PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 963 Zmiana warunkiem sukcesu : integracja, globalizacja, regionalizacja - wyzwania dla przedsiębiorstw | 338--347
Tytuł artykułu

Model strategii ogólnej przedsiębiorstwa - nowe ujęcie

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Referat dotyczy strukturyzacji strategii ogólnej przedsiębiorstwa. Autor rozpoczął od istoty wyborów strategicznych na poziomie strategii ogólnej, a dokładnie od odpowiedzi na dwa pytanie: czego dotyczą podstawowe wybory strategiczne na tym poziomie oraz jaka jest logika różnych wyborów strategicznych. Autor wypunktował trzy zmienne opisujące istotę wyborów strategicznych: ustalenie obszaru działania przedsiębiorstwa, charakter rozwoju (wzrostu) przedsiębiorstwa, stosunek do niepewności. Przyjmując powyższe "wymiary" działalności przedsiębiorstwa jako zmienne charakteryzujące strategię przedsiębiorstwa, autor otrzymał trójwymiarowy model strategii ogólnej, składający się z ośmiu strategii szczegółowych (strategia penetracji, internacjonalizacji, integracji, mobilności zasobów, monopolizacji, dywersyfikacji, akwizycji, globalizacji). Celem opracowania, było wykazanie, że wybory strategiczne na poziomie strategii ogólnej przedsiębiorstwa nie są przypadkowe, i że istnieje między nimi określona logika, wyznaczona przez opisujące model zmienne.
EN
The main background of the model are three variables: 1) activity area, 2) character of development, 3) attitudes to uncertainty. The variables could distinguish eight strategies: penetration, internationalisation, integration, resources mobility, monopolisation, diversification, solicitation and globalisation. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Amara R., Salancik G., (1973): Prognozowanie. Od sztuki przewidywania do nauki, [w]: Metodologia prac prognostycznych (przegląd pozycji literatury zagranicznej), Problemy Informatyki, Warszawa.
  • Ansoff H., (1985): Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Cygler J., (2002): Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Faulkner D., Bowman C., (1996): Strategie konkurencji, Gebethner & Ska, Warszawa.
  • Frąckowiak W., (1998), Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Gościński J., (1977): Zarys teorii sterowania ekonomicznego, PWN, Warszawa.
  • Jagoda H., Haus B., (1995): Holding - organizacja i funkcjonowanie, PWE, Warszawa.
  • Jeżak J., (1990): Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, WUŁ, Łódź.
  • Kortan J.: Strategie rozwoju przedsiębiorstwa, "Wektory", nr 11.
  • Moszkowicz M., (2000): Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa.
  • O'Shaughnessy J., (1975): Metodologia decyzji, PWE, Warszawa.
  • Porter M., (1992): Strategia konkurencji - metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Robbins S., DeCenzo D., (2002): Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Sikorski C., (1995): Profesjonalizm - Filozofia zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Słownik wyrazów obcych, (1993), Wydawnictwa naukowe PWN, wydanie XXVII, Warszawa.
  • Steinmann H., Schreyögg G., (2001): Zarządzanie - podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, wyd. 4 poprawione i uzupełnione, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011506

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.