PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 577 | 53--66
Tytuł artykułu

Optymalizacja ceny w warunkach nieliniowych kosztów

Autorzy
Warianty tytułu
Orice Optimisation in Conditions of Non-Linear Costs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ustalanie kosztów w przedsiębiorstwie jest priorytetową decyzją marketingową, działającą bezpośrednio na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W artykule opisano metody optymalizacji cen w przypadku gdy funkcja kosztów ma przebieg nieliniowy a zależność popytu od ceny jest liniowa. Po ustaleniu modelu teoretycznego przeprowadzono analizę funkcji kosztów na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa.
EN
Price-related decision making is an important area of management which is making increasing use of optimisation techniques. In this article, the author attempts to describe the types of costs which appear in enterprises and present a price optimisation model in a nonlinear cost environment. The author assumes that besides fixed costs and proportional variables, progressive variable costs can also occur. He examines the cost process in an enterprise from the computer sector, which is characterized by significant seasonal fluctuations in production. The relationship between costs and production volume is slightly non-linear in form, which results in a price minimally higher than that calculated on the basis of a simplified approach in which linear costs are assumed. If the model for plan management presented by the author is used, it may result in economies of scale and a change in the progressive component of costs into a regressive one. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
53--66
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Badania marketingowe, J. Bazarnik, T. Grabiński, E. Kąciak, S. Mynarski, A. Sagan, Fogra, Kraków 1992.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 1996.
  • Laszlo D., Laszlo L., Rachunek optymalnego zysku w przedsiębiorstwie, SKwP, Warszawa 1970.
  • Nowak E., Teoria kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Simon H., Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Zając K., Zarys metod statystycznych, PWE, Warszawa 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011631

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.