the use of EI in the workplace. This is to indicate a correlation between EI and productivity as well as to stress necessary conditions and the advantages of recruitment and training based on the concept of emotional intelligence, both for staff and managers. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Argyle M.: Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN 1991.
  • Childress J.A.: Time for Leadership. Leadership Press 2000.
  • Cherniss C.: Bringing Emotional Intelligence into Workplace. The Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations, Rutgers University 1998.
  • Cooper R.K., Sawaf A.: EQ. Inteligencja emocjonalna w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA 2000.
  • Gardner H.: Multiple Intelligences. New York: Basic Books 1993.
  • Guedalla M., Chalmers C.: ESF Emotional Intelligence Training. University of Westminster 2000.
  • Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina 1999.
  • Jurkowski R.: Zarządzanie personelem. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC 1998.
  • Kahn W.A.: Psychological Conditions of Personal Enggagement and Disengagement at Work. "Academy of Management Journal" 1990 nr 33, s. 692-724.
  • Kierstead J.: Human Resource Management Trends and Issues: Emotional Intelligence (EI) in the Workplace. Public Service Commission of Canada 1999.
  • Mehrabian A.: Silent Messages. Belmont, California, Wadsworth 1971.
  • Mehrabian A.: Beyond IQ: Broad-B Measurment of Individual Success Potential or "Emotional Intelligence". Genetic, Social, and General Psychology Monographs 2000 nr 126, s. 133-239.
  • Mayer J.D., Salovey P.: The Intelligence of Emotional Intelligence. "Intelligence" 1993 nr 17, s. 433-442.
  • McClelland D.: Behavioral Event Interviews as an Alternative to Traditional Ability Tests as a Way to Identify Personal Competencies Associated with Top Executive Success. Psychological Science 1998.
  • Łukasiewicz M.: Uwarunkowania wykorzystania oceny umiejętności społecznych kierownika do zwiększenia skuteczności kierowania. W: Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu. T. IV. Pod red. S. Witkowskiego. Prace Psychologiczne XLVII. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1998.
  • Pedler M., Bourgoyne J., Boydel T.: A Manager's Guide to Self-development. London: The McGraw-Hill Companies 1994.
  • Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu. T. IV. Pod red. S. Witkowskiego. Prace Psychologiczne XLVII. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1998.
  • Ruisel I.: Social Intelligence. Conception and Methodological Problems. "Studia Psychologica" 1992 nr 34, s. 281-296.
  • Zasoby ludzkie w firmie. Pod red. A. Sajkiewicz. Warszawa: Poltex 2000.
  • Spencer L.M., Spencer S.M.: Competence at Work: Models for Superior Performance. New York: John Wiley and Sons 1993.
  • Schwartz T.: How Do You Feel? "Fast Company" 2000 nr 35, s. 296.
  • Thorndike E.L.: Intelligence and Its Uses. "Harper's Magazine" 1920 nr 140, s. 227-235.
  • Vogel G.: Scientists Probe Feelings Behind Decision-making. "Science", February 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010278

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.