PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | 22 | nr 71 | 253--264
Tytuł artykułu

Elementy organizacji uczącej się

Autorzy
Warianty tytułu
Elements of Learning Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera omówienie, w oparciu o analizę literatury przedmiotu, koncepcji organizacji uczącej się, w szczególności jej kluczowych elementów. Autorka charakteryzuje następujące elementy organizacji uczącej się: wspólna wizja, strategia dla uczenia, struktury wspierające uczenie, infrastruktura informacyjna wspierająca uczenie, pracownicy stale doskonalący się, kultura organizacyjna wspierająca uczenie, przywództwo dla uczenia, myślenie systemowe i uczenie międzyorganizacyjne.
EN
The aim of this article is to provide main elements of a learning organization, which are: shared vision, strategy for learning, enabling structures, information infrastructure for learning, corporate learning culture, workforce's continuous self-development, leadership for learning, systems thinking and inter-organization learning. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • [1.] Ablett A., Reynolds R.: Organisational learning to learning organisations: transforming rhetoric into reality, E.C.L.O Proceedings, International Conference 1996, pp.143-161
  • [2.] Adler P.S., Cole R.E.: Designed for learning: a tale of two auto plants, Sloan Management Review, spring 1993, pp. 85-94
  • [3.] Argyris C. & Schon D.A.: Organizational Learning: Theory of action perspectives, Addison-Wesley, Reading, Massachusetts 1978
  • [4.] Argyris C. & Schon D.A.: Organizational learning II: theory, method, and practice, Addison-Wesley, Reading, Massachusetts 1996
  • [5.] Batorski J.: Czym jest organizacyjne uczenie, Przegląd Organizacji, nr 7-8, 1999, str. 20-21
  • [6.] Campbell T.: Developing and measuring the learning organisation, E.C.L.O Proceedings, International Conference 1996, pp.35-54
  • [7.] Drucker P.: Społeczeństwo postkapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999
  • [8.] Garvin D.A.: Learning in action: a guide to putting the learning organization to work, HBSP, Boston, Massachusetts 2000.
  • [9.] Huber G.P.: Organizational learning: the contributing processes and the literatures, Organizational Science, vol.2, no. 1, February 1991
  • [10.] Jones A.M., Hendry Ch.: The learning organization: adult learning and organizational transformation, British Journal of Management, vol.5, 1994, pp.153-162
  • [11.] Kim D.H.: The link between individual and organizational learning, Sloan Management Review, Fall 1993, pp. 37-50
  • [12.] King W.R.: Strategies for creating a learning organization, Information Systems Management, Winter 2001
  • [13.] Leonard-Barton D.: The factory as a learning laboratory, Sloan Management Review, Fall 1992, pp. 23-38
  • [14.] March J.G., Levinthal D.A.: The myopia of learning, Strategic Management Journal, vol. 14, 1993, pp.95-112
  • [15.] Marquardt M.J.: Building a global learning organisation, E.C.L.O Proceedings, International Conference 1995, pp.55-75
  • [16.] Mikuła В., Ziębicki В.: Organizacja inteligentna a organizacja ucząca, Przegląd Organizacji, 5/2000, str. l 1-14
  • [17.] Morgan G.: Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997
  • [18.] Nonaka I. : The knowledge - creating company, Harvard Business Review, Nov-Dec, 1991, pp. 96-104
  • [19.] Nonaka I., Takeuchi H.: The knowledge ~ creating company, Oxford University Press, New York 1995
  • [20.] Pedler M., Burgoyne J., Boydell T.: The learning company. A strategy for sustainable development, Mcgraw-Hill, London 1997
  • [21.] Penc J.: Leksykon biznesu, PLACET, Warszawa 1997
  • [22.] Peters T., Waterman R.: In search of exellence, Harper and Row, New York 1984
  • [23.] Pszczołowski T.: Mala encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław 1978
  • [24] Rose I.: Creating the learning organisations, E.C.L.O Proceedings, International Conference 1995, pp.35-54
  • [25] Rosengarten P.: Learning organisations and their characteristics, E.C.L.O Proceedings, International Conference 1995 pp.207-230
  • [26] Schein E.H.: How can organizations learn faster? The challenge of entering the green room, Sloan Management Review, Winter 1993, pp. 85-92
  • [27] Schein E.H.: Three cultures of management: the key to organizational learning, Sloan Management Review, Fall 1996 pp.
  • [28] Senge P.M.: Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998
  • [29] Senge, P.M., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R.B., Smith В.: The Fifth Discipline Field-book: Strategies and Tools for Building a Learning Organization, Nicholas Brealey Publishing, London 1994
  • [30] Senge, P.M.: The leader's new work: building learning organizations, Sloan Management Review, Fall 1990, pp.: 7-23
  • [31] Stata R.: Organizational learning - the key to management innovation, Sloan Management Review, Spring 1989, pp.63-74
  • [32] Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010475

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.