PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 5 | 75--86
Tytuł artykułu

Zarządzanie kompetencjami i wiedzą jako nowe koncepcje operacyjnego poziomu zarządzania

Autorzy
Warianty tytułu
Competence and Knowledge Management as a New Concept of the Operational Management Level
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowe wymagania wobec przedsiębiorstw, jakie ujawniły się w ostatnim dziesięcioleciu spowodowały, że zarządzanie nabiera nowego ponadmaterialnego charakteru i staje się wręcz abstrakcyjne. Koncentruje się na bytach niecielesnych i niematerialnych, ale istotnych i potrafiących zwiększyć wartość przedsiębiorstwa nawet kilkanaście razy. Zarządza się wiedzą, potencjałem intelektualnym, wartościami, kompetencjami. W artykule zaprezentowano w zarysie dwie koncepcje operacyjnego poziomu zarządzania: zarządzanie kompetencjami i zarządzanie wiedzą.
EN
This article outlines two concepts of the operational management level - knowledge management and competence management. The competence management has been shown by focusing mainly upon the application of that concept in relation to the staff members. Then, there have been as well presented the basic assumptions of the performance of competence management at the organisation level. The second part of the article deals with knowledge management. In addition to the genesis of that other concept, there have been also presented both the knowledge features, and the process of the creation of knowledge on external information based upon the approach of the domination of the codification strategy.
Twórcy
Bibliografia
  • Baines A., Exploiting Organizational Knowledge in the Learning Organization, Work Study 1997, nr 6.
  • Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określania kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
  • Brooking A., Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory, International Thomson Business Press, London 1999.
  • Bukowitz W.R., Williams R.L., The Knowledge Management Fieldbook, Financial Time, Prentice Hall, London 2000.
  • Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Core Competencies - koncepcja strategiczna. Przegląd Organizacji 2000, nr 3.
  • Koh A.-T., Linking Learning, Knowledge Creation, and Business Creativity. A Preliminary Assessment of the East Asian Qusst For Creativity, Technological Forecasting and Social Change 2000, nr 1.
  • Levy-Leboyer C., Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, POLTEXT, Warszawa 1997.
  • McDermott R., Why Information Technology Inspired But Cannot Deliver Knowledge Management, California Management Review 1999, nr 4.
  • Mikuła B., Człowiek a organizacja. Humanizm w koncepcjach i metodach organizacji i zarządzania XX wieku, Antykwa, Kraków 2000.
  • Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami w organizacji. Istota, cele, system, Humanizacja Pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1999, nr 3.
  • Sarvary M., Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry, California Management Review 1999, nr 2.
  • Sillamy N., Słownik psychologiczny. Wydawnictwo "Księżnica" 1994.
  • Strojny M., Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym jako nowe źródło przewagi konkurencyjnej, Problemy Jakości 1999, nr 12.
  • Strojny M., Zarządzanie wiedzą w firmach konsultingowych, Problemy Jakości 2000, nr 3.
  • Szarafin M., Knowledge Management. Słowo (przed)wstępne, Problemy Jakości 1999, nr 3.
  • Thierry D., Sauret Ch., Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesach zmian, POLTEXT, Warszawa 1994.
  • Zgut J., Nie tylko dyplomy i tytuły, czyli o kompetencjach zawodowych pracowników, Personel 2000, nr 20.
  • Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011898

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.